تعداد بازدید: 5967

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 13 فروردين 1394-18:16

این شرح بی نهایت

ویژه نامه درگذشت استاد علی باباعسگری -چهرۀ ماندگار جغرافیا و تاریخ مازندران شرقی-


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ): استاد علی بابا عسگری، جغرافی دان و مورخ شهیر مازندرانی، چهره ماندگار جغرافیا و تاریخ مازندران شرقی و خالق آثار متعدد علمی و فرهنگی در سن 83 سالگی در خارج از کشور درگذشت و بناست پیکر آن دانشمند بنام مازندرانی، پس از انتقال به کشور، در روزهای آتی در گلوگاه مازندران تشییع و برابر وصیت استاد در آرامگاه تاریخی سفید چاه در هزار جریب به خاک سپرده شود. این یادداشت، به احترام 6 دهه خدمات علمی و فرهنگی استاد و یادمان درگذشت  ایشان منتشر می شود.

***

     استاد علی بابا عسگری -نویسنده، پژوهشگر، مورخ، جغرافیدان و کارتوگراف شهیر مازندرانی- است که در سال 1311 در خانواده ای سنتی در شهرگلوگاه در مازندران شرقی چشم به جهان گشود.

فقر مالی خانواده و فقدان پدر به جهت اراده و استعداد سرشارخداوندی علی بابا، مانع از تحصیل و دانش اندوزی روزافزون وی نشد و به تحصیل در اولین مدرسه گلوگاه با مدیریت مرحوم رمضان موجرلو(مشهور به رمضان مدیر) پرداخت.

او طی سالهای 31-1330 ، بنا به پیشنهاد مرحوم موجرلو نخستین معلم آن منطقه و با موفقیت در آزمون استخدامی معلمان استان مازندران، به عنوان معلم پیمانی منطقه به آموزش دانش آموزان گلوگاهی مشغول شد و در پی پایان یافتن تحصیلات مربوطه خود، در مقام تبدیل وضعیت دبیری خود از پیمانی به رسمی برآمد.

    علی بابا، ضمن تکمیل تحصیلات خود در گلوگاه، گرگان و بهشهر، با حمایت برخی از مشاهیر محلی و معاریف وقت منطقه ای به تحصیل خود ادامه داد که همواره از آنها به نیکی و احترام و حدشناسی و قدرشناسی مستمر یاد می کرد.

این استاد گرانقدر ضمن گرفتن دیپلم در دانشسرای مقدماتی گرگان و پذیرش در کنکور سراسری در 15/6/1337 در رشته تاریخ و جغرافیا در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران وارد شد و با ادامۀ تحصیلات دانشگاهی خود از سال 1342، به آموزش و تدریس در مدارس عالی و دانشگاههای وقت کشور مانند مدرسه اسد آبادی، اندیشه، مدرسه گروه فرهنگی، مدرسه عالی امیر کبیر، مدرسه جاویدان، دانشگاه مازندران(بابلسر)، دانشگاه تهران و اصفهان و موسسات علمی و فرهنگی متعدد دیگر همت گماشت.

استاد عسگری(نفر چهارم از سمت راست) و دکتر گنجی(نفر پنجم از راست)

     علاقه وافر استاد عسگری به دانش جغرافیا و تاریخ و آشنایی بعدی او با بسیاری از دانشمندان و معاریف سرشناس جغرافیایی و کارتوگرافی چون پرفسور محمد حسن گنجی -برجسته ترین جغرافیان آسیا و دانشمند برتر هواشناسی جهان به انتخاب سازمان جهانی هواشناسی در سال 2001- و استاد عباس سحاب تفرشی سبب ورود جدی و مستمر وی به دنیای رنگارنگ کارتوگرافی، ترسیم نقشه ها و تدوین اطللس های متعدد جغرافیایی شد. او ضمن تلفیق مناسب گسترۀ فراگیر تاریخ و جغرافیا با هم، نسبت به تهیه و ترسیم نقشه های جغرافیایی و نیز تاریخی متون اسلامی همت گماشت و خود آفرینندۀ آثار هنری و کارتوگرافی متعددی در این باره شد.

     استاد علی بابا عسگری، پیش از هر اقدامی، با نگارش و تالیف آثاری ماندگار و فاخر نسبت به جغرافیا و تاریخ منطقه زادگاه خویش و مناطق اطراف، سعی در شناساندنِ درست و علمی آن نواحی و یادمان ساختنِ مطالعات علمی و دانشگاهی  و ثبت تاریخ شفاهی و مطالعات میدانی مربوطه نسبت به آن مناطق کرد.

 اثر مشهود وی در زمینه تاریخ و جغرافیای بهشهر با عنوان " بهشهر؛ اشرف البلاد"، به عنوان کتاب برتر سال 1350، با گذشت نزدیک به 5 دهه از تاریخ تالیف و انتشار آن، هنوز در زمرۀ منابع اصلی مطالعات منطقه ای و ملی مازندران به شمار می رود و هیچ دانشجو و دانشگاهی و پژوهشگری، خود را بی نیاز از مراجعه و مطالعه آن نمی داند.

 کتاب "جغرافیای مفصل هزار جریب" و " نقشه هزار جریب" (نکا، بهشهر و گلوگاه) منتشره در سال 1365 ، از دیگر آثار علمی و فرهنگی این استاد نامدار مازندرانی است.

    اضافه براین کتاب های اطلس جهان(1343)، تاریخ عمومی و جغرافیای عمومی(1348)، جغرافیای کشورها(1351)، اطلس اسناد در تاریخ خلیج فارس به 3 زبان(1352)، نقشه کتاب دانشنامه علی ابن ابیطالب(ع)، نقشه کتاب دانشنامه امام حسین (ع)، تهیه نقشه کتاب دانشنامه غدیر/ عاشورا(1391)، اطلس تاریخی ایران و جغرافیا، اطلس مناسک حج در 10جلد از دیگر آثار علمی و فرهنگی استاد عسگری بوده است.

بسیاری از موسسات و مراکز جغرافیایی و کارتوگرافی چون موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب، گیتاشناسی و بنیاد فرهنگ، مرهون خدمات علمی، فرهنگی و مشورتی استاد عسگری طی چند دهه بوده که به اشکال مختلف در قالب نگارش، ویرایش، نظارت بر تدوین و تالیف و تهیه و ترسیم نقشه های جغرافیایی و کارتوگرافی از دانش فراوان و تجارب حرفه ای و کارشناسی استاد بهره های بسیار برده،  به انتشار آثار ماندگار استاد طی سالیان مختلف مبادرت ورزیده اند.

استاد علی بابا عسگری(نفر وسط)

     استاد علی بابا عسگری، علاوه بر دوستی و معاشرت با معاریف منطقه ای چون شادروان مهندس موسی خان اشرفی -پدر عمران و آبادانی بهشهر- و دانشمندان بنام ایرانی و جهانی چون شادروان پرفسور محمد حسن گنجی -بنیانگذار جغرافیای نوین کشور و برجسته ترین جغرافیدان آسیا- خود تربیت کننده ی شاگردان معروف و مشهوری به مانند دکتر محمد علی نجفی -سیاست مدار برجسته، وزیر پیشین آموزش و پرورش، سرپرست وزارت علوم و رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی کشور در دولت کنونی و...- نیز بوده است.

      استاد عسگری علاقه فراوانی به ایران و مازندران و زادگاه خویش، گلوگاه و محال اطراف چون هزار جریب نشان می داد و بیشتر تعطیلات خویش، جز مواقع سفر به خارج از کشور را در آن منطقه می گذراند.

او محل رجوع عام و خاص و دانشجویان و دانشگاهیان و مسئولان متعددی ملی و منطقه ای بوده است و نقش مشورتی و موثرش در بسیاری از طرح ها و پروژه های ملی و منطقه ای و خلق و نگارش آثار علمی و فرهنگی در حوزه جغرافیا و کارتوگرافی غیرقابل انکار است.

     استاد تمایل فراوانی به تبدیل شدنِ منطقه ارزشمند و تاریخی هزارجریب به عنوان یک شهرستان، با هدف مستقل شدن از شهرهای مجاور( بهشهر، نکا و گلوگاه) و دارا شدن بودجه مستقل، به منظور عمران و آبادانی این منطقۀ زرخیز اما محروم داشته، به مانند زادگاه خویش به شدت به آن نواحی و مردم آن عشق می ورزید و خواهان بالندگی و توسعۀ روزافزون آن و زدون محرومیت از منطقۀ بی مانند هزارجریب در ارتفاعات استان مازندران بود.

همین دغدغه، او را به مطالعه و شناخت میدانی هزارجریب و تهیه کتاب جغرافیای مفصل هزار جریب و نقشه آن هدایت کرد و اثری ماندگار در شناسایی و اهمیت این منطقه از خویش برجای گذارد و حتی فرزند باستان شناس خویش -دکتر سپیده عسگری- را به نگارش پایان نامۀ دانشگاهی خویش در حوزه میراث فرهنگی و باستانی مازندران شرقی رهنمون ساخت.

    نقش استاد علی بابا عسگری در دفاع از منافع ملی و بین المللی ایران نسبت به هویت تاریخی و اسنادی خلیج فارس با تهیه و انتشار کتاب "اطلس اسناد تاریخ خلیج فارس" به سه زبان و اقدامات به عمل آمده ایشان در کنار پرفسور محمد حسن گنجی و دیگر مشاهیر و جغرافی دانان ایرانی ستودنی است. شاید بی جهت نباشد که بتوان از استاد عسگری، علاوه بر"چهره ماندگار گلوگاه" از او به عنوان "چهره ماندگار خلیج فارس" نیز یاد کرد.

     استاد برای تهیه نقشه ها و اطللس های تاریخی و مذهبی و در ایام همکاری با بنیاد فرهنگ ایران، بنا به دعوت آیت الله مروارید و دیگر مراکز مربوطه، سفرهای متعددی به عربستان نمود و علاوه بر مذاکره و مباحثه فراوان با دانشمندان سعودی و مطالعه منابع و متون عربی و اسلامی در آن کشور و مقایسه آن با دیگر منابع در ایران و خارج از کشور، نسبت به تهیه و نگارش نقشه ها و کتاب های مشهور"اطلس مناسک حج" در 10 جلد و نقشه کتب دانشنامه علی ابن ابیطالب(ع)، دانشنامه امام حسین (ع) و دانشنامه غدیر/ عاشورا و نقشۀ مدینۀ منوره" اقدام کرد.

      این جغرافیدان و مورخ مازندرانی، علاوه بر زبان ترکی، به زبان های عربی و انگلیسی نیز آشنا بود و همین توانایی، موجبات تقویت روزافزونِ تهیه و تدوین و تالیف آثار متعددی علمی و فرهنگی و پژوهشی را در استاد سبب شد.

 با این وجود استاد عسگری علی رغم عشق، تعهد، خدمات مسئولانه و صادقانه و همیشگی خویش به محافل علمی و فرهنگی و برخورداری از اخلاق حرفه ای و شئون علمی و دانشگاهی مستمر، همواره از سودجویی ها و فرصت طلبی های برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی، در استفاده از دسترنج و دستاوردهای مطالعاتی و پژوهشی خویش و انتشار آنها به نام خود(نه ایشان)، طبق سنت مرسوم و متعارف حوزۀ نشر متاسف، منتقد و رنجور بود.

      استاد علی بابا عسگری از یک خانواده علمی و دانشگاهی برخوردار بود . او پس از مهاجرت به تهران برای ادامه تحصیل در سال 1342 با خانم عفت کاشانی مطلق -بانوی فرهنگی و همیشه همراه خویش- ازدواج کرد و حاصل این پیوند تولد سه فرزند بود که هر یک، با تحصیل در مقطع دکترا و فوق دکترا در رشته های برق و مخابرات، باستان شناسی و پزشکی، حسب مورد نیز از مفاخر علمی و فرهنگی به شمار رفته که در خارج از ایران به فعالیت های علمی و دانشگاهی و حرفه ای مشغول هستند.

 این دانشمند به نام ایرانی، سرانجام پس از 6 دهه فعالیت مستمر علمی و فرهنگی و خدمات بی شائبه آموزشی، دانشگاهی و پژوهشی و خلق آثار متعدد علمی و کارشناسی، در 8 فروردین سال جاری در آخرین سفر پایانی خویش به خارج از کشور، در سن 83 سالگی به دیار معبود شتافت.

    بنا به وصیت استاد و نظر به علاقه وافر ایشان به زادگاه و موطن اجدادی خویش، مقرر شد پیکر آن فقید سعید، پس از تشییع در گورستان تاریخی سفیدچاه در هزار جریب گلوگاه به خاک سپرده شود و در سرای ابدی خود، در آن ارامگاه آرام گیرد.

 نظر به وصیت آن مرحوم، جنازه ایشان در حال انتقال از خارج از کشور به زادگاه او در گلوگاه هست و برنامه تشییع و ترحیم استاد، متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

خبردرگذشت چهره ماندگار گلوگاه و مازندران، به سرعت در محافل علمی و دانشگاهی و رسانه های و خبرگزاری های محلی و کشوری متعدد منتشر و منعکس و موجب تاسف و تاثر جامعه علمی و فرهنگی کشور و شمال ایران شد.

"ستاد بزرگداشت درگذشت استاد علی بابا عسگری" نیز در فرمانداری گلوگاه تشکیل شد تا با همراهی مناسب مردم و مسئولان و شرکت دانشگاهیان و فرهنگ دوستان، تشییع جنازه درخورِ شان و جایگاه علمی و فرهنگی این دانشمند نامدار مازندرانی صورت پذیرد.

     بااین وجود، ضروری است به پاس 6 دهه خدمات مستمر علمی و فرهنگی استاد علی بابا عسگری به جامعه علمی و فرهنگی کشور و مازندران، نسبت به تاسیس بنای یادبود و تندیس استاد در زادگاه او -گلوگاه-  و راه اندازی"موزۀ فرهنگ و مردم شناسی گلوگاه" و گردآوری آثار و خدمات فرهنگی استاد و سایر مشاهیر علمی، ادبی، هنری و فرهنگی مربوطه در آن منطقه از سوی مردم و مقامات محلی و ملی، اقدام لازم صورت پذیرد.

 در همین رابطه، مقتضی است خوانندگان محترم اسناد، اطلاعات، تصاویر، خاطرات مربوط به استاد عسگری را برای تدوین و نگارش کتاب "ستاره شمال؛ در شرح حال استاد علی بابا عسگری" به ایمیل نگارنده ارسال کنند.

    این شرح بی نهایت کز حُسن یار گفتن / حرفی است از هزاران، اندر حکایت آمد

ایمیل نویسنده: zamani.i.l.institute@gmail.com

*مطلب مرتبط:

استاد علی بابا عسگری درگذشت

 

 


  • زمانی درمزاری، تهرانپاسخ به این دیدگاه 3 0
    جمعه 21 فروردين 1394-20:29

    ضمن احترام به نظر خواننده محترم، جناب علی آقا و نقد مطروحه از سوی ایشان، نظر به هدف بودن بزرگداشت استاد علی بابا عسگری بعنوان یک اصل و تلاش های مستمر پیدا و پنهان دوستان محترم در این رابطه طی ده روز گذشته و انعکاس فراگیر رسانه ای آن، پرداختن به موضوع و پاسخ به ایشان، مستلزم فرصتی مقضتی است تا اصل موضوع و هدف مزبور تحت الشعاع برخی حاشیه ه ای قرار نگیرد. از انتقاد شما سپاسگزارم. با مهر و احترام

    • زمانی درمزاری، تهرانپاسخ به این دیدگاه 4 0
      جمعه 21 فروردين 1394-20:26

      جناب استاد سروری عزیز از اظهار لطف شما سپاسگزارم. اقدام موثر، مناسب و قابل تحسین شما و جناب استاد محمد عظیمی در جلب نظر دانشمند فرهیخته، جناب دکتر منوچهر ستوده نسبت به استاد علی بابا عسگری و انعکاس فراگیر آن در رسانه ها، بسیار ارزشمند بوده و موجب امتنان فراوان است.

      • مهرنوش عسکریپاسخ به این دیدگاه 1 0
        چهارشنبه 19 فروردين 1394-10:32

        ضمن عرض تسلیت خدمت خانواده آن مرحوم.. باعثه تاسفه که بعد از مرگه عزیزانی این چنینی یادو نامشون گرامی میشه !!!

        • زمانی درمزاری، تهرانپاسخ به این دیدگاه 7 0
          يکشنبه 16 فروردين 1394-23:36

          همه جای ایران سرای من است و مازندران نیز میهن من است؛ از شرق تا غرب، از شهر تا روستا،از دشت تا کوهستان؛ همه از ماست و برای ماست و خیال خام تجزیه و جدائی طلبی ، بدور از هر گونه دور اندیشی و وطن دوستی است که قویاً، مطرود است و در نگاه روزنامه نگاران، نویسندگان و حقوقدانان ایرانی و مردمی جای ندارد. به میزان کافی، مردم و کشور تاکنون هزینه های آنرا در طول تاریخ داده اند : بیا تا جهان را به بد نسپریم، به کوشش همه دست به نیکی بریم... استاد محترم، جناب محمد عظیمی، استاد محترم سروری، از تشریف فرمائی آن خوبان فرهنگ دوست در این بازار هیاهوی سوداگری و زراندیشی، نزد دانشمند فاخر مازندرانی، استاد دکتر منوچهر ستوده در راستای بزرگداشت مرحوم استاد علی بابا عسگری، بسیار سپاسگزار بوده و مراتب حد شناسی و قدر شناسی خویش از راه دور اعلام می دارد.

          • امیر حسین سرویپاسخ به این دیدگاه 7 0
            دوشنبه 17 فروردين 1394-14:36

            جناب زمانی بزرگوار ادای دین نمودم و انجام وظیفه کردم البته استاد ارجمندم جناب دکتر ستوده با عنایت به کهولت سن 102 سالگی و بیماری مختصر مانند 30 سال گذشته مرا پذیرا بودند در معیت استاد و دوست گرانبهایم جناب عظیمی باور بفر مایید در طول سالهای متمادی کهدر خدمتش بودم اینطور ندیده بوم ایشان را با اطلاع از ضایعه درگذشت استاد ارجمند و افتخار مازندران و ایران جناب دکتر عسگری در بهت کامل فرو رفته واهی از عمق جانش کشید و سر بزیر افکند والله اولین بار بو د که اشک را در چشمان این مرد بزرگ میدیدم با همان تاثر وهمان ناله جانش مرقومه ای در رثای دوست دیرینش جناب دکتر عسکری فرمودند که عزیز بزرگوارم جناب استاد عظیمی تقبل زحمت نشر ان را کشیدند من شرمنده بزرگواری های بزرگ مردان وبزرگ زنان عرصه فرهنگ و هنر ایرانم که حود را حاک پای انان میدانم بروح بلند استاد و فخر ایران و مازندران درود میفرستم وتا زنده ام یادشان در دل و جانم روان است

          • رمضانزادهپاسخ به این دیدگاه 1 0
            يکشنبه 16 فروردين 1394-13:52

            روحشان شاد و یاد عزیزشان گرامی باد
            "از رستمکلا"

            • امیر حسین سرویپاسخ به این دیدگاه 8 0
              يکشنبه 16 فروردين 1394-7:4

              استاد فرهیخته وارجمندم جناب زمانی
              از منت بزرگوارنه جنابعالی سپاسگزارم
              سلامتی وطول عمر شمادر راه والایی که گام
              نهاده اید از محضر خدای تعالی مورد استد عاست

              • يکشنبه 16 فروردين 1394-0:45

                اشکال دیگر متن مربوط به قبرستان سفیدچاه است که در بهشهر است نه گلوگاه. خدایش بیامرزد.

                • يکشنبه 16 فروردين 1394-2:17

                  با سلام و احترام
                  قابل توجه جناب آقای علی:
                  اصلا بحث بهشهر یا گلوگاه نیست که شما در این مورد اشکال گرفته اید. در ثانی سفیدچاه از قدیم الایام قبرستان اهالی و خصوصا شهدای گلوگاه و حومه بوده است ولی با تقسیمات غیرکارشناسانه و نادرست به سان دیگر روستاهای هزارجریب که تنها راه دسترسیشان از گلوگاه می باشد در حوزه استحفاظی شهری دیگر قرار دارد. حال سوال اینجاست که ملاک تقسیمات خدمت رسانی است یا سلایق شخصی و...
                  الله اعلم

                  • دوشنبه 17 فروردين 1394-11:26

                    خواهشا از روی تعصب صحبت نکنید که حرف بسیار است. اشکال من به اقای زمانی از این جهت بود که ایشان حقوقدان بسیار محترمی هستند و از این جهت چنین اشکالی در متن از سوی ایشان روا نیست. وگرنه من در حسن نیت ایشان با توجه به مواردی که منتشر می کنند ندارم.
                    اما شمایی که در مورد تقسیمات و قدر بهشهر صحبت می کنید باید بدانید این شهر
                    1- با داشتن بیشترین صنایع و اثار گردشگری بالاترین نرخ بیکاری در مازندران را دارد.
                    2- تقسیمات کشوری اتفاقا برای بزرگ نشان دادن گلوگاه صورت گرفته وگرنه همه تان به خوبی خوب می دانید تمامی اهالی بخش کلباد خود را بهشهری می دانند و تمام کسب و کار و محل زندگیشان در بهشهر است. ضمن اینکه فاصله ان ت بهشهر کمتر از فاصله ان تا گلوگاه است. بخصوص کلباد غربی. روستای مهدیرجه به شما نزدیکتر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نفرمایید لطفا
                    3- در مورد راه اتصال به قسمت بالادست که فرمودید باید بدانید راه اسفالته از سمت شماست وگرنه بهشهر از دو جاده پاسند و عباس اباد به هزارجریب متصل است. واین از قدرت بهشهر است که با انکه اینقدر قدیمی است مردم روستاهای بالادست ان جاده اسفالته ندارند؟ هرچند گویا در حال انجام است.
                    4- ضمنا توضیح بفرمایید وقتی تنها راه دسترسی به میانکاله از طریق بهشهر است چرا گلستان به دنبال ان است؟ و همینطور گرگانی که دریا ندارد چرا خلیج گرگان(دریا کوچک یا خلیج میانکاله خودمان) اکنون نام دارد. این دریایی که شما دریای گلوگاه می نامید همان خلیج گرگان است. لطفا این موارد را هم بررسی کنید.
                    5- ضمنا بخش زیادی از روستاهای هزارجریب در فاصله بسیار اندک از بهشهرند ولی در حوزه تقسیمات شهر مجاور دیگرند که کیلومترها از مرکز ان فاصله دارند.
                    الله اعلم

                    • يکشنبه 16 فروردين 1394-18:23

                      مال گلوگاه هست ولی بخاطر نفوذ بهشهری ها افتاد توی بهشهر تا بهشهر شهر بزرگی نشون بده قبرستان سفید چاه بزرگترین و قدیمی ترین قبرستان ایران در سفید چاه گلوگاه

                  • زمانی درمزاریپاسخ به این دیدگاه 11 0
                    شنبه 15 فروردين 1394-20:19

                    ضمن احترام به نظر شمیم مازندران، به کاربردن عبارت مازندران شرقی از حیث اشاره به خواستگاه ظهور و طلوع استاد علی بابا عسگری در بخش شرقی مازندران و خدمات بی شائبه علمی و فرهنگی ایشان نسبت به آن نواحی بوده است و نشانی از تجزیه طلبی نخواهد داشت و ضرورتی هم به این مهم نیز نخواهد بود.!!! سوابق حرفه ای جناب صادقی، سردبیر موفق و توانمند مازندنومه و نگارنده در تهران و مازندران و نیز سوابق درخشان استاد عسگری، هیچ گونه دلالتی به جدایی خواهی و تجزیه طلبی نداشته و نخواهد داشت.! این شیوه قضاوت منصفانه و درست نبوده و در شان برخی از خوانندگان محترم نخواهد بود...!!!!

                    • امیر خسین سرویپاسخ به این دیدگاه 8 0
                      شنبه 15 فروردين 1394-17:13

                      چه زود دیر میشود .ضا یعه ای بود رفتنت .بهار شد .بهار ی بی تو که هر گوشه سرزمینت راچون جان شیرین دوست میداشتی .بهاری بی تو که هر گوشه سرزمینت از جنگلهای سبز زادگاهت تا نیلی دریای خزر .کمی انطرف کویر وکوه های سر به فلک کشیده سرزمینت تا پهنه همیشگی خلیج فارس که برایش گریبان چاک میدادی اغاز شد .جسمت نیست . اما روح بلندت همواره بدرازای هستی به نگاهبانی ارزشهایت خواهد ماند دیر ی نمی گذرد تفکرات انسانیت .مهر و عشق به ایران و ایرانی که در وجودت بود به زمزمه های عاشقانه های سرزمینت تبدیل خواهد شد .روح بلندت شاد و نامت پر اوازه باد استاد عسگری

                      • شمیم مازندرانپاسخ به این دیدگاه 2 9
                        شنبه 15 فروردين 1394-12:50

                        ضمن تسلیت به جامعه علمی و فرهنگی مازندران بخصوص اهل تاریخ و جغرافیاء محلی تبری، از نویسنده این مطلب و منتشر کننده آن خواهشمند است برخی موارد را رعایت کنند. مازندران شرقی صحیح نیست برادر. شرق مازندران درست هست.
                        خدا این دانشمند را رحمت کناد


                      ©2013 APG.ir