تعداد بازدید: 4953

توصیه به دیگران 0

جمعه 14 فروردين 1394-12:20

فلاح: چهاردانگه نباید کلاردشت شود

گزارش نشست و بازدید استاندار مازندران به همراه نماینده مجلس و برخی مسئولان استانی و کشوری از منطقه چهاردانگه+عکس


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، سیدروح الله شجاعی: در روز 12 فروردین تعدادی از مسئولان استانی با حضور در سالن مرکز فنی و حرفه  ای کیاسر به بررسی مشکلات بخش چهاردانگه ی ساری پرداختند.

در این نشست که همزمان با کلنگ زنی آغاز عمليات احداث ساختمان اورژانس115 روستاي "كلاج خاصه" و مرکز پلیس راه محور ساري - كياسر در عبور " روستای کنیم "  برگزار شد، بخشدار، رییس شورای اسلامی شهر کیاسر، رییس شورای بخش چهاردانگه ، امام جمعه و نماینده مجلس به بیان مشکلات ودغدغه های مردم منطقه پرداختند.

 استاندار مازندران نیز به عنوان آخرین سخنران ضمن تایید وجود نارسایی ها در منطقه تغییر نگرش مسئولان و مردم را در زمینه های کشاورزی و گردشگری خواستار شد .

وسیع ترین بخش استان با کوله باری از مشکلات

در ابتدای این مراسم بخشدار چهاردانگه  ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده، به نارسایی های موجود در منطقه اشاره کرد و توجه ویژه مسئولان استانی را به این بخش محروم خواستار شد.

اسماعیل امینی با اشاره به وسعت 1512 کیلومتری چهاردانگه، این بخش را بزرگترین بخش استان از نظر وسعت عنوان کرد و افزود: اهالی منطقه در 96روستا در قالب سه دهستان پشتکوه ، مرکزی و گرماب زندگی می کنند.

بخشدار چهاردانگه به حضور بیش از 10 هزار مسافر نوروزی در این ایام اشاره کرد و گفت: تمام دستگاه های مسئول در منطقه در این مدت به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات بودند.

امینی به مشکلات درمانی چهاردانگه هم اشاره ای داشت و گفت: فاصله 110 کیلومتری تا مرکز شهرستان، کار را برای اهالی منطقه سخت کرده و بعضا برای انجام کارهای ساده پزشکی اهالی مجبورند این مسافت را تا ساری طی کنند که این کار علاوه بر تحمیل هزینه های سربار، سلامت شهروندان را نیز تهدید می کند.

وی افزود: با استقرار مرکز 10 تختخوابی در مرکز بخش، این امید در دل مردم منطقه زنده شد که برای انجام امور اولیه پزشکی و بهداشتی راهی مرکز استان نشوند، اما متاسفانه استقرار نیافتن امکانات ضروری نظیر آمبولانس مجهز و پزشکان متخصص، کادر پرستاری و اقلام مختلف دارویی نگرانی هایی را برای مردم به وجود آورد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات جاده ای اشاره کرد و افزود: درآستانه نوروز و طی دو هفته ی گذشته، هفت نفر از هم وطنان عزیز در محور ساری به سمنان جان شان را از دست دادند و بیش از 15 نفر مجروح شدند که این آمار نسبتا بالا از وضعیت نابسامان این محور مهم حکایت دارد.

امینی اقدام عاجل مسئولان استان در اصلاح نقاط حادثه خیز را خواستار شد و افزود: بیش از 20 نقطه خطرناک و رانشی در این مسیر وجود دارد که باید هرچه سریعتر فکری به حال آن شود.

وی به مه گیر بودن 20کیلومتر ازجاده ساری به کیاسر هم اشاره کرد و از نصب چراغ و علائم هشدار دهنده در سه کیلومتر در این مسیر خبر داد.



مشکلات چهاردانگه تنها به بخش بهداشت و درمان و راه ختم نشد و بخشدار از فرصت به دست آمده در حضور نماینده عالی دولت در استان استفاده و به کمبود خودروی آتش نشانی در بخش هم اشاره کرد  و از آمادگی اهالی این بخش برای اهدای زمین درسه نقطه برای استقرار پایگاه های آتش نشانی خبر داد.

امینی همچنین از وجود 320 کیلومتر راه روستایی در بخش وسیع چهاردانگه خبر داد و گفت تنها 30 کیلومتر از این مقدار آسفالت شد و مابقی نگاه ویژه مسئولان راه را می طلبد.

 وی همچنین از وضعیت نابسامان  11 پل خصوصا در منطقه نرماب دوسر گلایه کرد.

نبود مدیریت در منابع آبی منطقه پشتکوه و خالخیل و چورت و بلاتکلیفی برخی این پروژه ها از دیگر گلایه های نماینده دولت در بخش چهاردانگه بود.

امینی همچنین به فرسودگی خطوط انتقال برق هم اشاره کرد و گشایش اعتباری برای ساماندهی تیرهای برق در مناطق جنگلی را خواستار شد.

وی همچنین ضمن قدردانی از اقدمات دولت در بخش کشاورزی از قرار گرفتن 50هکتار از زمین های کشاورزی منطقه چهاردانگه در طرح تسطیح و تغییر الگوی کشت خبر داد و از تجهیز نشدن چاه های کشاورزی در منطقه نیز گلایه کرد.

بخشدار چهاردانگه در پایان این گزارش به شاخص جمعیت در این بخش اشاره کرد وگفت: به دلیل پراکندگی و مهاجرت روستائیان به شهر، حد نصاب جمعیت منطقه نسبت به شاخص های اعتباری کمتر است.

حقوق پرسنل شهرداری بروز شد

رییس شورای اسلامی شهر کیاسر نیز به قدمت 100 ساله بخشداری در چهاردانگه اشاره کرد و گفت: بعد از گذشت 23 سه سال از استقرار شهرداری در مرکز بخش، همچنان این بخش در محرومیت به سر می برد.

خلیل جهان آرا توسعه کیاسر را به نفع کل اهالی منطقه دانست و گفت: در دو سال از فعالیت شورای چهارم با کمک شهرداری، بخشی از دیون دو میلیارد تومانی شهرداری کیاسر پرداخت شد و حقوق معوقه پرسنل شهرداری نیز بروز شد.

 وی به اقدامات عمرانی در سطح شهر هم اشاره کرد و از تسطیح  ورودی 45 متری به شهر کیاسر خبر داد و افزود: این پروژه با پیش بینی اعتبار10 میلیارد تومانی در حال اجراست.

 رییس شورای اسلامی شهر کیاسر همچنین به عملیات زیبا سازی شهر کیاسر جهت ورود و جذب بیشتر گردشگر اشاره کرد و گفت: این اقدامات با تلاش شهرداری و همکاری شورای شهر ادامه خواهد یافت.

وی در پایان گزارش کوتاه خود از تصویب طرح تفصیلی و طرح جامع شهر کیاسر به منظور ساماندهی ساخت و ساز شهری در کیاسر خبر داد .

با شما راحت تر می توانیم ارتباط بگیریم

اصغر عالیشاه به نمایندگی از اعضای شورای بخش چهاردانگه دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به عمق محرومیت در چهاردانگه ،عزم ملی برای رفع آن را خواستار شد.

 وی از تلاش شجاعی -نماینده ساری و میاندرود- در پیگیری مشکلات این بخش تشکر کرد و گفت: در اثر همین  پیگیری ها طی سالهای گذشته بارها وزرای مختلف از جمله کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به منطقه آمدند.

 رییس شورای بخش چهاردانگه به ضرورت تغییر الگوی کشت در منطقه اشاره کرد و از استاندار خواست این موضوع را به طور جدی پیگیری کند.

وی همچنین به توانایی منطقه در جذب توریست اشاره کردو گفت: منطقه علی رغم این پتانسیل بالا به دلیل کم توجهی مسئولان بخش گردشگری در این زمینه توفیق چندانی نداشت.

 وی تاکید کرد دسترسی ما به دستگاه گردشگری سخت است و با شما راحت تر می توانیم ارتباط بگیریم.

عالیشاه نمونه این کم توجهی را بلاتکلیفی چشمه سورت عنوان کرد که این موضوع بلافاصله با واکنش استاندار همراه شد.



تماس تلفنی استاندار و مناقصه ای که برگزار شد

استاندار مازندران بعد از انتقاد عضو شورا، در تماسی تلفنی با دلاور بزرگ نیا خواستار توضیحات در این خصوص شد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران در این تماس تلفنی که به صورت عمومی برای حاضران در جلسه پخش  شد از برگزاری و بازگشایی پاکت مناقصه برای در اختیار گرفتن این چشمه آب معدنی  به منظور ساخت تاسیسات و حفاظت از این اثر طبیعی خبرداد و گفت: بعد از انتقال زمین از منابع طبیعی به اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در اسفند ماه سال گذشته مراحل انجام مناقصه به صورت قانونی اجرا و مقرر شد بعد از تایید مناقصه، پیمانکار با شرط کمک از دهیاری ها و اعضای شوراهای بخش پشتکوه، به ساخت تاسیسات و نگهداری و بهره برداری از این اثر بی نظیر طبیعی اقدام کند.

وی ادامه داد: اداره کل میراث با همکاری استانداری و کانون جهانگردی این اقدامات را پیگیری می کند.

بزرگ نیا علت تاخیر در امر ساماندهی این جاذبه توریستی را در اختیار نداشتن زمین منطقه عنوان کرد و گفت خوشبختانه این مشکل در اسفند ماه 93 با همکاری اداره کل منابع طبیعی مازندران- ساری حل شد.

استاندار سمنان گفت دیگر از مازندران کارگر جذب نکنید

عالیشاه که سخنانش نیمه تمام باقی مانده بود، از استاندار بابت پیگیری این موضوع تشکر کرد.

 وی به مشکلات اشتغال در چهاردانگه خصوصا منطقه پشتکوه اشاره کرد و گفت: استاندار همجوار ما دستور اکید داده از جذب نیروهای غیر بومی در کارخانجات و واحدهای تولیدی خودداری کنید و این موضوع عزم جدی دولتمردان در مازندران را می طلبد که حداقل با نگاه ویژه به بخش های کشاورزی و گردشگری جلوی مهاجرت و بیکاری اهالی فهیم چهاردانگه گرفته شود و با تغییر شرایط مهاجرت معکوس به منطقه صورت گیرد.

وی در پایان سخنانش از برگزاری همایش بزرگ شوراها و دهیاران در 24 اردیبهشت در منطقه پشتکوه خبر داد.



عدل را در جامعه برقرار کنید

امام جمعه کیاسر در سخنانی کوتاه ضمن تبریک روز 12 فروردین به حدیثی از حضرت فاطمه (س) اشاره کرد و  برقراری عدل در جامعه را خواستار شد.

حجت الاسلام تیموری گفت: مشکلات چهاردانگه از زبان بخشدار و مسئولان دیگر منطقه عنوان شد و شاید مهمترین دغدغه اهالی در این ایام بحث درمان است که امید داریم با عنایت استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان این مشکلات کمتر شود.

تلاش کنیم قدری از مصائب مردم بکاهیم

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران بعدی این نشست، از حضور استاندار و سایر مسئولان در روز تعطیل تشکر کرد و این امر را نشانه اهتمام آن ها برای حل مشکلات مردم دانست.

سید رمضان شجاعی کیاسری عمده  مشکلات حال حاضر چهاردانگه را در دو بخش درمان و راه عنوان کرد و گفت: جاده ساری به سمنان به دلیل ظرفیت پایین همواره مشکلاتی را برای اهالی منطقه فراهم کرده  و باید تلاش کنیم قدری از این مصائب بکاهیم.

وی به مشکلات دست و پاگیر اداری در تکمیل پروژه محور تاکام اشاره کرد و گفت: علی رغم احداث پل ها و زیرسازی های انجام شده در این مسیر ، مراحل پایانی کار دچار بروکراسی اداری شده است.

وی به غیر استاندارد بودن جاده ی ساری به کیاسر و سمنان هم اشاره کرد و گفت: این جاده همان مسیر مال روی گذشته است که با اندکی تغییر به شکل امروزی درآمده است و از حداقل استانداردهای لازم برخوردار نیست.



این مسئول به شناسایی و مطالعه محوری جدید و هم عرض با این جاده در آینده ی نزدیک خبر داد و گفت: در صورت احداث جاده ای با استانداردهای لازم، این محور شمال کشور را به جنوب متصل خواهد کرد و تاثیر زیادی در کاهش ترافیک و مصرف سوخت خصوصا در محورهای منتهی به پایتخت خواهد داشت.

شجاعی کیاسری به شناسایی این محور توسط مسافران به عنوان یک مسیر میانبر در محورهای منتهی به استان گفت: علی رغم شناسایی مسافران، مسئولان ما هنوز در خوابند!

نماینده مردم مرکز استان از انجام نشدن اقدامات کم هزینه و فوری در این مسیر گلایه کرد و افزود: می شود با برخی اقدامات فوری بخشی از نگرانی مردم را مرتفع کرد.

 وی به  ضرورت استقرار پلیس راه در ابتدای شهر کیاسر و اضافه شدن نیروهای راهور اشاره کرد و گفت: در این زمینه با همکاری اداره کل پایانه های استان، مقرر شد در زمینی که امروز شاهد کلنگ زنی آن بودیم ساختمانی جهت استقرار پلیس احداث شود.

شجاعی گفت: با این کار فاصله طولانی جنوبی ترین نقطه بخش تا پلیس راه مرکز استان کاهش می یابد.
عضو مجمع نمایندگان استان در بخش پایانی سخنان خود به مشکلات بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: تلاش های خوبی در امر درمان در دولت فعلی صورت گرفته اما بخش چهاردانگه به دلیل وسعت و پراکندگی روستاها هیچگاه از خدمات مطلوب بهداشتی درمانی برخوردار نبوده و متاسفانه این موضوع نوعی ناامیدی در اهالی منطقه ایجاد کرده است.

شجاعی تاکید کرد: شاید بیشترین گلایه مردم از وضعیت درمان بستر کیاسر استقرار نداشتن پزشکان متخصص و داروهای مورد نیاز است.

چهاردانگه هرگز محروم نیست

سخنران پایانی این نشست به نسبت طولانی استاندار مازندران بود.

 ربیع فلاح جلودار در ابتدای سخنانش ضمن اظهار خشنودی از سفر مجدد به بخش چهاردانگه تاکید کرد: این بخش از نظر توان نیروی انسانی و ظرفیت های گردشگری و کشاورزی هرگز محروم نیست.

استاندار مازندران ادامه داد:این ظرفیت بالای منطقه باید به فرصت تبدیل شود که متاسفانه به دلیل نبود مدیریت صحیح و اقدامات زیر ساختی هم اکنون از آن به نوعی تهدید نام برده می شود.

استاندار مازندران ضمن تاکید بر تامین اعتبار به منظور تکمیل محور تاکام گفت: به زودی در نشستی با مدیر کل راه استان اولویت های را ه های مازندران را تعیین و بر اساس آن اقدام خواهیم کرد.

نماینده عالی دولت در استان مازندران با اشاره به دو طرحی که در سفرش به چهاردانگه کلنگ آغاز عملیاتش به زمین زده شد این اقدام را مبارک خواند و تصریح کرد: تلاش می کنیم تا اواسط سالجاری اقدمات عملیاتی آن را آغاز کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پتانسیل منطقه در بخش کشاورزی، توجه به باغداری خصوصا گونه های سیاه ریشه و مقاوم به سرما را مورد تاکید قرار داد وگفت: به نظر می رسد زراعت درآمد پایداری برای کشاورزان منطقه به همراه نداشته باشد و باید به سمت تغییر الگوی کشت حرکت کنیم.

مدیر ارشد استان، پرورش گونه های سردآبی را نیز اقدامی مناسب در جهت تقویت اقتصاد منطقه عنوان کرد.

فلاح همچنین از اقدامات شرکت های وابسته به بنیاد شهید در احداث دامپروری در منطقه پشتکوه خبرداد و گفت: این اقدامات در جهت ایجاد اشتغال در منطقه موثر خواهد بود.

این مسئول در خصوص بخش گردشگری هم گفت: شاهد پیگری ساماندهی بی نظیرترین اثر طبیعی کشور در منطقه چهاردانگه بودیم و به زودی با استقرار پیمانکار، این اثر هم از بلاتکلیفی درخواهد آمد.

وی درآمد حاصل از گردشگری را یکی از راه های درآمد استان دانست و گفت: کیاسر و منطقه زیبای چهاردانگه بدون شک یکی از مقصدهای مهم گردشگران در سفر به استان است.

وی افزود: چهاردانگه بسیار مستعد است و امیدواریم با مدیریت درست به سرنوشت کلاردشت دچار نشود.

فلاح گردشگری چهار فصل را مزیتی بی نظیر برای چهاردانگه عنوان کرد و بر برنامه ریزی صحیح برای جذب مسافر در همه ی ایام سال تاکید کرد.

استاندار در خصوص مسائل مطرح شده درباره وضعیت درمانی در چهاردانگه نیز گفت: خدمات به اهالی این منطقه با توجه وسعت و فاصله با شهرستان قدری مغفول مانده و تلاش نمایندگان استان در جهت ردیف اعتباری می تواند موثر باشد.

وی با بیان این که از مسئولان علوم پزشکی استان درخواست می کنیم باکمی تلاش بیشتر نواقص موجود در مسیر خدمات رسانی در امر بهداشت و درمان را مرتفع کنند، تصریح کرد: استان مازندران در طرح تحول سلامت در کشور جزو استان های پیشرو بوده و این از تلاش نیروی های متعهد در مجموعه علوم پزشکی استان نشات می گیرد.

فلاح با اشاره به ضرورت احداث مرکز اورژانس 115 در محور پر رفت وآمد چهاردانگه عنوان کرد: شاید اگر پیشتر اقدام به راه اندازی و استقرار آمبولانس مجهز می شد شاهد این حجم خسارت جانی در کیاسر نبودیم.



*حاشیه ها

-فرمانده پلیس راه کشور که قرار بود خودش را به کیاسر برساند نیامد تا غایب بزرگ این مراسم باشد. البته نماینده ساری حضورنیافتن سردار مومنی را مه آلود بودن منطقه عنوان کرد. شرایط جوی باعث شد تا هلی کوپتر سردار نتواند وارد آسمان چهاردانگه شود. شجاعی تاکید کرد: فرمانده پلیس راه کشور در پیامکی به وی اعلام کرده تصمیمات این جلسه و تعهدات پلیس را هرچه باشد، می پذیریم..

حسن نیا معاون راهداری وزارت راه و شهرسازی ظاهرا در تعطیلات به سر می برد که به اصرار نماینده مجلس از خانواده اش جدا شد و خودش را به مراسم رساند.

-حضور استاندار و همراهان در مرکز 10 تختخوابی باعث شد بیماران و حاضران به کمبودهای مرکز اشاره کنند.
یکی از همراهان بیمار به خبرنگار ما گفت: این دستگاه ها نیاز به CPR موقتا روشن شده چون استفاده از آن نیاز به متخصص بیهوشی دارد که این مرکز از کمترین تخصص بی بهر است.
درمورد داروها نیز همراه بیمار تاکید داشتند هیچ وقت 320 قلم داروی موظفی در مرکز کامل نبوده و همواره این بیماران مجبورند برای تهیه دارو به مرکز شهرستان مراجعه کنند.
استقرار دستگاه دیالیز یکی از درخواست های همراهان بیمار در این مرکز بود که دکتر جان بابایی در پاسخ به این همراه بیمار دیالیزی تاکید کرد: چون تعداد بیماران به اندازه کافی نیست ما تعهدی نداریم!.



رییس مرکز بهداشت کیاسر لیستی از مشکلات را تهیه کرده بود که به اتفاق امام جمعه شهر دراین خصوص با رییس دانشگاه علوم پزشکی صحبت کردند.

استاندار وقتی از نزدیک مشکلات درمانی مرکز 10 تخوابی را دید گفت بخش عمده ای از این مشکلات با تدبیر بیشتر قابل حل هست و مردم حق دارند، بنابراین تعداد شیفت کاری پرسنل را افزایش دهید.

پرسنل مرکز درمانی هم از کمبود اضافه کار می نالیدند در صورتی که کار و خدمات اضافی ارائه می کردند.

یکی از همراهان به رییس اورژانس گفت: متاسفانه رانندگان اورژانس در مناطق روستایی برای ورود به روستا میلی نشان نمی دهند که این موضوع با انکار رییس مواجه شد و این موضوع واکنش رییس دانشگاه را به دنبال داشت.

- سرهنگ نیازی رییس پلیس مرکز استان نیز به خبرنگار ما گفت: نقاط حادثه خیز خیلی وقت است شناسایی شده و اداره کل راو شهرسازی باید اقدام عملیاتی کند.

- بخشدار تعداد کشته های نوروز را 7 نفر و رییس شورای شهر کیاسر این تعداد را 9 نفر اعلام کرد.

-مسئولان به همراه تنی چند از میهمانان حاضر در جلسه، صبحانه را میهمان مالک مجتمع خدماتی رفاهی کیاسر بودند.
 

 


  • دور از وطنپاسخ به این دیدگاه 2 0
    شنبه 15 فروردين 1394-13:19

    به امید چهاردانگه ای پاک و پیشرفته. تشکر از گزارش تان

    • شنبه 15 فروردين 1394-12:34

      ای کاش به فکر اتصال جاده میان چاردونگه و ددونگه هم بودند.


      ©2013 APG.ir