تعداد بازدید: 2681

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 1 آذر 1384-0:0

البرز پول ندارد

70 ميليارد تومان بدهکاري بالا آورده ايم!


 يکي از مهم ترين طرح‌هاي ملي که در استان مازندران در حال اجراست، سد مخزني البرز است که در حال حاضر مراحل اجرايي خود را مي‌گذراند و مهم ترين مشکلي که در اين زمينه وجود دارد اختصاص نيافتن به موقع اعتبارات آن است.

اين موضوع باعث شده اين طرح بزرگ که مي‌تواند نقش مهمي در اقتصاد استان مازندران به لحاظ تأمين آب زراعي زمين هاي کشاورزي، توسعه حوزه آبخيزداري، ذخيره آب و مهم‌تر از همه افزايش توليدات کشاورزي داشته باشدسرعت قابل قبولي نداشته باشد.

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي مازندران در اين زمينه مي‌گويد درحال حاضر مهم‌ترين مشکل پروژه سد البرز مشکلات مالي آن است که در سال جاري از مبلغ 5 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز فقط 5/14 ميليارد تومان براي آن تصويب شد که از اين رقم نيز فقط 50 درصد آن تاکنون اختصاص داده شده در حالي که ما به بانک جهاني متعهد شديم که در سال جاري قطعه سوم کانال البرز را که از منطقه قراخيل به جاده کياکلا ختم مي‌شود را شروع کنيم و کليه اراضي مورد نياز در اين زمينه را به مالکيت در آوريم.

 عباسپور مي‌افزايد علاوه بر کانال‌هاي فرعي پروژه، عمليات اجرايي سد مخزني و بخش هاي اجرايي شبکه نيز که از محل ريالي در دست اجرا هستند با کمبود شديد اعتبارات مواجه مي‌باشد. وي مقدار بدهي اين شرکت به پيمانکار و مشاور طرح البرز و شبکه آن را هم‌اکنون بالغ بر 70 ميليارد تومان و تعداد نيروي انساني شاغل در اين طرح را 1300نفر اعلام کرد اضافه مي‌کند در صورت عدم تأمين اعتبارات، اين طرح و نيروهاي آن با مشکل جدي مواجه خواهند شد و از طرفي علي‌رغم تعهدات مکتوب وزارت اقتصادي و دارايي به عنوان نماينده دولت جمهوري اسلامي ايران متأسفانه قادر به انجام تعهدات خود در مقابل بانک جهاني نخواهيم بود.

ولي رعيت نماينده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جويبار در مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه مي‌گويد يکي از ملاک‌هاي توسعه کشور، ميزان مهار آب سطحي است و يکي از دلايل اقتصادي نبودن کشاورزي درخصوص در امور زراعي و باغي مشکلات مربوط به تأمين آب است که اگر به ميزان مورد نياز تأمين شود هزينه توليد به ميزان قابل‌توجهي کاهش خواهد يافت که در اين زمينه پروژه سد البرز از جمله طرح‌هاي تعيين‌کننده در منطقه محسوب مي‌شود که مي‌تواند اين نقايص را برطرف کند.

 روحي نماينده مردم بابلسر در مجلس شوراي اسلامي هم در اين زمينه بر اين عقيده است که سدالبرز مي‌تواند در تأمين آب زراعي مورد نياز 5 شهرستان و مهار سيلاب نقش بسيار اساسي را ايفا کند و از طرفي مشکلات فصلي تأمين آب را در اين مناطق برطرف کند. بنابراين در تخصيص اعتبارات عمراني اين امر بايد مورد توجه اساسي قرار گيرد و در جهت حل مشکلات جاري اين طرح تلاش شود.

ميرزايي يکي از کارشناسان هم در اين زمينه مي‌گويد هر ساله بيش از 230هزار هکتار از اراضي زراعي استان مازندران زيرکشت برنج مي‌رود و يکي از مشکلات اصلي آن هم عدم تأمين آب در فصول گرم سال مي‌باشد که در اين زمينه سد البرز مي‌تواند با حجم بالاي ذخيره آب، آب زراعي مورد نياز نزديک به 70 هزار هکتار از شاليزارهاي 5 شهرستان و نزديک به 10 منطقه را تأمين کند به طوري که اين کشاورزان مشکل آب در فصول گرم سال را نداشته باشند و امکان کشت مجدد بعد از برنج هم براي آنها فراهم باشد.(khorasannews)



    ©2013 APG.ir