تعداد بازدید: 3522

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 19 فروردين 1394-14:2

معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت ارشاد:

عرصه فرهنگ و هنر در کشور غریب است

گزارش مراسم معارفه مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران+ دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: پیش از ظهر امروز مراسم معارفه مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با حضور سخنگوی وزارت ارشاد برگزار شد.

در این مراسم سیداسماعیل احمدی-سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- اظهار داشت: پذیرش مسئولیت، فقط یک امتحان الهی است و فضیلتی بر بنده محسوب نمی‌شود.

وی با بیان تاکید بر ضرورت همدلی و همزبانی در بین اهالی فرهنگ و هنر، گفت: باید قدر مدیران فرهنگی کارآزموده را بدانیم.

این مسئول با اشاره به اینکه کار فرهنگی در کشور ما کار سختی است، ادامه داد: صندلی مدیران فرهنگی، از صندلی‌های داغ است.

احمدی با بیان اینکه امیدواریم دوران پیش رو، دوران همدلی باشد، تصریح کرد: تلاشم در مسیر توسعه فرهنگ و هنر ایرانی بوده است.

* نگرانی بابت جدایی از ارشاد ندارم

حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی-مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- نیز در این مراسم با بیان اینکه پست و قدرت ماندگاری ندارد افزود: اگر این گونه بود، مدیرکلی به ما نمی رسید.

وی با تاکید بر اینکه نگرانی از بابت جدایی از ارشاد ندارم ابراز داشت: بار سنگینی از روی دوش بنده برداشته شده است.

  حجت الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه همه ما در مقابل مسایل جامعه تکلیفی بر عهده داریم افزود: وظیفه ما عمل به تکلیف است و همین احساس تکلیف است که ما را ملتزم به جنب و جوش در راستای حل مشکلات مردم می کند.

وی با اشاره به بار سنگین مسایل فرهنگی که بر دوش ارشاد ستگینی می کند اظهار داشت: وظیفه داشتیم با کمترین امکانات و تجهیزات رسالت را در ابعاد مختلف، به سرانجام برسانیم.

این مسئول سابق با تاکید بر اینکه پرداختن به موضوع فرهنگ وظیفه همه مردم و مسئولان است افزود: همه باید دست به دست هم دهیم تا تحولی در امر فرهنگ و هنر رخ دهد.

وی توجه به تاریخ مازندران و موضوعات علمی و دینی را اولویت کاری خود در این اداره عنوان کرد و گفت:اکنون احساس شعف دارم که در حالی این پست را تحویل می دهم که هرآنچه که باید انجام می دادم، در حد توان انجام دادم.

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: با افتخار اشاره می کنم که این دوره یکی از دوره های طلایی ارشاد مازندران بوده است، البته شاید همه اهاف ترسیم شده محقق نشده باشد.

وی همچنین افزود: بنده از هیچ کس کینه ای به دل ندارم و از شما هم می خواهم که کاستی ها را بر بنده ببخشید.

* باید خطاها و اشتباهات را بخشید

علیرضا یونسی-معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران- نیز در این مراسم با بیان اینکه دولت با رویکرد و عملکرد جدید روی کار آمده است افزود: انتخاب مردم  رای به تغییر بوده است.

وی با اشاره به اینکه باید خطاها و اشتباهات را بخشید چرا که چیزی بالاتر از عفو و گذشت نیست، گفت: این اداره کل نقش عظیمی در راستای تحقق بخشیدن به شعار همدلی و همزبانی خواهد داشت.

وی با اشاره به موفقیت تیم مذاکره کننده هسته ای کشور در عرصه مبارزه دیپلماتیک اظهار داشت: کارشناسان معتقدند، بسیاری از خطرها از نظام اسلامی دور و دریچه امید مردم به آینده روشن تر شده است.

*عرصه فرهنگ و هنر در کشور غریب است

حسین نوش آبادی-معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت ارشاد- در این مراسم با بیان اینکه عده ای با نگاه بسته و افراطی گری به آرمان های امام صدمه زدند افزود: برخی به اسم اسلام، خشونت طلبی را ترویج و اقدام به قتل و جنایت می کنند.

وی ادامه داد: اگر نگاه رحمت و انسانیت اسلام به جهان ارائه شود، جاذبه و بستر مناسب برای حق طلبی و توجه همه انسان ها به اسلام فراهم خواهد شد.

  این مسئول به رابطه متقابل دولت و ملت و توجه به شعار همدلی و همزبانی اشاره کرد و گفت: همدلی و همزبانی باید دو طرفه باشد، در واقع تجلی همزبانی بین دولت و ملت می تواند در همکاری و جلب اعتماد ملی خود را نشان دهد.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصداق بارز همدلی و همزبانی را در همکاری، مشارکت و تقویت اعتماد به همدیگر دانست و گفت: از بین بردن سوظن و بدبینی از الزامات همدلی و همزبانی است.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه عده ای با ایجاد شبه و سوظن تلاش می کنند که خدمات دولت را مخدوش کنند، افزود: البته این موضوع ارتباطی با ارائه انتقاد سازنده و ارائه گفتمان های متفاوت ندارد بلکه آنچه مهم است نداشتن سوظن است.

سفیر سابق دولت جمهوری اسلامی در عمان ابراز داشت: اگر امروز در دولت تیم مذاکره کننده با این توامندی مذاکره می کند نباید بنا بر معامله گذاشته شود که همه چیز از دست رفته است و ارزش ها پایمال شده است، چرا که این نوع نگاه، نگاه بدبینانه به موضوع است.

وی ادامه داد: این نوع نگاه تخریب پایه های اعتماد ملی را در پی خواهد داشت که مخالف کلام رهبری است.

نوش آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به تاریخ، تمدن و فرهنگ مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: در تاریخ وقتی نام مازندران را می خوانیم، همواره پیشانی تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و اجتماعی را در آن دنبال می کنیم که این نشان از فرهیختگی مردم مازندران دارد.

وی با تاکید بر اینکه تمدن تبرستان حتی در عصر آهن نیز شناخته شده است، افزود: مردم این خطه حتی زیر بار فرهنگ آریایی ها نیز نرفته اند اما همین مردم بدون مقاومت پذیرای اسلام شیعی و علوی شده اند که باز هم نشان از فرهیختگی مردم مازندران دارد.

نوش آبادی با بیان اینکه حجت الاسلام ابراهیمی مدیری موفق بوده که در این راستا با دولت همگرایی داشته است افزود: مدیر جدید سابقه مدیریتی و تجارب در سطوح ملی و عالی و همچنین تجربه مدیریت در استان های مختلف کشور را در کارنامه دارد.

معاونت حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه عرصه فرهنگ و هنر در کشور غریب است افزود: باید از روش ها و ابزار های جدید در راستای پیشرفت آرمان ها استفاده کرد.

این مسئول افزود: باید از تمام ظرفیت ها در این امر بهره برد و نباید خود را محدود به شیوه های قدیمی، سنتی و ناکارآمد کرد.

وی با انتقاد از افرادی که می ترسند و اجازه نمی دهند از ابزار هنر در راستای ترویج فرهنگ استفاده شود گفت: ابزار هنر رساترین و نافذترین رسانه برای انتقال فرهنگ عالی انسانی است.

*گاه قومیتی و جنسیتی در ارشاد ندارم

احد جاودانی-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- در مراسم معارفه خود با اشاره به سالروز شهادت شهید محمدحسن طوسی با ذکر خاطره ای از آشنایی خود با این شهید اظهار داشت: ما مدیون همه نیروهایی هستیم که با تقدیم جان خود، قوام این نظام را تضمین کردند.

وی با بیان اینکه همکاران هنر دوست بسیاری در ارشاد مازندران حضور دارند، افزود: دوستان هنرمند بسیاری هم در مازندران فعال هستند که باید تلاش کرد تا همه کارهای فرهنگی در راستای تعامل و همکاری ادامه یابد.

جاودانی گفت: نگاه قومیتی و جنسیتی در ارشاد ندارم و در تمام فرهنگ سراها و مجموعه های فرهنگی به روی مردم باز است.

وی ادامه داد: همه می توانند بیایند و کمک کنند تا استان در زمینه فرهنگی در مسیر توسعه شتاب بیشتری پیدا کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه از همه ظرفیت های استان بهره خواهیم برد، افزود: تکثر دستگاه های فرهنگی و تعدد مراکز فرهنگی در کشور و استان وجود دارد، به گونه ای که اعتبارات فرهنگی بین 27 دستگاه فرهنگی توزیع می شود اما ما تلاش خواهیم کرد که از بودجه استانی در این زمینه استفاده کنیم.

وی به درگذشت مرحوم علی بابا عسگری هم اشاره کرد و گفت: شایسته است اهالی فرهنگ و ادب به پاس خدمات این مرد بزرگ در مراسم تشییع و تدفین او حاضر شوند.

در ادامه مراسم به رسم یادبود هدایایی از طرف دکتر نوش آبادی و همچمنین همکاران ارشاد به جناب حجت الاسلام ابراهیمی اهدا و از زحمات سیداسماعیل احمدی که مدتی سرپرست ارشاد مازندران بودند نیز قدردانی شد.

سپس حکم مدیرکلی احد جاودانی قرائت و به وی تقدیم شد.

* افتتاح نمایشگاه کتاب بزرگ تهران در اردیبهشت ماه

پس از این مراسم دکتر نوش آبادی به همراه احمدی مدیرکل امور استان های وزارت ارشاد و مدیرکل جدید ارشاد مازندران به دیدار استاندار مازندران و سپس نماینده ولی فقیه در مازندران رفتند.

نوش آبادی در دیدار با حضرت آیت الله طبرسی با بیان اینکه بیش از 20 هزار کانون مساجد در سراسر کشور فعال هستند، افزود: بیش از 11 هزار جلد کتاب در این کانون ها وجود دارد.

وی با اشاره به ایجاد 500 کانون فرهنگی در دانشگاه های کشور در دوره دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در سال گذشته 113 هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف چاپ و منتشر شد که تعداد آن به 220 میلیون جلد می رسد.

نوش آبادی از افتتاح نمایشگاه کتاب بزرگ تهران در اردیبهشت ماه با حضور رئیس جمهور خبر داد و گفت: سال قبل بیش از پنج میلیون نفر از نمایشگاه تهران بازدید کردند که 140میلیارد تومان کتاب در طول این مدت فروخته شد.

وی گفت: در حوزه قران و عترت نیز صد همایش قرانی در سطح کشور برگزار کردیم افزود: صدها نرم افزار دینی و قرانی نیز در سراسر کشور تهیه و توزیع شد.

آیت الله نورالله طبرسی نیز در این دیدار به اشاره به شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت اظهار داشت: امیدواریم این انتصاب جدید برای استان میمون و مبارک باشد.

وی با بیان اینکه زمینه کاری ارشاد مقوله وسیعی را پوشش می دهد افزود: در دنیای امروز مردم دین را از رسانه ها می گیرند بنابر این ظرافت کار در ارشاد به درستی باید درک شود.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران به انفجار اطلاعات از طریق اینترنت و شبکه های مجازی اشاره کرد و گفت: این رسانه ها با توجه به اینکه طیف ساز و جریان ساز هستند باید به درستی از آن استفاده کرد.

وی حساسیت مراجع و علمای دین را از این باب ارزیابی کرد و گفت:ارشاد هم می تواند به راه درست هدایت کند و هم مسیر هدایت را منحرف کند.

آیت الله طبرسی با اشاره موضوع کنسرت ها و مخالفت برخی از علما در این موضوع اظهار داشت: ما مخالف شادی و نشاط نیستیم اما نگرانی ما از اختلاط زن و مرد در این مراسم است.

وی ادامه داد: البته حرام و حلال در این زمینه وجود دارد اما گاهی سره و ناسره در هم آمیخته می شود و کنترل اوضاع سخت می شود.

خطیب جمعه ساری به مشکلات اساسی در حیطه فرهنگ و ارشاد مازندران اشاره کرد و گفت: نداشتن سالن اجتماعات، ساختمان متناسب و محل برگزاری نمایشگاه از اصلی ترین مشکلات در حوزه ارشاد مازندران است.

وی با بیان اینکه ابزار فکری باید با ابزارهای مادی اجرا شود افزود: امیدواریم که بودجه استانی در این زمینه تقویت شود تا مشکلات حل شود.



    ©2013 APG.ir