تعداد بازدید: 6754

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 30 فروردين 1394-8:22

پیوند با حقیقت؛ رمز ماندگاری میرزا محمود فدایی مازندرانی

نماینده ولی فقیه در مازندران: در حد امکان از برگزاری همایش علمی میرزا محمود فدایی تلاوکی حمایت می کنیم.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: ظهر شنبه اعضای شورای سیاست‌گذاری همایش ملی «میرزا محمود فدایی تلاوکی مازندرانی» همراه با تعدادی از فعالان ادبی و مسئولان شهری مرکز استان با نماینده ولی فقیه در استان مازندران دیدار کردند و به بیان اهداف همایش و معرفی این چهره ادبی استان پرداختند.

  آیت‌الله «نورالله طبرسی» در این دیدار با اشاره به همگانی بودن وظیفه معرفی بزرگان و آثار آن‌ها به جامعه و نسل‌های آینده، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «هر مؤمنی که مؤمنی دیگر را بنگارد و در تاریخ ثبت کند، مانند این است که او را زنده کرده است.» مرحوم فدایی مازندرانی بیش از 150 سال متبلور نبود و شناخته نشد. اما امروز به همت تعدادی از اهالی فرهنگ و ادب استان و آقای «فریدون اکبری شلدره‌ای» زنده است.

  وی با بیان این‌که فدایی تلاوکی مازندرانی افتخاری برای همه مازندرانی‌هاست، گفت: دانش و ادب و فرهنگ وطن و مرز نمی‌شناسد.

این مسئول ادامه داد: شعاع وجودی ایشان مختص به یک منطقه نیست و ویژگی و طبع رجال و شخصیت‌های برجسته همین است که مرزها و منطقه‌ها را درمی‌نوردند.

  امام جمعه مرکز استان افزود: حقایق به دو دسته حقایق تاریخی و حقایق ابدی تقسیم می‌شوند. حقایق تاریخی مانند جنگ، وقایع طبیعی و اتفاقات معمول اجتماعی به مرور از یادها می‌روند. اما حقایق ابدی حقایقی هستند که همواره ماندگار هستند و قید زمان برای آن‌ها نمی‌تواند حد و مرزی قائل شود. حقایقی مانند خدا، نبوت، اهل بیت(ع) و قرآن فرازمانی هستند و حقایق ابدی محسوب می‌شوند. عاشورا هم در همین دسته قرار دارد. هر چه تلاش کردند در 1400 سال اخیر که این رویداد بزرگ تاریخی را از ذهن‌ها پاک کنند نشد و هنوز هم در حال درخشیدن است و از دامنش افراد بزرگ پرورش می‌یابند. بنابراین هر کسی هم که به این حقایق پیوند بخورد و جاده‌ای بزند ماندگار می‌شود.

  نماینده ولی فقیه در مازندران خاطرنشان کرد: فدایی مازندرانی به دلیل این‌که به حقیقت ابدی پیوند خورد و خود را متصل کرد ماندگار شد. او به اقیانوس متصل شد که فانی نیست. همه آن‌ها که برای اهل بیت(ع)، پیامبر و خدا تلاش کردند هنوز زنده‌اند. در واقع خلوص نیت و اتصال فدایی به ساحت شهیدان کربلا، میرزا محمود فدایی تلاوکی را زنده نگه داشت.
  آیت‌الله طبرسی گفت: سنت خدا این است که این افراد ماندگار شوند و شخصیت و چهره علمی و معنوی‌شان چراغ راه آیندگان شود.

وی ضمن قدردانی از مجموعه خوبی که برای برگزاری این همایش در حال تلاش هستند، گفت: امیدوارم همه اعضای این مجموعه در راه رسیدن به هدف اصلی این اقدام استوار و پیروز باشند. تلاش‌مان بر این است که در حد امکان از برگزاری این همایش حمایت کنیم.

گفتنی است همایش علمی میرزامحمود فدایی تلاوکی خردادماه امسال در ساری برگزار می شود.

*فدایی کیست؟

میرزا محمود فدایی، از سخن سرایان و مرثیه پردازان پرتوان و جادوکلام در روزگار قاجاریه است. او با آنکه از زبانی شیوا و استوار برخوردار است، تاکنون در پرده ی فراموشی جای گرفته و ناشناخته مانده است. به گونه ای که هیچ یک از زیست نامه نویسان و فهرست برداران، از زمان قاجار به این سو، یادی از وی به میان نیاورده اند. رضا قلی خان هدایت طبرستانی، ملقب به «لله باشی» (1218-1288 ه.ق) با آنکه همروزگار شاعر بوده نیز در نوشته های خود ازاو یاد نکرده است.

نخستین جایی که از میرزا محمود یاد رفته، نوشته ای بسیار کوتاه از محمد طاهری، متخلص به «شهاب» است که با عنوان «فدایی تلاوکی مازندرانی» در مجله ی ارمغان به چاپ رسیده است.

محمود فدایی، در حدود سال 1200 ه.ق در روستای تلاوک از بخش دودانگه ی شهرستان ساری دیده به جهان گشود. تحصیلات اولیه ی خود را به همان شیوه ی سنتی که در مکتب خانه های قدیم رایج بود، در مکتب خانه ی محلی زادگاه خود فرا گرفت، سپس برای آموختن علوم دینی به شهر ساری و از آنجال به قم رفت و حتی برخی بر این باورند که به نجف اشرف و کشور هندوستان هم  سفری و گذری داشته است.

تاریخ دقیق درگذشت فدایی بر ما روشن نیست، تنها به گمان باید گفت درگذشت شاعر حدود سال 1280 ه.ق روی داده است.



    ©2013 APG.ir