تعداد بازدید: 3897

توصیه به دیگران 4

سه شنبه 1 ارديبهشت 1394-9:15

رواج الگوی نمایشی در مدیریت شهرداری های مازندران

من شهردارم، پس نمایش می دهم!

شهردار کنونی ساری از امور روبنایی آغاز کرد، اما امروز که مدت زمان بسیار زیادی از مدیریت وی نمی گذرد، شهرداری مرکز استان پروژه های بزرگ زیربنایی را یا به سرانجام رسانده و یا در حال اجرای آن است/ شهرهای نزدیک تر و همجوار ساری در ماه های اخیر به طرز بسیار ناشیانه ای به الگوبرداری سطحی از این مدل پرداخته اند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، احسان شریعت: یکی از اصلی ترین حربه های برخی مدیران (برای آنکه خود را مدیری لایق و شایسته نشان دهند) دست زدن به اعمال نمایشی و روبنایی است. چه آنکه این گونه اعمال روبنایی هم سریع تر به مرحله بهره برداری می رسد، هم بیشتر در چشم مردم بوده، و هم به هزینه و بودجه کمتری نیاز دارد. مضافا اینکه پروژه های روبنایی و نمایشی به کار علمی و تخصص خاصی نیز نیاز نداشته، مدیر خود می تواند بدون بهره مندی از تیم های مشاوره تخصصی به چنین اعمالی اقدام کند.  

یکی از اصلی ترین حوزه های مدیریتی که این موضوع بسیار بیشتر در آن صدق می کند حوزه مدیریت شهری و شهرداری هاست، چه آنکه در کار شهرداری ها معمولاً می توان یک تقسیم بندی کلی میان امور روبنایی و امور زیربنایی قائل شد.

برای مثال یک شهردار می تواند با n میزان بودجه ی مشخص تنها یک پروژه شهری مثلا یک پل زیرگذر را اجرا کند اما با همان میزان می تواند اقدامات روبنایی بسیاری را انجام دهد. رنگ آمیزی جداول، دیوارها، روکش آسفالت، کاشت نهال، مبلمان شهری و غیره از جمله کارهایی است که وی می تواند با بودجه ی احداث یک زیرگذر انجام دهد.

آنچه در این میان اهمیت دارد اولویت قائل شدن به امور شهری است. معمولاً نیز در علم مدیریت منطق حکم می کند با یک میزان بودجه محدود، به سراغ اموری رویم که اولویت دارند. حال این اولویت می تواند توسط تیم های کارشناسی متخصص تعیین شده و به مدیران ابلاغ شوند.

برای مثال در تقاطعی که همواره ترافیک سنگین دارد و موجبات مشکلات فراوان می شود، احداث پل، اولویت مهم شهری در آن شهر ب شمار می رود. از این رو ابتدا باید مشخص کرد که میان امور زیربنایی و روبنایی کدام یک اولویت داشته، ضمنا میان هر حوزه نیز کدام یک اولویت دارد؟ یعنی میان خود امور روبنایی و خود امور زیربنایی کدام امور بیشتر اولویت دارد؟ برای مثال بین روکش آسفالت و رنگ آمیزی تیربرق ها یا دیوارها کدام یک مهم تر بوده و اولویت دارد؟

از روزی که شهردار فعلی ساری کار خود را آغاز کرد الگوی جدیدی در مدیریت شهری نمایان گشت. البته پیش تر و در میان مدیران پیشین در حوزه های گوناگون نیز این الگو وجود داشت، اما با شروع به کار شهردار فعلی ساری این الگو هم در کمیت و هم در کیفیت حرکت جدید و نوعی انقلاب مدیریتی محسوب می شد. این انقلاب مدیریتی شهری که تقریباً بی سابقه بود، حرکت خود را از الگوی پروژه های کم هزینه ی نمایشی و پرداختن به امور روبنایی آغاز کرد.

طی ماه های نخست واکنش ها به این مدل مدیریتی در دو سوی مخالفان سرسخت و موافقان جریان یافت. برخی مردم از رنگ های شادی که شهر را به سان نقاشی رنگارنگ درآورده بود شادمان بوده و از این حرکت نمایشی راضی. اما مخالفان که بیشتر از میان خواص بودند این را نوعی پوپولیسم و عوام فریبی در امتداد مدیریتی همچون مدل رئیس جمهور دولت دهم می پنداشتند. مدلی که سعی می کند مردم را با شعارهای بزرگ و توخالی و عملکردهای بادکنکی مشغول کرده و آنها را در توهم و خوابی عمیق داخل کند. آنها می گفتند با رنگ آمیزی تیربرق ها شهر درست نمی شود، بلکه شهر نیاز به پروژه های مهندسی و مدیریت علمی و زیربنایی دارد.

آرام آرام این مدل مدیریت شهری از مرزهای ساری فرا رفت و به شهرهای دیگر کشیده شد. اکنون اگر نگاهی کلی به شهرهای استان شود می توان تقلید از این الگو را به طرز ابتدایی و ساده ای مشاهده کرد که در مدیریت شهری برخی شهرها نمایان شده است. به طور ویژه شهرهای نزدیک تر و همجوار ساری در ماه های اخیر به طرز بسیار ناشیانه ای به الگوبرداری سطحی از این مدل پرداخته و شهرهای خود را به زینت های توخالی این مدل آراستند.

اما آنچه برخی شهرداران شهرهای استان در دریافت آن دچار اشتباه شده اند، آن است که آنها مدل مدیریت شهری شهردار کنونی ساری را به طرز نادرست و ناقصی الگوبرداری کردند. آنها در واقع تنها از بخش های روبنایی مدل شهردار ساری تقلید کردند. در حالی که چیزی که به طور بسیار واضحی در مدل کنونی شهرداری ساری نمایان است کلیت بسیار منسجمی از عملکرد همه جانبه در جنبه های مختلف روبنایی و زیربنایی است.

 شهردار کنونی ساری از امور روبنایی آغاز کرد، اما امروز که مدت زمان بسیار زیادی از مدیریت وی نمی گذرد، شهرداری ساری پروژه های بزرگ زیربنایی را یا به سرانجام رسانده و یا در حال انجام آن است. شاید فقط تنها یک پارک ملل ساری خود گواهی بارز برای عملکرد زیربنایی شهردار ساری باشد.

متأسفانه برخی شهرداران شهرهای مازندران که بیشتر به فکر مشهور شدن با القاب و عناوین اند، با الگوبرداری ناشیانه از این مدل تنها به فکر رنگ آمیزی دیوارهای شهر و برپا کردن جشنواره های بی فایده و برنامه های پر سرو صدا با هزینه های فراوانند.

شهرهای مازندران به علل فراوان همچون تراکم بالای شهری و گردشگر پذیری به مدیریت شهری بسیار ماهرانه، علمی، و شجاعانه ای نیاز دارند.

 مدیریت شهری ماهرانه، علمی و شجاعانه یعنی حل معضلات بزرگ شهری به وسیله اجرای پروژه های دقیق تا بتواند نیازهای شهر را مرتفع کند. برای مثال آیا می توان به وسیله رنگ آمیزی دیوارها و جداول، گره های ترافیکی را حل کرد؟ آیا نباید فکری جدی برای چاله های بی شماری که سراسر کوچه پس کوچه ها و حتی خیابان ها را فرا گرفته کرد؟ آیا نباید فکری جدی برای تعریض خیابان ها، تقاطع های حساس، کانال های آب، ترافیک فزاینده، کمبود پارکینگ های شهری، پیاده روهای ویران، سرانه پایین پارک ها و فضای سبز، و از همه مهم تر شهرفروشی کرد؟

شهرهایی با این حجم عظیم مشکلات و چالش های بزرگ آینده، به مدیریتی ماهرانه، علمی و شجاعانه نیاز دارند نه فقط نمایش طرح ها و رنگ ها.

 


  • يکشنبه 6 ارديبهشت 1394-14:25

    اتحاد اتحاد اتحاد و بس و ........................................................................................

    • چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394-19:3

      عبوری عبور کرد عبور می کند و عبور خواهد کرد

      • یکی از شما!پاسخ به این دیدگاه 3 11
        چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394-18:5

        آقای عبوری کارهای بسیاری برای مرکز استان انجام داده و کارهای بیشتری را انجام نداده است!

        • چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394-8:51

          اتفاق نادر درساري...............در
          ادامه قرارگاه سازندگي عبوري:
          زمین ترك محله یا ۷۵ دستگاه به مساحت ۱۰ هكتار با برنامه ریزی شورای شهر و پیگیری های شورا و شهرداری ، از طریق واگذاری به سرمایه گذار ، از كاربری مسكونی به كلیه كاربری ها اعم از مسكونی ، تجاری ، ورزشی ، فرهنگی ، مذهبی و فضای سبز تغییر كاربری پیدا كرد كه اثر مهم و ماندگاری بر روند توسعه شهری مركز استان خواهد گذاشت

          • چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394-7:13

            مازند نومه با زرنگي خاصي مطلب زده هرچنددربخشي از مطلب فوق سعي شده ازمديريت شهردارعبوري تعريف كنه ! اما محتواي متن چيزديگه راتدعاي ميكند پس وظيفه دارم براي تشحيذ ذهن برخي افرادخواب زده موارد زير را به اطلاع بقيه مازني هايي كه دراين مدت به ساري نيامدند برسانم:ا
            مهمترین پروژه های سال 94 شهرداری ساري: -ادامه طرح ساماندهی حریم رودخانه تجن -افتتاح فاز دوم پروژه میانگذر شمالی - فاز دوم پل سردار شهید نوری ذغالچال - ادامه طرح احداث كانالهای هدایت آبهای سطحی - بهسازی پارك قائم و ساماندهی بستر رودخانه - خیابان ارتباطی فرهنگ –طالقانی - زیرگذر پل گردن. این پروژه را با دو دهنه 6/5 متر- اجرای پروژه بزرگ شهربازی - تكمیل پل داراب و بازگشایی 1/5 كیلومتراز مسیر بعد از پل - پل روگذر یكطرفه از بلوار كشاورز به كمربندی جنوبی - رشد 500 درصدی بودجه شهرداری ساری از سال 91 تا 94 كه تقاضاي تاسيس سازمان سرمایه گذاری فعلا وزارت كشور با ایجاد این سازمان موافقت نكرد - پیوستن به جمع 8 سهامدار بانك شهر در كنار شهرهای بزرگی چون تهران، اصفهان، كرج،قم و تبریز قرار گرفت - تصویب طرح جامع
            واحداث سیزده پروژه عظیم احداث کانال هدایت آب های سطحی شهررا در مناطقی چون بلوار جام جم – کوی دولت – بلوار آزادی – بلوار پاسداران ، کوی کارمندان – خیابان شهید رستمی – کوی حضرت محمد رسول الله – کوی مخلوقی – خیابان شهید اندرخورا – کوچه شهید مسکار از بلوار ارتش – شهرک امام حسین (ع) – کوچه کوثر از خیابان شفا – بلوار دریا – شهرک ارم – کوچه عدالت از سروینه باغ – کوچه مهر از خیابان شفا – میانگذر شمالی – ابتدای خیابان نهضت – مسیر اسپیورد به دخانیات – کوچه بیست و پنجم خیابان 22 بهمن – کوچه قرجه از سلمان فارسی – شهرک جوان از کمربندی غربی – کوچه مردانشاهی از سلمان فارسی – کوچه ایثار – کوچه ندافی از خیابان معلم – کوچه شهید قربانی – جاده قدیم میانرود – خیابان شهید رشیدی – کوچه قمربنی هاشم از بلوار فرح آباد – کوچه بنفشه – کوی پاسدار از بلوار پاسداران – باغ صفدری – کوی بوستان از بلوار پاسداران – کانال جنب سپاه کربلا – طبیعت 2 از کمربندی غربی – کانال بلوکی سپاه – کوچه اعتماد – کوچه احد از بلوار طالقانی – خیابان غفاری از بلوار کشاورز – کوچه مسلمی از بلوار کشاورز – کوچه صنعتگران از کمربندی غربی - کوچه شهید صدرایی از کوی ابوالفضل و ....

            • چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394-0:21

              شهردار ساری واقعا دوست داشتنی و مدیره و ساری با از روی که ایون سر کار اومدن واقعا متحول شده من که از همون روزای اول طرفدارش بودم امیدوارم سنگ جلو پاش نندازن بعضی ها و بزارن کارشو بکنه !

              • چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394-0:15

                پیشرفت ساری در چی!!!!؟ نویسنده از تاسیس کارهای بادکنکی شهردار ساری در مازندران نوشت خیلی خوب بود بعد گفت پارک ملل ساری اورا از بادکنکی بودن خارج کرد!؟ چرا!؟ یعنی شما هم به عنوان رسانه قبول کردی که این پروژه بزرگترین طرح گردشگری شمال است !؟ بقول اون اقا استخر بزرگ اب را میگید !؟ اگر با دکتر مخالفین دلیلی ندارد که مقاله هویت ساری ایشان را که کارهای بادکنکی شهردار را نقد کرد نادیده بگیرید!؟ اول یادداشتتون با اخرش تناقض دارد عوام فریبی خوب و بد دارد !؟

                • چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394-23:15

                  شرط میبندم بابلی هستی اینو از لحن سوزناکت میشه فهمید !

                  • دوشنبه 2 آذر 1394-3:59

                    دوست من فقط که پارک ملل نبود در بالا یکی از دوستان به بعضی کارای زیربنایی اشره کرد کلی پارک تو محله های مختلف شهر میدان ابن شهر اشوب ساروی و تخلیه کردن پادگان رو هم بهش اضافه کن

                  • چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394-13:50

                    خودت هم متوجه نشدی چی گفتی

                  • سه شنبه 1 ارديبهشت 1394-20:4

                    1- ای کاش همه مدیران دارای قابلیت مدیریت دست از کارهای نمایشی بردارند و کمر همت برای ساختن شهرشان ببندند.
                    2- متاسفانه کارهای زیر بنایی قابل انجام ویا روی ذست ماند در شهر های شمالی آنقدر زیاد است که چندتا کار انجام شده در مقابل آن هیچ است.
                    3- بسیاری از اعضای شورای شهر که با هزینه های چند صد میلیونی به شورا راه یافتند در زمان انتخابات داعیه مدیریت در مبلان شهری را داشتند و کتابهای نفیسی را برای تبلیغات چاپ می کردند ،امروز از آنها باید پرسید که از آنهمه ادعا حالا که بر مسند شورای شهر تکیه زدید چه گلی کاشتید؟

                  • سه شنبه 1 ارديبهشت 1394-14:16

                    افزایش بودجه شهرداری به نزدیک 400 میلیارد تومان و ارتقا درجه شهرداری به درجه کلانشهر (11) خود گواه یک کار بزرگ زیر بنایی می باشد . حال جذب بودجه های دولتی و شجاعت در برابر مسئولان بالا دستی و گرفتن امتیازات بزرگ دیگر به کنار... عبوری فرصت بزرگی برای ساری و مازندران است که نباید از دست داد...

                    • سه شنبه 1 ارديبهشت 1394-10:20

                      با سلام،
                      به نظر من شهردار ساری میتواند به عنوان یک الگوی موفق برای مدیریت در استان مازندران باشد،البته باید در جهت شکوفاتر شدن و بالنده تر شدن این الگو،به نظرم باید مسئولان ارشد استان با حمایت از آقای شهردار و رفع عیوب کم موجود تلاش کنند.این عمل سبب میشود تا آقای مهندس عبوری به عنوان یک برند مدیریتی آزموده و دارای تجربه های موفق تبدیل به یک مدیر عملیاتی بسیار موفق و انشاله روزی مدیری با نگاهی استانی و کشوری گردند.
                      یک مازندرانی از تهران

                      • سه شنبه 1 ارديبهشت 1394-10:8

                        بهتربود نگارنده محترم مستندبه قانون شهرداری ها و آیین نامه نحوه بودجه ریزی در شهرداری ها تحلیل می کرد. کسی که درمتن کارو برنامه ریزی قرارندارد نمی تواند تحلیل جامع و کاملی از روندها و اقدامات ارائه دهد. پیشنهاد من به جنا ب شریعت این است که در کنار تحلیل جامعه شناختی پدیده ها از منظر سازمانی و مدیریتی هم علل و عوامل تصمیمات و سیاست ها را تجزیه و تحلیل نمایند.

                        • مهرآسا از بابلپاسخ به این دیدگاه 17 1
                          سه شنبه 1 ارديبهشت 1394-17:55

                          آقای منصف یه ذره منصف باش.
                          ما که اهل بابل هستیم دقیقا رواج این الگوی سطحی رو توی بابل می بینیم. این اصلا نیازی به تحلیل و یا اطلاع داشتن از سازوکارهای سازمانی نداره.
                          هر آدم عاقلی به سادگی توی شهرهایی مث بابل و قائم شهر و ... می بینه که شهرداری ها فقط دارند کارای نمایشی می کنن.
                          آقای شریعت دست مریزاد. دید بسیار دقیقی دارید

                        • سه شنبه 1 ارديبهشت 1394-9:55

                          احسنت مطلب خوبی بود در ضمن واقعا وقتی به ساری سر میزنم دیدن پیشرفتهاش باعث غرورم میشه


                          ©2013 APG.ir