تعداد بازدید: 3169

توصیه به دیگران 0

جمعه 4 ارديبهشت 1394-16:51

تاریخ تحلیلی ترانه فارسی منتشر شد

«تاریخ تحلیلی ترانه فارسی» تازه ترین اثر شاعر و ترانه سرای نوشهری -سیدمهدی موسوی- به بازار کتاب عرضه شد.


  مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: کتاب «تاریخ تحلیلی ترانه فارسی» به کوشش مهدی موسوی میرکلایی -شاعر و پژوهشگر حوزه شعر- از سوی انتشارات بوتیمار به بازار کتاب عرضه شد.

  این کتاب در یک نگاه کلی متکی به شناسایی جریان‌ها و معرفی ترانه سرایان شاخص در هر دوره است که برای نخستین بار تصویری حقیقی، تفکیک شده و منحصر از ترانه سرایی ارائه می دهد. پیش از این محققان یا به شکلی جزئی و فرعی در کنار تاریخ نگاری تحت عنوان شعر محاوره، ادبیات عامه، ادبیات کودک و ... به آن پرداخته اند.

فصل های کتاب تاریخ تحلیلی شامل دوره های پیش از اسلام، سامانیان، غزنویان، صفویه، قاجاریه (در دو بخش) دوره شیدا، تصنیف پیش و پس از رادیو، ترانه نوین، ترانه انقلابی، ترانه دو دهه اخیر و ... است.

این کتاب به ژانر های مضمونی از جمله ترانه کودک،  کار، جنگ، رپ و ... همین طور بخش نمونه های ترانه معاصر نیز پرداخته است.

 کتاب حاضر در ۳۲۰ صفحه توسط انتشارات بوتیمار منتشر شده که پخش اول آن در نمایشگاه امسال کتاب تهران آغاز می شود.  

مهدی موسوی شاعر، ترانه‌سرا، منتقد ادبی، حقوقدان، محقق و نویسنده و دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کرج، متولد 13 مرداد 1364 خورشیدی در نوشهر است. او عضو هیئت مدیره خانه ترانه‌سرایان مهر تهران، مدیر سابق کارگاه شعر آلونک زیر نظر شهرداری تهران و مدیر کانون ترانه‌سرایان نوشهر است که در چندین جشنواره ادبی جایزه گرفته است.

 طاقت بیار رفیق (انتشارات فصل پنجم - چاپ سوم )، از لاله زار تا جمهوری (نشر شانی - چاپ چهارم) و چای بریز خانم( انتشارات ورجاوند) آثار پیشین این شاعر و ترانه سراست.

 

 



    ©2013 APG.ir