تعداد بازدید: 2228

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 6 آذر 1384-0:0

خلاف صد در صدي

قائم مقام سازمان جنگلها و مراتع و آبخيزداري کشور گفت:تخلفات مربوط به جنگل 100 برابر شده است.


دکتر شريعت‌نژاد افزود: امسال در شمال کشور 37 هزار هکتار جنگل‌کاري مي‌شود که 25 درصد آن به توسعه جنگل ارتباط دارد وي گفت: ميزان جرايم و تخلفات مربوط به امور جنگل نسبت به گذشته صدبرابر شده است.

در همين راستا مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با انتشار گزارشي نسبت به تبعات ناشي از نابودي جنگل‌ها و مراتع کشور هشدار داد و بروز برخي حوادث طبيعي نظير تکرار سيل‌هاي استان گلستان را نتيجه از بين رفتن جنگل‌هاي اين منطقه دانست. 

بنا بر اعلام واحد اطلاع‌رساني مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، دفتر مطالعات زيربنايي اين مرکز در پاسخ به درخواست يکي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تهيه گزارشي از وضعيت جنگل‌ها و مراتع کشور اعلام کرد: سيل منطقه گلستان که در سال هاي اخير همه ساله تکرار شده است به عقيده اغلب کارشناسان نشانه بي‌تدبيري و کارشکني است، زيرا تحقيقات گسترده به عمل آمده نشان مي‌دهد که در سال‌هاي گذشته هيچ بارش بيش از حدي در اين منطقه وجود نداشته و کارشناسان با مقايسه روند بارش‌ها دريافته‌اند که اين ميزان بارش بيش هزاران سال است که در اين منطقه به همين شکل وجود داشته اما از بين رفتن جنگل‌هاي گلستان باعث بروز سيلهاي خانمان برانداز شده است.

اين گزارش خاطر نشان مي‌کند که تخريب گسترده پوشش گياهي جنگل‌ها عمدتا توسط شرکت هايي صورت مي‌گيرد که به دولت حق بهره‌برداري مي‌پردازند اما اين حق بهره‌برداري که مثلا در سال گذشته (حدودا) 300ميليون تومان بوده تنها در مقياس يک سيل بسيار کوچک، معادل پنج ميليارد تومان خسارت و صدمه به کشور وارد مي‌کند.

مرکز پژوهش‌ها ارزش هر اصله درخت را به لحاظ اکوتوريستي (جلب توريست و طبيعت گرد) بيش از 100 دلار ذکر کرده و افزود: سياست دولت به ويژه نگاهي که در سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره جنگل وجود دارد، يک نگاه اقتصادي است و براي خود درخت يا حيوانات جنگلي ارزشي قائل نمي‌شوند و تنها برنامه‌اي که براي بهره‌برداري از جنگل وجود دارد اين است که درخت به پول نزديک شود.

در اين گزارش ضمن انتقاد از بي‌تدبيري سازمان جنگل‌ها و مراتع تصريح شده که شرکت‌هاي بزرگ برخوردار از رانت از هرگونه تصميم گيري در حوزه صنعت چوب و کاغذ که به نفع آنان نباشد، جلوگيري مي‌کنند.

دفتر مطالعات زيربنايي مرکز پژوهش‌ها همچنين با اشاره به سير صعودي تعداد آتش سوزي جنگل‌ها و مراتع کشور طي سال‌هاي 1371 تا 1382 ، به نقل از کارشناسان متذکر شد که سازمان جنگل‌ها بايد از زير مجموعه «سازمان جنگل‌ها و مراتع» خارج و به سازمان محيط زيست ملحق شود و در همين حال امور آبخيزداري نيز بايد زير نظر وزارت نيرو قرار گيرد.

در اين گزارش هم چنين با اشاره به روند تخريب مراتع که حدود يک درصد در سال برآورده شده آمده است: اين تخريب سبب فرسايش خاک، کاهش توان توليدي پوشش‌هاي طبيعي مراتع و کاهش سطح اراضي قابل استفاده براي توليد محصولات کشاورزي (گياهي و دارويي) شده است.

مرکز پژوهش‌ها تعداد و تنوع گياهي در ايران را بيش از کل قاره اروپا ذکر کرده و افزوده است: سالانه وسعتي بالغ بر 400 هزار هکتار از اراضي حاصلخيز کشور دستخوش فرسايش مي‌شود.(mehrnews+khorasannews)



©2013 APG.ir