تعداد بازدید: 3688

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 6 آذر 1384-0:0

باستان شناسان در جستجوي کاخ صفوي بهشهر

ششمين فصل از کاوش هاي باستان شناسي محوطه تاريخي عباس آباد بهشهر با هدف شناسايي دروازه شمالي آن و محل احتمالي کاخ صفوي آغاز شد.


از عباس آباد بهشهر به عنوان اوج شکوفايي باغ سازي در ايران ياد مي کنند. اين مجموعه بي نظير به دستور شاه عباس اول صفوي در سال هاي 1020 و 1021 هجري قمري ساخته شده است و نخستين باغ غير کويري ايران محسوب مي شود.
«عبدالوهاب موسوي نسب»، سرپرست هيات باستان شناسي در مجموعه تاريخي عباس آباد بهشهر با اشاره به فصل جديد کاوش گفت: «اين برنامه پژوهشي به مدت 60 روز ادامه دارد که از تاريخ 28 آبان ماه سال جاري آغاز شده است و تا 28 دي ماه ادامه دارد.»
او با اشاره به اهداف هيات باستان شناسي در اين فصل کاوش گفت: «در اين فصل به ادامه پژوهش هاي باستان شناسي در محوطه تاريخي عباس آباد بهشهر مي پردازيم اما عمده فعاليت هيات باستان شناسي دو موضوع است. ابتدا آن که قصد داريم تا معماري دروازه شمالي مجموعه عباس آباد بهشهر را شناسايي کنيم و سپس به دنبال محل احتمالي کاخ صفوي خواهيم بود.»
به گفته موسوي نسب، هيات باستان شناسي مجموعه تاريخي عباس آباد بهشهر قصد دارد به منظور مرمت هاي آتي، اقدام به شناسايي نحوه کف سازي در دوره صفوي کند.
از ديگر برنامه هاي هيات باستان شناسي در مجموعه باغ هاي تاريخي عباس آباد بهشهر استحکام بخشي و حفاظت از بناهاي شناسايي شده است تا از تخريب آن ها جلوگيري به عمل آيد.
موسوي نسب با اشاره به اين موضوع گفت: «آثاري که از طي حفاري هاي باستان شناسي از زير خاک بيرون مي آيند نيازمند مرمت، حفاظت و استحکام بخشي هستند که براي اين کار در هيات باستان شناسي متخصصين مربوطه گنجانده شده است.»
مجموعه تاريخي عباس آباد در 9 کيلومتري بهشهر واقع شده است و اوج شکوفايي باغ سازي در ايران محسوب مي شود. اين باغ پس از دستور شاه عباس صفوي به دست هنرمندان ايراني ساخته شده است.(chn)


©2013 APG.ir