تعداد بازدید: 2495

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 9 آذر 1384-0:0

ابهام

راز تدفين‌هاي خمره‌اي محوطه باستاني گوهرتپه بهشهر با كشف تدفين خمره‌اي يك بزرگسال، در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است.


براساس نمونه يافت شده از تدفين نوزاد خمره‌اي در اين محوطه باستاني احتمال مي‌رفت اين تدفين متعلق به عصر آهن ( ‪ ۴۴۵۰‬تا ‪ (۲۵۵۰‬سال پيش باشد كه براي تدفين كودكان از خمره استفاده مي‌كردند.

اين گزارش افزوده است: اما كشف بقاياي اسكلت يك مرد مدفون در خمره، كارشناسان را با سوالات جديدي مواجه ساخت.

"فرزاد فروزانفر" انسان‌شناس ميراث فرهنگي و گردشگري كشور با اشاره به بررسي‌هاي انسان‌شناسي انجام شده بر روي بقاياي‌اين‌اسكلت عقيده‌دارد كه اين تدفين خمره‌اي بزرگسال مربوط به دوره عصر آهن است امااز آن جايي‌كه‌تدفين خمره‌اي بزرگسالان در اين برهه‌از تاريخ تا به حال مشاهده نشده است، نمي‌توان با قطعيت از آن سخن گفت.

وي با اشاره به آثار به دست آمده‌از بقاياي زندگي پارتي‌هادر محوطه تاريخي گوهرتپه بهشهر افزود: از آنجا كه تدفين خمره‌اي از مشخصه‌هاي عصر پارتي است، مي‌توان احتمال داد كه تدفين خمره‌اي بزرگسالان نيز مربوط به همين دوره تاريخي باشد اما كشف سفال‌هاي عصر آهن در كنار تدفين‌هاي يافت شده حل اين معما را مشكل ساخته است.

چندي پيش باستان‌شناسان در گوهرتپه، بقاياي دو جسد را كه پشت به هم در يك گور دفن شده بودند كشف كردند كه هر دو در يك زمان مرده و با هم دفن شده بودند.

گفتني است گوهر تپه يكي از منحصربه فردترين محوطه‌هاي باستان‌شناسي كشور است كه در شهرستان بهشهر قرار دارد و داراي قدمتي پنج هزار ساله است.(irna)



    ©2013 APG.ir