تعداد بازدید: 2034

توصیه به دیگران 1

شنبه 12 آذر 1384-0:0

بازگشت ناطق

عليرضا گوهرى


حدود ۹ ماه پس از آن كه على اكبر ناطق نورى شوراى هماهنگى نيروهاى انقلاب را ترك كرد و ديگر با اعضاى شورا ديدار و جلسه اى برگزار نكرد، در يك جلسه با برخى از اعضاى اين شورا، خصوصاً اعضاى جبهه پيروان خط امام و رهبرى، بر ادامه فعاليت شوراى هماهنگى نيروهاى انقلاب تاكيد كرد.

كناره گيرى بى سر وصداى ناطق از شوراى هماهنگى، در پى اختلاف محافظه كاران در جريان انتخابات نهم رياست جمهورى رخ داد. برخى از نيروهاى راديكال اين جريان، در زمان تبليغات انتخاباتى از او و رهنمودهاى وى تبعيت نمى كردند و بر اينكه «دوران شيخوخيت» پايان يافته، بر نظرات خود استوار مى ماندند و ناطق نورى را در گردونه سخت قرار مى دادند كه راه گريزى از آن نبود. اين چنين بود كه با افزايش اختلافات بين نيروهاى بدنه و احزاب محافظه كاران از يك سو و تعلل تصميم گيرى در بين نامزدهاى انتخاباتى جناح راست از ديگرسو، ناطق نورى ترجيح داد كه شوراى هماهنگى راترك گويد و خود را از گردونه رقابت ها خارج كند و به شهر «نور» سفر كند و نسبت به رفتارهاى دوستان خويش تجديدنظر كند.

هشت سال پيش نيز اتفاق مشابهى براى ناطق نورى پس از ناكامى در انتخابات رياست جمهورى رخ داد.چندى رياست مجلس پنجم را برعهده داشت و پس از آن به پس پرده رفت و چهار سال پس از آن انتخابات، در سال ۸۰ ايده شوراى هماهنگى نيروهاى انقلاب را عملياتى كرد و در كنار خود از محمدرضا باهنر سود جست. اگرچه در سال هاى اوليه ناطق نورى و باهنر توانستند با چراغ خاموش هدايت نيروهاى انقلاب را برعهده بگيرند و راه را از چاه تشخيص دهند اما هنگامى كه «نورها» بر اين شورا تابيد و از پس پرده برون آمدند، اختلافات نيز آشكار شد.

اين مشكل در انتخابات رياست جمهورى نهم به معضل تبديل شد و نتيجه اش به «بن بست» رسيدن شوراى هماهنگى بود. آن طور كه على اكبر ولايتى مى گفت، جمعى كوچك ، براى همه تصميم مى گيرند. با فروپاشى شوراى هماهنگى، اختلافات در دامن هرم محافظه كاران افزايش يافت.برخى نيروهاى بدنه نيز كه اينچنين ديدند، تحت يك سازمان دهى جديد در غيبت فعاليت سامان يافته شوراى هماهنگى و خلاء انگيزه اعمال مديريت ناطق نورى يكپارچه شدند و بر نامزدى كه كمترين تبليغات را داشت و هيچ اميدى به پيروزى او نبود، اجماع كردند. اجماع در پايين، او را به مرحله دوم انتخابات برد.

شوراى هماهنگى در اين ميان هيچ نقشى نداشت. بعد از آن نيز فاقد تاثيرگذارى بر رييس جمهور براى تشكيل كابينه بود. تنها برخى از افراد همچون باهنر از خلاقيت هاى فردى خود سود جستند
در اين زمان جسته و گريخته خبرهايى منتشر شد كه ناطق نورى از شوراى هماهنگى رفته است و حتى در اولين اجتماعى كه تحت حمايت على لاريجانى و محمدرضا باهنر تشكيل شد، بحث احيا و بازسازى شوراى هماهنگى تحت عنوان «حزبى فراگير» مورد بررسى قرار گرفت و برخى نيز جانشينى لاريجانى به جاى ناطق نورى را مطرح كردند. اين بحث واكنش هاى بسيارى را در پى داشت تا جايى كه على لاريجانى نيز خود بر آن شد بحث جانشينى را تكذيب كند و بگويد كه چنين اتفاقى قرار نيست بيفتد. در اين ميان البته هواداران ناطق نورى نيز بر اين كه او همچنان رياست اين شورا را برعهده دارد،  تاكيد داشتند و اصرار مى نمودند كه ناطق شوراى هماهنگى را ترك نكرده است.

ناطق ترجيح مى داد در قبال اين اتفاقات سكوت پيشه كند و سخن نگويد. او خود را خارج از ساختار موجود و بيرون از دايره دولت مى ديد. چنانكه در برخى از پايگاه هاى خبرى از او نقل شد كه در حاشيه مراسمى، وقتى سيدمحمد خاتمى را ديده بود، دست رئيس جمهور سابق را به نشانه محبت گرفته بود و گفته بود حالا كه مثل هم شديم، قرار بگذاريم بيشتر يكديگر را ببينيم. بدين ترتيب رييس شوراى هماهنگى نشان مى داد كه خودخواسته از جرگه دولتيان خارج شده است و چندان علاقه مند آن نيست كه وقايع اخير را به او نسبت دهند. دومين نشست اعضاى شوراى هماهنگى كه برگزار شد، اعضاى جبهه پيروان خط امام و رهبرى كه از جمله هواداران پروپاقرص ناطق هستند به ديدار او رفتند. جلسه اى سه ساعته برگزار شد و ناطق بر ادامه فعاليت شوراى هماهنگى تاكيد كرد اما باز نگفت كه خود تمايل به بازگشت دارد. آن چه از اين ديدار در قالب يك خبر كوتاه در خبرگزارى كار ايران (ايلنا) منتشر شده، حكايت دارد كه «در اين جلسه رييس شوراى هماهنگى بر بازنگرى در اساسنامه شورا با استفاده از نظرات اعضاى كليدى» تاكيد كرده است. از قرار معلوم «در اين جلسه سه ساعته ناطق نورى با نشاط تمام در جلسه حاضر شده و در خصوص مسائل شوراى هماهنگى،  نحوه اداره و فعاليت شورا و تحليل مسائل سياسى جارى كشور سخن گفته است.

 يك عضو شوراى هماهنگى نيروهاى انقلاب كه نخواست نامش فاش شود، در اين باره گفت: ناطق نورى بحثى در خصوص كناره گيرى، استعفا يا تعيين فردى به عنوان جايگزين خود در رياست شوراى هماهنگى در هيچ يك از جلسات مطرح نكرده است و زمانى از شوراى هماهنگى خارج مى شود كه خط فكرى شورا يا خودش تغيير كرده باشد كه تاكنون چنين اتفاقى رخ نداده است. به گفته او اعضاى شوراى هماهنگى بعد از هر جلسه كليدى با ناطق نورى ديدار مى كنند كه اعضاى شوراى هماهنگى استان تهران نيز بعد از دومين نشست خود، با ناطق نورى ديدار كردند.بدين ترتيب اگرچه نمى توان حكم قطعى بر بازگشت ناطق نورى به صحنه سياست داد، اما اين ديدار مى تواند نويدى باشد كه او با سازوكارى جديد در صحنه سياست حاضر خواهد شد. سازوكارى كه حتى مى توان او را در قامت يك منتقد جديد ديد. بايد منتظر ماند و تحولات آتى را نيز نظاره كرد تا به يك جمع بندى رسيد.(sharghnewspaper)



    ©2013 APG.ir