تعداد بازدید: 1986

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 13 آذر 1384-0:0

کلاردشتي ها هم چنان معترضند

عباس محمدى( مدير گروه ديده بان كوهستان)


اهالى كلاردشت مازندران همچنان خواستار توقف فعاليت يك شركت توليدكننده سنگ تزئينى در اين منطقه هستند.

 اهالى با استناد به توافق هايى كه از سال ۱۳۶۸ بين شوراى اسلامى روستاى رودبارك و بهره برداران سنگ صورت گرفته و به موجب آن، بهره بردارى موظف به احداث جاده اى اختصاصى براى معدن بوده و با توجه به اينكه اين تعهد هيچ گاه جامه عمل نپوشانده و نيز با توجه به اين كه عمليات معدن كاوى موجب تخريب گسترده جنگل، رانش دامنه  هاى كوهستانى و آسيب ديدگى رودخانه حفاظت شده سردابرود شده است، با جلوگيرى از ورود كاميون هاى حامل سنگ به منطقه، خواهان تعطيلى معدن شده اند.

 شجاع سليمان پور رييس شوراى شهر كلاردشت در اين باره گفت: فعاليت معدن از سال ۱۳۶۸ آغاز شد. شركت متصدى معدن در سال ۱۳۷۸ بابت حدود دو ميليارد تومان بدهى به سازمان تامين اجتماعى، بهره بردارى از معدن كلاردشت را به شركت سنگ تزيينى كلاردشت وابسته به سازمان تامين اجتماعى واگذار كرد.

 دامنه تخريب ناشى از فعاليت شركت تا آن جا رسيد كه آنها تاسيساتى هم براى برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه حفاظت شده سردابرود به منطقه وارد كردند. يحيى سامرى ديگر عضو شهر كلاردشت افزود: بهره برداران سنگ به جان كوه و جنگل هاى منطقه افتاده اند، بى آن كه يك ريال به عنوان عوارض يا براى آبادانى منطقه بپردازند.

منطقه كلاردشت از مهم ترين قطب هاى گردشگرى و كوه نوردى كشور است كه شهرت جهانى دارد و هر ساله صدها هزار گردشگر ايرانى و تعداد زيادى از خارجيان براى استفاده از آب و هواى منحصر به فرد و چشم اندازهاى دل انگيز منطقه به آنجا مى روند كه اين امر موجب رونق اقتصادى منطقه شده و مى تواند موجب درآمدى پايدار براى اهالى منطقه و كشور باشد.

 كوهستان علم كوه كه در بالادست كلاردشت قرار دارد، از سال ،۱۳۸۱ به خاطر مناظر كم نظير و كيفيت هاى ويژه طبيعى، به عنوان «اثر طبيعى ملى» ثبت شده است. برداشت سنگ كه با انفجار و بريدن دامنه هاى جنگل پوش، ايجاد جاده   هاى غيراصولى براى دسترسى، ريخت و پاش گازوييل و روغن ماشين هاى سنگين ، تردد مداوم كاميون هاى حامل سنگ و تخريب هاى ديگر همراه است، به جاذبه هاى گردشگرى كلاردشت سخت آسيب رسانده، آرامشى را كه لازمه يك منطقه گردشگرى است از ميان برده و امكان بروز سيل را افزايش داده است. مسير دسترسى به «اثر طبيعى ملى» علم كوه هم بدنما و پرخطر شده است.

در حال حاضر، پرونده درگيرى اهالى كلاردشت با شركت سنگ تزيينى، در شعبه سوم دادگاه عمومى منطقه در جريان است. اين شعبه در روز ۲۳/۸/۸۴ دستور توقف موقت فعاليت شركت را داده است. لازم به توضيح است كه از سال ها پيش، نه تنها مردم كلاردشت، بلكه عموم طرفداران محيط زيست و كوهنوردان با معدن كاوى در منطقه مخالف بوده اند.

 فدراسيون كوهنوردى، انجمن كوهنوردان ايران، انجمن حفظ محيط كوهستان و تعدادى از ديگر نهادها و سازمان  ها، معتقدند كه كلاردشت يك ثروت ملى است و هيچ گونه بهره بردارى اقتصادى نبايد موجب وارد شدن خسارت جبران ناپذير به كليت آن شود.(sharghnewspaper)



    ©2013 APG.ir