تعداد بازدید: 3312

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 16 ارديبهشت 1394-12:54

مسجد جامعی:

انتخاباتی نیستم

در گفت و گوی مازندنومه با عضو شورای شهر تهران مطرح شد: اطمینان و اعتمادی نسبت به حوزه فرهنگ و هنر به وجود آمده است /برای رونمایی از کتاب و حضور در مراسم بزرگداشت روز معلم به مازندران آمدم.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: احمد مسجدجامعی -عضو شورای شهر تهران و وزیر ارشاد دولت خاتمی- بعداز ظهر امروز از مرکز اسناد و کتابخانه مازندران بازدید کرد. در این بازدید استاد حسن انوشه -دانشنامه نویس و پژوهشگر بابلی- و محسن علی نژاد قمی -مدیر نشر رسانش نوین- هم حضور داشتند. وی در حاشیه این بازدید به سوالات مازندنومه پاسخ داد.

چه ارزیابی از برنامه‌های فرهنگی دولت و وزیر ارشاد دارید؟

 یک اطمینان و اعتمادی نسبت به حوزه فرهنگ و هنر به وجود آمده است و این به نظرم شاخص خوبی برای ارزیابی است. کمبودهایی وجود دارد به لحاظ اقتصاد فرهنگ و هنر که جدید هم نیست و پیشترها هم بده است. برخی ساختارها مطابق آنچه که علاقه فرهنگ و هنر است هنوز فراهم نشده باشد و اینها طبیعی است. اتفاقی که به نظرم بسیار مهم است اهل فرهنگ و هنر، نوعی احساس همدلی دستگاه اجرایی را با خود دارند و خودشان هم می‌دانند دستگاه اجرایی با وجود همدلی اما نتواند برخی کارها را انجام دهد.  آمار و ارقام در حوزه‌های مختلف نشان دهنده روند رو به رشد است.

نمایشگاه کتاب هم در حال برگزاری است. وضعیت نمایشگاه کتاب امسال را چگونه می‌بینید؟

اتفاق خوبی است. نمایشگاه کتاب هرچه حالت نقد و برررسی و اطلاع رسانی غلبه کند بر حالت فروشگاهی، تراوت فکر و اندیشه است و به موفقیت آن کمک می‌کند. گاهی دسترسی به کتاب دشوار بود و الان نسبتا آسان شده است با نظام‌های جدید اطلاع رسانی و دسترسی به کتاب؛ این روند راحت شده و می‌توانید کتاب سفارش دهید و سفارش مورد نظر را برایتان بیاورند. آنچه تراوت کار را حفظ می‌کند همان بخش تکمیلی این کار است که نویسنده و ناشر را بببینید و گفت و گو کنید و نظرتان را بگوید و نظر آنها را بشنوید. فضایی فراهم شود که نویسنده گفت‌وگو کند، خب این بخش جذابیت دارد. همه دوست دارند نقطه نظرات نویسنده را بدانند. آنچه در لابه لای کتاب نیست و نمی‌توان از سطور کتاب دانست، بخشی را از نویسنده شنید. نویسنده هم حرف های بیشتری دارد نسبت به آنچه در کتاب گفته است. آن فضای گفت‌وگویی خیلی مهم است که بتوانیم در حوزه فرهنگ و هنر این را ترویج کنیم و شرایط این گفت و گو را فراهم کنیم.

  برخی ناشران  مانند خزعلی گلایه داشتند که به نمایشگاه کتاب امسال راه داده نشده‌اند. نظرتان را در این باره بیان کنید.

نمی‌دانم چرا. از این مسئله خبر ندارم.



  از مرکز اسناد و کتابخانه مازندران بازدید کرد. چه نظری درباره فعالیت این مرکز دارید؟

اسناد علاوه بر اینکه منطقه‌ای است می‌تواند کارکرد ملی داشته باشد. امیدوارم روزی همه استان‌ها چنین مرکزی داشته باشند، حرکت نویی است. هر استان ایران، ویژگی‌های منحصر بفرد دارد که نقاط قوت آن، مزیت‌های نسبی است که در ویژگی‌های هر استان وجود دارد و قانونگذار هم به آن توجه داشته است. با عنوان مقتضیات محلی در قانون اساسی مطرح شده

جایی که بتواند ساختاری را به وجود بیاورد فهمی را از نسبت امروز با گذشته داشته باشیم در ساختار اجرایی نیست و این مرکز می‌تواند این نقش را ایفا کند. به هر حال هیچ آینده‌ای هم بدون گذشته متصور نیست،  بدون گذشته یک قوم، شهر، واقعه، نمی‌توان برنامه توسعه تهیه کرد. آنها که چنین تصوری دارند نه تنها موفق نبوده‌اند علاوه بر تخریب، این برنامه‌ها هزینه هم داشته است. چنین مراکزی را بسیار نیاز داریم به ویژه ما که در برنامه‌ها دائم از هویت، تاریخ، فرهنگ، ارزش‌های اقوام ایرانی و اسلامی صحبت می‌کنیم.

در کنار این سازمان شورای سیاستگذاری هم باشد که به کمک سازمان بیاید و ترکیب آن از دستگاه اجرایی، محققان، نمایندگان و کسانی که بتوانند گزارشگر افکار و ایده‌های مردم باشند، می توانند کمک کنند در جهت دهی درست برای استفاده از منابع و یا در دست قرار دادن منابع چون اعتبار ما بی حد و حصر نیست و در ساختار و با اولویت‌هایی باید انجام شود.

 برنامه حضور در مراسم دیگری در مازندران هم دارید؟

من برای رونمایی از کتاب و حضور در مراسم بزرگداشت روز معلم به مازندران آمدم. شاید بعد از ظهر هم در یکی دو برنامه حضور یابم.

 انتخاباتی که نیست؟

من انتخاباتی نیستم از اولش هم  انتخاباتی نبودم.



    ©2013 APG.ir