تعداد بازدید: 4762

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 14 دی 1384-0:0

ناز خاتون همشهري

سارا قشقايي



 بعضي اسم اين غذا را گذاشته اند نازبانو، اما بيشتر بومي هاي مازندران به آن مي گويند نازخاتون. اين غذا شباهت بسيار زيادي به ميرزاقاسمي گيلاني ها دارد، از آن جهت كه با بادمجان پخته مي شود.البته شمالي ها از نازخاتون كه شباهت بسيار زيادي به ترشي دارد به عنوان خورش استفاده كرده و آن را با كته يا همان پلو ميل مي كنند.
براي تهيه اين غذا ابتدا بايد مواد لازم را كه زياد هم گران و دور از دسترس نيست تهيه كنند. يك كيلو بادمجان كبابي، 3 عدد گوجه، يك بوته سير، يك و نيم ليوان آبغوره، يك فنجان ريحان نازخاتوني يا همان ريحان قرمز و 2 قاشق غذاخوري نعنا خشك.
براي تهيه اين غذا ابتدا تمام بادمجان ها را يكي يكي روي شعله گاز كباب مي كنيم تا پوست آن كاملا سياه شود. سپس پوست بادمجان هاي كباب شده را به دقت مي كنيم. وقتي تمام بادمجان ها آماده شد، آنها را خرد كرده و در ظرفي مي ريزيم. در وهله بعدي پوست سيرها را كنده و آنها را مي كوبيم. اگر مي خواهيد پوست سير كنده شود، حتما آن را براي مدتي در آب خيس كنيد بعد آن را پوست بگيريد.
سير كوبيده را با دو قاشق نعنا خشك مخلوط مي كنيم. سپس برگ ريحان خاتوني يا همان ريحان قرمز را چرخ مي كنيم و آن را در داخل مخلوط سير و نعنا مي ريزيم. گوجه را نگيني خرد مي كنيم و با بادمجان خرد شده مخلوط مي كنيم. مخلوط اين دو را با مواد آماده شده از سير و نعنا قاطي مي كنيم و بعد يك و نيم ليوان آبغوره را روي آن مي ريزيم. نازخاتون ما آماده است. بسياري از مردم شهرهاي شمال از آن به عنوان خورش استفاده مي كنند، اما شهروندان ساير استان هاي كشور از آن به عنوان ترشي در كنار غذا استفاده مي كنند.
اين غذا بسيار خوشمزه است و مي توان از آن به عنوان يك غذاي آسان و خوش خوراك استفاده كرد.(hamshahri)

  • آرش قشقایی-شیرازپاسخ به این دیدگاه 0 0
    پنجشنبه 5 دی 1387-0:0

    با درود فراوان
    متشکرم از اطلاعات دقیقتون .

    • نغمه عراقیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      پنجشنبه 24 اسفند 1385-0:0

      خدمت شما سلام عرض می کنم . من دانشجوی صنایع غذایی هستم و اطلاعاتی راجع به نازخاتون و تاریخچه آن در مازندران و هر چیز دیگری در این باره و امکان صنعتی شدن آن در صنعت غذا نیازمندم .
      متشکر میشوم اگر در این امر مرا یاری نمایید .


      ©2013 APG.ir