تعداد بازدید: 4020

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 7 خرداد 1394-8:43

در جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران روی داد:

اجرای «کماندار» در پایتخت

رادیو تئاتر «کماندار» به نویسندگی «وفا مصطفی‌پور» و با بازی «محمدرضا ورشویی»، «لیلا تورانی»، «رحمان قدمی» و «مبین بوی‌افراز» و افکتوری «سعید نعمتیان»، 6 خردادماه در سالن نمایش اداره تئاتر تهران اجرا شد+عکس های پشت صحنه


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: رادیو تئاتر «کماندار» به کارگردانی «رحمان قدمی» نویسنده، کارگردان، بازیگر و مجری صدا و سیمای مرکز تبرستان به عنوان نمایش برگزیده جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران در بخش رادیوتئاتر انتخاب شد.

کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با مازندنومه اظهار کرد: «کماندار» اقتباسی از داستان آرش کمانگیر است و بخشی از این رویداد تاریخی و اسطوره‌ای را روایت می‌کند.

وی افزود: در این نمایش بخش‌هایی از حمله تورانیان به ایران روایت می‌شود. اتفاقاتی که برای ایران می‌افتد مانند تجاوز تورانیان، خشکیده شدن زمین، سردارهایی که به ناچار خود را به دریوزگی می‌زنند تا انتقام بگیرند و برخی اتفاقات دیگر که پیش از روز واقعه پرتاب تیر توسط آرش رخ داد بیان می‌شود.

قدمی با بیان این‌که زمان داستان در نمایش مربوط به شب پیش از اقدام حماسی آرش است، گفت: از آرش در این نمایش همان لحظه پرتاب قابل مشاهده است. یعنی حتی به خود پرتاب هم نمی‌رسیم. اما اتفاقات تشریح شده در نمایش، مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند که روایت آن‌ها در قالب رادیوتئاتر برای مخاطب می‌تواند جذابیت داشته باشد.

کارگردان نمایش رادیویی «کماندار» خاطرنشان کرد: در تولید این نمایش همه معیارها و اِلِمان‌های تئاتری را به کار گرفته‌ایم. در واقع مخاطب با نمایشی مواجه است که هر آن‌چه برای تولید یک رادیو تئاتر لازم است را می‌تواند در آن بیابد.

قدمی اظهار کرد: کار ویژه دیگری که برای اجرای این نمایش انجام دادیم، استفاده از بازی سایه‌ها در نمایش است. با توجه به این‌که نمایش قرار است در جشنواره اجرا شود و مخاطبان حضوری هم خواهد داشت، تصمیم گرفتیم که هم‌زمان با اجرای رادیو تئاتر، با استفاده از پرده سفید و امکانات نوری، بازی سایه‌ها را هم وارد نمایش کنیم تا مخاطب تجسم واقعیت در عالم خیال را نیز با این نمایش تجربه کند.

وی با بیان این که در واقع نمایش در 2 بخش کارگردانی می‌شود. نخست اجرای رادیو تئاتر و دیگری بازی سایه‌ها، افزود: برای جذاب‌تر شدن نمایش به دنبال ایجاد نوآوری‌هایی با استفاده از نور و سایر عناصر هستیم و سعی می‌کنیم که اجرایی چندبعدی را در تهران ارائه کنیم.

قدمی گفت: «کماندار» به نویسندگی «وفا مصطفی‌پور» و با بازی «محمدرضا ورشویی»، «لیلا تورانی»، «رحمان قدمی» و «مبین بوی‌افراز» و افکتوری «سعید نعمتیان»ساعت 17 روز چهارشنبه، 6 خرداد در سالن نمایش اداره تئاتر تهران اجراشد.

گفتنی است در این جشنواره در بخش رادیو تئاتر 12 نمایش( دو نمایش از ساری  وشاهرود و 10 نمایش از تهران) با هم به رقابت می پردازند.

بهرام ابراهیمی، فریدون محرابی و دهقان نیری داوران جشنواره هستند و نتیجه نهایی روز شنبه اعلام می شود.

 



©2013 APG.ir