تعداد بازدید: 6407

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 24 بهمن 1384-0:0

روي پوست موز

طرح پرورش موز گلخانه اي در استان مازندران شكست خورد.


 اين طرح كه با تشويق مسئولان ارشد اجرايي مازندران در 3سال گذشته به اجرا درآمد به علت نبود توجيه اقتصادي آن در شرايط اقليمي مازندران باعث بروز زيان هاي سنگين به سرمايه گذاران شد؛ به نحوي كه آنها تاكنون نتوانسته اند وام هاي دريافتي را به سيستم بانكي پرداخت كنند.
فعالان و سرمايه گذاران پرورش موز گلخانه اي با انتقاد شديد از همكاري نکردن سيستم بانكي و مسئولان وزارت جهاد كشاورزي در ارتباط با انباشت ضررهاي ناشي از عدم سودآوري اين طرح مي گويند: سرانجام فعاليت در اين طرح افزايش بدهي هاي كشاورزان به بانك ها و از هم پاشيدگي كانون اقتصادي خانوادگي بوده است. درپي اجراي سياست تشويقي دولت در چند سال اخير 70هكتار گلخانه پرورش موز در مازندران ايجاد شد كه به خاطر بالا بودن قيمت تمام شده توليد اين محصول و تفاوت فاحش آن با قيمت نازل بازار خسارت سنگين اقتصادي نصيب فعالان اين طرح شد.
در حالي كه هر كيلو موز پرورشي در مازندران با بهاي 1900تومان توليد مي شود قيمت آن در بازار 200تومان در هر كيلوگرم است.
از سوي ديگر به دليل خشك شدن يا سوختن نهال هاي موز در مازندران كه علت قطعي آن هنوز مشخص نيست، ادامه سرمايه گذاري براي اين طرح غيركارشناسي و غيرفني به نظر مي رسد.(kayhannews)

  • جمعه 29 دی 1385-0:0

    چند روز پیش مطلبی را خواندم که خود رئیس سازمان کشاورزی . نصیرا... خادم برای خودش 40 چهل میلیون تومان ناقابل را برای موز از اداره خودش وام گرفت و تاکنون اقساط آنرا نداده و نمیدهد. اگر کشاورزان موز کار شکست خوردند رئیس کشاورزی در عوض سود زیادی برده است الان هم در آن نوشته آمده بود که بدنبال بخشودگی هست.
    خدا رحم کند بمردم


    ©2013 APG.ir