تعداد بازدید: 3154

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 26 بهمن 1384-0:0

آنان که روان شان مي گردد

گزارشي از:احمد امامي،نماينده khorasannews در مازندران.


 آمار معتادان مواد مخدر رو به افزايش است. مواد مخدر جديد هم با مشتريان تازه به انبوه معتادان مخدرهاي سنتي اضافه شده‌اند. اين يک واقعيت تلخ است که دارويي شيرين مي‌طلبد براي درمان، يعني ما بايد همه تلاش مان را به کار گيريم تا حداقل جلوي گسترش اين پديده شوم را بگيريم.

به نظر براي اين امر هم بايد به مولفه‌هاي گوناگون توجه کرد، از جمله، بومي کردن مقابله با مواد مخدر، به هر حال هر منطقه و هر جمعيتي، باورها، ظرفيت‌ها و... خاص خود را دارد، خبرنگار ما در مازندران هم با اشاره به اين موضوع مي‌نويسد مواد مخدر از جمله مشکلات اصلي و اساسي امروز جامعه است که براي مبارزه گسترده با آن بايد راهکارها را مطابق با شرايط هر منطقه در نظر گرفت.

 همگان بر اين باوريم که جوانان جامعه ما بيش از هر زمان ديگر در معرض خطر ابتلا به اين معضل خطرناک قرار دارند و از آنجا که سوداگران مرگ فقط به منافع مادي خود در اين قضيه مي‌نگرند، ما نيز براي بسط زندگي سالم بايد همواره در اين راه بهترين وموثرترين ابزار را به کار گيريم و استمرار در اين کار بطور همه‌گير در سطح کشور و به خصوص استانهاي داراي زمينه براي حمل، توزيع و پخش مواد مخدر بطور جدي اقدام کنيم استان مازندران از جمله استانهايي مي‌باشد که توجه ويژه را طلب مي‌کند.

 حسيني پدر يک خانواده در اين رابطه مي‌گويد متاسفانه خطر مواد مخدر تمامي خانواده‌ها را تهديد مي‌کند و در اين رابطه خانواده‌ها بايد با هوشياري کامل نسبت به اين امر از خود حساسيت نشان دهند و مراقب فرزندان خود در شرايط مختلف باشند. وي افزود: در کنار اين دستگاه هاي اجرايي مرتبط با مبارزه با مواد مخدر نيز بايد به طور کامل در اين راه تمامي توان خود را به کار بگيرند. رضايي يکي از جوانان در اين زمينه مي‌گويد براي ريشه‌کني مواد مخدر در سطح کشور در ابتدا بايد راه هاي ورود اين مواد به داخل کشور به دقت مورد بررسي قرار گيرد و علاوه بر بستن راههاي ورودي به مسائل مختلف تربيتي، آموزشي و فرهنگي نيز توجه شود و با قاچاقچيان مواد مخدر با شدت هر چه تمام‌تر مبارزه شود.

معاون مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي استان مازندران در اين زمينه با اشاره به افزايش کشت خشخاش در کشور افغانستان مي‌گويد در زمان حکومت طالبان در 3 استان افغانستان خشخاش کشت مي‌شد که بعد از فروپاشي حکومت طالبان تعداد استان‌هايي که در اين کشور اقدام به کشت مواد مخدر مي‌نمايند به 33استان افزايش يافته است.

حسن روحي مي‌افزايد پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري بيش از 50 هزار تن مواد مخدر در افغانستان توليد شود که متاسفانه قسمت اعظم آن از ايران و کشورهاي آسياي ميانه به کشورهاي اروپايي از طريق قاچاق ترانزيت مي‌شود. وي با اعلام اين که در 9 ماهه سال جاري 536 کيلوگرم انواع مواد مخدر در مازندران کشف و ضبط گرديده است و 7200 نفر در اين رابطه دستگير شده‌اند اضافه کرد در استان مازندران ايست وبازرسي دائمي وجود ندارد و تمامي ايست‌هاي بازرسي موقتي است که در اين رابطه پيشنهاد مي‌شود افرادي که حين حمل مواد مخدر دستگير مي‌شوند تا قبل از اعزام به زندان در جهت تکميل تحقيقات مدت بيشتري در اختيار نيروي انتظامي باشند.

وي با اشاره به برگزاري 9 مانور منطقه‌اي و 3 مورد مانور سراسري و 110 عمليات ويژه اضافه کرد در اين مانورها 1857 نفر دستگير شدند که از آنها 166 کيلوگرم انواع مواد مخدر کشف شد و 46 باند تهيه و توزيع مواد مخدر که اقدام به قاچاق مواد مخدر مي‌کردند دستگير شدند و علاوه بر آن در اين مانورها 5 هزار و 380 نفر به جرم اعتياد به مواد مخدر دستگير شدند.

معاون مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي مازندران با اشاره به اين که تعداد قاچاقچيان توزيع‌کننده مواد مخدر در مازندران در 9 ماه سال جاري 187 مرد و 109 نفر زن بوده‌اند اضافه کرد معضل جديد استان مازندران تغيير الگوي مصرف مواد مخدر از مواد مخدر سنتي مانند ترياک و هروئين به قرص‌هاي روان‌گردان و آمپول‌هاي تزريقي مي‌باشد.

دبير کميته قضايي انتظامي مبارزه با مواد مخدر مازندران هم در اين زمينه با اشاره به برخي از نظرات که توسط برخي از افراد پيرامون خلاء قانوني، جرم دانستن يا ندانستن مصرف قرص‌هاي اکس و مشابه آن اعلام مي‌شود و مي‌گويد مصرف قرص‌هاي اکس و مانند آن در صورت اثبات جرم مي‌باشد چرا که نوعي از موارد روان‌گردان مي‌باشد و نگهداري، حمل و نقل و فروش آن نيز جرم مي‌باشد. معاون سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي مازندران در اين رابطه با اشاره به اينکه 98 درصد زندانيان زندان هاي سراسر استان آلوده به مواد مخدر مي‌باشند مي‌گويد: در سال 83 و 84 آمار زندانيان آلوده به مواد مخدر نسبت به مدت‌هاي مشابه سالهاي قبل افزايش يافته است.

رشيوايي با بيان اين که در سال 82، 202 مورد کشفيات مواد مخدر در داخل زندان داشته‌ايم که اين ميزان در سال 83 به 35 مورد و در 10 ماهه اول سال جاري، 559 مورد افزايش يافت، اضافه مي‌کند 80 درصد اين مواد در بدو ورود به زندان که توسط زندانيان حمل مي‌شد کشف شده است. وي در اين زمينه خواستار تشديد مجازات کساني شد که در مدت مرخصي اقدام به قاچاق مواد مخدر و ورود آن به زندان مي‌نمايند.

 رئيس دادگاه انقلاب مرکز استان مازندران در اين زمينه بر اين اعتقاد است که بايد با علت‌ها مقابله کرد در حالي که تاکنون متاسفانه شاهد برخورد با معلول‌ها بوده‌ايم.حجت‌الاسلام ميرعماد در اين رابطه خواستار تلاش بيشتر ضابطان در دستگيري و برخورد با کساني که به صورت عمده و کلان مبادرت به حمل و توزيع مواد مخدر مي‌نمايند مي‌شود و مي‌افزايد اين امر مي‌تواند يکي از راهکارهاي اساسي در مبارزه همه جانبه با مواد مخدر محسوب ‌شود ضمن آنکه تمامي دستگاه هاي اجرايي مرتبط در اين زمينه نيز بايد هماهنگ عمل کنند.  



    ©2013 APG.ir