تعداد بازدید: 2201

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 9 اسفند 1384-0:0

يادمان مکرمه اردي بهشت ماه برگزار مي شود

مراسم بزرگداشت و نمايشگاهى از آثار مكرمه قنبرى؛ نقاش روستايى، اردي بهشت سال آينده به طور همزمان در تهران و روستاى دريكنده برگزار مى شود.


 اين مراسم كه قرار بود ۱۴ اسفند همزمان با هفتادوهفتمين سال تولد اين هنرمند برپا شود، به دليل سرد بودن هوا در زادگاه مرحوم قنبرى، بنا به درخواست فرزندانش به ارديبهشت موكول شد. از ميان ۴۰۰ اثر به جامانده از مرحوم قنبرى، ۵۰ اثر انتخاب شده كه نيمه نخست ارديبهشت در گالرى دى به نمايش در مى آيد. سخنرانى درباره اين هنرمند و برپايى مراسمى در روستاى دريكنده، زادگاه مكرمه نيز از ديگر بخش هاى برنامه است. مكرمه قنبرى، دوم آبان سال جارى درگذشت و مراسم بزرگداشت او يك روز پيش از بزرگداشت مرتضى مميز در موزه هنرهاى معاصر تهران برگزار شد.

جوشش درونى او براى خلق تصاوير از همان زمان كودكى، به صورت بازى با گل و خاك خود را آشكار مى ساخت اما او تا سن ۶۷ سالگى براى بيان احساسات خود از طريق نقاشى فعاليتى نكرد. ميل هنرى او از طريق ديگر كارهاى هنرى به ويژه آرايش عروس هاى دهكده بروز مى يافت. روآوردن مكرمه به نقاشى از بيمارى گاو مورد علاقه اش آغاز شد. او گاو محبوبى داشت كه براى چراندن آن مجبور بود روزانه مسافت طولانى اى را بپيمايد. پس از چندى مكرمه بيمار شد و فرزندانش كه نگران سلامتى مادر بودند بدون اطلاع قبلى او حيوان را فروختند. پس از آن زمان مكرمه بسيار غمگين شد و براى غلبه بر احساساتش به نقاشى پناه برد. او كه حتى قادر به خواندن و نوشتن نبود، بدون هيچگونه آموزش رسمى دست به خلق تصاويرى فوق العاده زد. اولين كارش را كه پرتره اى از يك گاو بود، با گل و خاك روى سنگ نقاشى كرد.

 سپس تمام ديوارهاى خانه، درها، كدوهاى حلوايى و هر آنچه را مى توانست به عنوان بوم نقاشى عمل كند، انباشته از طرح و رنگ كرد تا اينكه يكى از پسرانش در يكى از سفرهاى ماهانه براى ملاقات مادر، از تهران برايش رنگ و كاغذ خريد. به تازگى يكى از كمپانى هاى فيلم سازى آمريكا حق امتياز ساخت فيلمى از زندگى اين بانوى هنرمند را خريده و قرار شده كه مريل استريپ در نقش مكرمه ظاهر شود.(chn)



    ©2013 APG.ir