تعداد بازدید: 2212

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 10 اسفند 1384-0:0

بازسازي خانه نيما و تبديل آن به موزه شعر

معماري داخلي و مرمت خانه كودكي پدر شعر نو فارسي در زادگاهش از سر گرفته شد.


مسعود نصرتي مدير اداره موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور گفت: «مرمت و آماده سازي اين خانه تاريخي در سال ۱۳۸۵ به پايان مي رسد. تلاش مي كنيم بخشي از موزه را هم در اين سال راه اندازي كنيم.»
خانه نيما كه قرار است به موزه شعر تبديل شود قدمت ۲۰۰ ساله دارد. قرار بود اين موزه با اعتباري ويژه از طرف كميسيون ملي يونسكو در ايران راه اندازي شود اما مرمت آن به دليل كمبود امكانات و اعتبارات به كندي پيش رفت. كارگاه مرمت اين بناي تاريخي نيز از چند ماه پيش به دليل سردي هوا و كمبود امكانات در يوش تعطيل شده بود.
طرح راه اندازي موزه شعر ايران در خانه پدر شعر نوي ايران پس از انتقال پيكر علي اسفندياري( نيمايوشيج) به خانه پدري او در يوش مطرح و در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران قرار گرفت.
براساس طرح ارائه شده بخش هايي از زندگي نيما در اين خانه بازسازي مي شود كه شامل اتاق كودكي نيما، اتاق نور و صدا و اتاق شعر است.
خانه نيما توسط جدش معروف به «ناظم الاياله» در سال ۱۲۰۷ ه. ق با گچ كاري ها و پنجره هاي ارسي ساخته شد.
ورودي اصلي اين بنا در جهت جنوبي است و سردر اصلي عمارت در مجاورت ايواني مزين به ستون ها و تزيينات گچبري است. پس از ورودي ، هشتي بنا قرار گرفته كه از يك سو به وسيله راه پله اي به داخل عمارت راه مي يابد و از سوي ديگر به حياط مركزي مرتبط است. نيما يوشيج در سال ۱۳۳۸ شمسي در تجريش تهران دار فاني را وداع گفت. جنازه او را درابن بابويه به خاك سپردند. در سال ۱۳۷۵ بنا به وصيت خودش و خواهش خانواده  و شاگردانش به زادگاهش منتقل و در خانه پدريش به خاك سپرده شد.(chn)


    ©2013 APG.ir