تعداد بازدید: 2573

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 10 اسفند 1384-0:0

صوفيان شهيد

بامصطفى عليپور،شاعر و نويسنده مازندراني. (ساير محمدى)


«صوفيان شهيد» عنوان كتابى به قلم مصطفى عليپور است كه روايتى تحليلى از زندگى و انديشه هاى اجتماعى حلاج، عين القضات و سهروردى به دست مى دهد. اين كتاب را اخيراً انتشارات تيرگان چاپ و منتشر كرده است.

 مصطفى عليپور متولد ۱۳۴۰ شهسوار(تنکابن)، فوق ليسانس ادبيات فارسى و مدرس مركز تربيت معلم اميركبير دركرج است و پيش از اين آثارى چون «ساختار زبان شعر امروز»، «مى تراود مهتا» در زمينه زيبايى شناسى تصوير و زبان در شعر نيما را منتشر كرده است.

عليپور در حوزه شعر نيز چند اثر منتشر كرده كه «از گلوى كوچك رود» و «هفت بند مريم» و «گزيده اشعار» ،«در چهار راه بهار نارنج» از آن جمله است. وى هم اكنون مشغول بازنگرى براى چاپ جديدى از كتاب «ساختار زبان شعر امروز» است.
آقاى عليپور، با توجه به كتاب هاى مختلفى كه در مورد زندگى و آثار حلاج، عين القضات و سهروردى منتشر شده، ضرورت پرداختن مجدد به زندگى اين صوفيان در كتاب «صوفيان شهيد» چه بود؟
من سعى كردم در اين كتاب به آن جنبه هايى از زندگى اين صوفيان شهيد بپردازم كه كمتر به آنها پرداخته شده است. مثلاً ابعاد اجتماعى و گاه سياسى شخصيت هايى چون حلاج را زير ذره بين قرار داده ام. البته در آثار ديگران به اين جنبه ها از زندگى و انديشه اين صوفيان اشاره شده ولى هرگز به عنوان محور مورد توجه قرار نگرفت. حتى وقتى از استادانى كه حلاج و سهروردى يا عين القضات تدريس مى كردند، مى پرسيدند اين صوفيان به چه جرمى شهيد شدند، پاسخ مى دادند به دليل افكار تند و تيزشان، ولى از افكار تند و تيزشان اطلاع كافى نداشتند. شناخت انديشه هاى صوفيانى چون حلاج، عين القضات و سهروردى مخصوصاً براى نسل جوان يك ضرورت بود. در مقدمه اين كتاب هم اشاره كردم كه من قصد نوشتن كتابى در شناخت انديشه هاى اين شخصيت ها را نداشتم.
كتاب «صوفيان شهيد» به عنوان يك كتاب پايه مى تواند مورد استفاده دانش آموزان و دانشجويان سال اول باشد. براى مطالعات بيشتر در اين زمينه چه آثارى را پيشنهاد مى كنيد؟
در پايان اين كتاب من از منابع بسيارى نام بردم كه هركدام در جاى خود داراى اهميت و ارزش هستند. يعنى هرچه منابع دراين زمينه وجود داشت و مى توانست در تأليف اين اثر به من كمك كند و سنديت منابع براى من محرز بوده، در پايان كتاب نام بردم و معرفى كردم علاقمندان به مطالعات بيشتر دراين زمينه مى توانند به آن منابع مراجعه كنند.
افكار عمومى صوفيان را انسان هايى خلوت نشين و به دور از جامعه و فارغ از هياهوى زندگى روزمره مى شناسد، ارزيابى شما از....
چهره هايى مثل سهروردى و عين القضات و حلاج عليرغم اين كه از انديشمندان بزرگ دوران خود بودند و به عنوان صوفى شناخته مى شدند نبايد اين شبهه در افكار جوانان به وجود بيايد كه اين شخصيت ها ، فارغ از مسائل و معضلات جامعه و مردم بودند و از تحولات سياسى جامعه و مشكلات روزمره زندگى به دور بودند.(iran-newspaper)



    ©2013 APG.ir