تعداد بازدید: 6492

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 14 اسفند 1384-0:0

موزه اي براي ساري

طلسم ساخت موزه در مركز استان مازندران سال 85 مي شكند.



دلاور بزرگ‌نيا مدير اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران با بيان خبر پايان بخشي از مراحل آماده سازي مجموعه موزه مركز استان  درباره موزه باستان‌شناسي ساري در خانه كلبادي گفت:« آزاد سازي و مرمت اين بناي قديمي كه پيش از اين محل استقرار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان بود به پايان رسيده است و كارشناسان در حال آماده سازي آرايش موزه‌اي هستند تا آن را در ارديبهشت سال آينده رسما افتتاح شود. »
مركز استان مازندران علي رغم سابقه تمدني بيش از ده هزار سال فاقد موزه است. كار راه‌اندازي  موزه هاي آن  سال گذشته آغاز شده بود.
بزرگ نيا با مثبت توصيف كردن روند آماده سازي موزه گفت:« خوشبختانه همكاران ما در تلاش هستند مراحل آماده سازي موزه را هرچه سريع تر انجام دهند. چرا كه خوشبختانه موزه با توجه به كارهاي باقي مانده مشكل اعتباري ندارد.»
وي همچنين به آماده سازي و فهرست برداري از اشياي باستان‌شناسي موجود در انبارهاي استان مازندران اشاره كرد:« با توجه به سابقه تاريخي طولاني و كاوش‌هاي باستان‌شناسي كه در استان انجام شده است، مشكل خاصي وجود ندارد و مي‌توانيم اشيا موجود در استان را به نمايش بگذاريم.»
 مجموعه موزه اي ساري از تركيب سه بناي خانه رمداني، حمام وزيري و آب‌انبار نو كه در يك كوچه واقع هستند، در سه بخش تقريبا مستقل راه اندازي مي‌شود. اين سه بنا پس از پايان مراحل مرمتي و گسترش و اتصال آنها به يكديگر، تبديل به سه موزه اسناد،‌باستانشناسي و حمام ساري را با محوريت خانه كلبادي تشكيل مي‌دهد.
بخش نخست اين مجمو عه  يعني موزه حمام وزيري به پايان رسيده است:« مرمت بناي موزه از مدتي پيش تمام شد. طراحي داخلي و نصب مانكن‌هاي هم  انجام  و موزه  آماده افتتاح است.»
به گفته بزرگ نيا سازنده مانكن‌هاي موزه حمام گنجعلي خان و حمام وكيل مانكن‌ها را ساخته است.
موزه حمام ساري بر طبق الگوي حمام گنجعلي خان كرمان و با استفاده از نشان‌هاي فرهنگي خاص مازندران طراحي و راه اندازي مي شود .
حمام وزيري متعلق به دوره قاجاريه واقع در محله آب‌انبار نو و در كنار خانه كلبادي قرار دارد. اين حمام تا حدود چهل سال پيش داير بوده و پس از آن بر اثر عوامل طبيعي و انساني، تخريب شده است. فضاي حمام با وسعت 200 متر مربع داراي فضاهاي لازم براي احداث يك حمام سنتي شامل ورودي، سربينه، راهروهاي انتقالي، گرم‌خانه، خزينه آب سرد و گرم و تون حمام (آتشدان) است. حمام وزيري به دستور خاندان وزيري از خانواده هاي سرشناس سازي، ساخته و در كنار خانه منوچهر كلبادي قرار دارد.
عمارت منوچهر خان كلبادي واقع در محله آب انبار نو حدود 130 سال پيش به دستور سردار جليل از امراي ارتش وقت ساخته شده و به نام فرزند وي، امير نصرت شكوه نظام «اميريه»‌نام گرفت، نمونه بارزي از معماري اقليمي در آن دوران است.
از آن جايي كه امير نصرت در جواني دار فاني را وداع گفت، اين بنا به فرزندش منوچهر رسيد و او از ملاكين منطقه و در دوره اي نيز نماينده مردم ساري در مجلس شوراي ملي بود كه در سال 1362 دار فاني را وداع گفت.
در سال 1370 بنا در اختيار اداره كل ميراث فرهنگي مازندران قرار گرفته و پس از مرمت و بازسازي به عنوان ساختمان اداري ميراث فرهنگي تغيير كاربري داد.
خانه كلبادي نمونه بارزي از معماري برونگراي بومي اقليم منطقه معتدل و مرطوب حاشيه درياي خزر در اواخر دوران قاجار است كه تاثيرات فئوداليسم حاكم زمان كاملا در آن مشخص است.(chn)


©2013 APG.ir