تعداد بازدید: 5308

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 1 تير 1394-11:20

رئیس کل دادگستری استان مازندران:

با کسی تعارف نداریم/قتل های اخیر زنجیره ای نبود

حجت الاسلام محمدعلی تقوی فرد: آمارها بسیار تکان دهنده است/ اطلاع رسانی وظیفه دستگاه قضایی نیست/بیشترین پرونده ها در خصوص نزاع، سرقت، تهدید و توهین است/50 هزار نفر در استان کتک زده و کتک خورده اند/قتل های زنجیره ای و هدفمند در استان نداریم/حکم دادگاه مرکز تجاری فرح آباد قلع و قمع است/ اعتقادی به افزایش قضات نداریم.


مازندنومه؛ سرویس حقوقی، محمداسماعیل بخشی سورکی: نشست مطبوعاتی رئیس کل دادگستری استان مازندران به مناسب هفته قوه قضاییه در سالن اجتماعات ساختمان دادگستری استان مازندران برگزار شد.

حجت الاسلام محمدعلی تقوی فرد در این نشست با بیان اینکه بیش از یکسال و نیم از حضور ما می گذرد و این اولین نشست مطبوعاتی ماست، افزود: یکی از مواردی که اصحاب رسانه باید به آن توجه داشته باشند، امانت داری در انتقال مطالب است.

وی گفت: مسئولیت خبرنگاران بسیار مهم است و اعتقاد داریم که اگر جامعه اطلاع رسانی در استان فعال باشد کار ما بسیار آسان تر خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه تاثیرمجازاتی که یک پرونده در صورت اطلاع رسانی خواهد داشت به مراتب بیشتر از پرونده ای است که به شکل عادی مختومه شود، افزود: اگر فرهنگ سازی درست توسط رسانه ها و صدا و سیما صورت پذیرد و آموزش نیز از طریق آموزش و پروش و موسسات آموزشی داده شود، حجم کار دستگاه قضا کمتر خواهد شد.

حجت الاسلام تقوی فرد با اشاره به اینکه آمارها بسیار تکان دهنده است و شاید مشکلات اجتماعی ما جایی باشد که از آن غافل هستیم، افزود: اگر همه به وظایف خود درست عمل کنند این قدر مشکلات نداریم.

وی ابراز داشت: فرهنگ سازی در این زمینه ضعیف است و رسانه ها و صدا و سیما به عنوان عناصر اصلی فرهنگ سازی در جامعه محسوب می شوند.

این مسئول ادامه داد: دستگاه قضا در مرحله آخر، وظیفه تشخیص گنهکار بودن یا نبودن فرد را بر عهده دارد.

وی اطلاع رسانی را وظیفه دستگاه قضایی ندانست و گفت: این کار دستگاه قضا ایثار است یعنی چیزی فرای وظایف ما است، البته در بسیاری از جاها نیز منع امنیتی جهت اطلاع رسانی داریم.

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: در مجموع می توان ادعا کرد که در بحث علم، آموزش و تربیت وضعیت جامعه رضایت بخش نیست.

وی به تکان دهنده بودن آمار پرونده های دادگاه های خانواده اشاره کرد و گفت: گاهی خجالت می کشیم این آمار را اعلام کنیم، این نشان می دهد که اهداف و برنامه های خانوادگی در جامعه گم شده است.

حجت الاسلام تقوی فرد با بیان اینکه آن گونه که به مسایل اقتصادی و اشتغال خانوارها توجه شده است به امر تربیت فرزندان توجه نشده است، افزود: از نظر آموزشی فرزندان امروز دچار چالش هستند.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد بنده آن است که اگر جلسه ای خروجی نداشته باشد در آن شرکت نمی کنم، گفت: نشست با رسانه ها هم فرصتی بود که ما به رسانه ها دادیم و اگر بررسی های ما نشان دهد که این نشست آثار عملی و بیرونی ندارد برگزاری چنین جلساتی توجیهی ندارد.

وی در ادامه به برخی از سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

*قتل برنامه ای و زنجیره ای نداریم

تقوی فرد در خصوص زمین خواری و کوه خواری با بیان اینکه در دولت های قبل تساهل و تسامح هایی در این زمینه صورت می گرفت و یا اصلا این حساسیت فعلی وجود نداشت افزود: زمانی که این موضوع به معضل تبدیل شد طبیعی است که برخورد می شود.

وی گفت: در اواخر سال 92 به شکل جدی در این امر ورود پیدا کردیم تا در سال 93 این میزان به صفر رسید.

این مسئول ادامه داد: در صورتی که این روند تا سال 93 روند صعودی را طی می کرد، در سال قبل میزان تعرضات به صفر رسید و امسال نیز با تمام توان در این زمینه اقدام کردیم چرا که معتقدیم اراضی جنگلی و طبیعی اختصاص به نسل فعلی ندارد بلکه به صورت امانت در اختیار ما است.

حجت الاسلام تقوی فرد در خصوص قتل های اخیر در استان مازندران نیز اظهار داشت: قتل برنامه ای و زنجیره ای نداریم یعنی قتل های انجام شده به صورت باندی و زنجیره ای انجام نشده است.

وی با بیان اینکه این میزان قتل ها با توجه به میزان جمعیت موضوع غیرعادی نیست، افزود: قتل های اخیر هیچ ارتباطی به هم ندارند و حادثه اخیر هم برخلاف آنچه که در بعضی رسانه ها مطرح شده است، خودکشی بوسیله قرص برنج بوده است.

این مسئول با اشاره به قتل زن میاندورودی اظهار داشت: آن قتل هم به صورت هدفمند نبوده است یعنی این گونه نبود که این زن هدف از پیش تعیین شده قاتل باشد، بلکه به دلیل بی عقلی قاتل انجام شده است و نباید این موضوع بزرگ نمایی شود.

وی گفت: روند پرونده و دادرسی با سرعت و به صورت ویژه در دست بررسی است که از اول تا اخر در روند رسیدگی شخصا حضور دارم که این گونه اقدامی تاکنون سابقه نداشته است.

حجت الاسلام تقوی فرد با بیان اینکه تصمیم نهایی در دادگاه گرفته می شود اما شبهاتی وجود داشت که در حال بررسی است، افزود: اگر به این شبهات رسیدگی نشود، در دیوان عالی کشور به آن پرداخته می شود که روند را طولانی تر خواهد کرد.

*تدبیر به موقع و شایسته در زمان تصدی دولت قبل انجام نشده است

وی در خصوص رای قلع و قمع مرکز تجاری جاده فرح آباد ساری نیز اظهار داشت: ساختمانی در سال 89 برای اخذ مجوز اقدام کرد، در حالی که تنها هزار متر مجوز داشته است مالک در دو فاز یکی به متراژ هزار متر به صورت قانونی و دیگری هشت هزار متر به صورت غیرقانونی در حال ساخت است.

رئیس کل دادگستری مازندران با بیان اینکه قاضی در این خصوص دستور توقف داده است اما مالک به دور از چشم قاضی و با دیدن افراد ، کار را ادامه داده است، افزود: خریداران نیز در این داستان متخلف محسوب می شوند چرا که در تمامی قراردادهای این آقا با خریداران نوشته شده است که بنده مجوز نگرفته ام و در سال 91 قرار است مجوز بگیرم.

وی ادامه داد: چرا این افراد پول بابت جایی پرداخت کرده اند که مجوز نداشته است؟ البته حکم دادگاه قلع و قمع است یعنی هر چه قابل برداشت است باید جدا شود و بعد ملک تخریب شود.

حجت الاسلام تقوی فرد با بیان اینکه تدبیر به موقع و شایسته در زمان تصدی دولت قبل انجام نشده است، افزود: مالک از ضرر 37 میلیاردی در این پروژه خبر می دهد اما بررسی های ما نشان می دهد که یک سوم این رقم صحت دارد.

*50 هزار نفر در استان کتک زده و کتک خورده اند

وی با بیان اینکه در سال 92، 221 هزار پرونده به استان ارجاع شده است، افزود: با این رقم یعنی بیش از یک میلیون نفر درگیر هستند.

این مسئول با بیان اینکه در سال 93 تعداد پرونده ها 232 هزار و 749 پرونده بوده است، گفت:بیشترین پرونده ها در خصوص نزاع، سرقت، تهدید و توهین است.

وی به 23 هزار و 796 پرونده زد و خورد در استان نیز اشاره کرد و گفت: چیزی در حدود 50 هزار نفر در استان کتک زده و کتک خورده اند.

حجت الاسلام تقوی فرد با بیان اینکه پرونده های مربوط به توهین عادی نیز 19 هزار و 749 پرونده است افزود: 14 هزار و 935 پرونده مربوط به تصادف نیز در استان داریم.

*با کسی تعارف نداریم

وی همچنین به برنامه ویژه دستگاه قضایی در خصوص اطاله دادرسی اشاره کرد و گفت: در سال قبل بیش از دو سوم پرونده های رسوب شده مختومه شدند و امسال هم پرونده ها با برنامه ویژه پیگیری می شود.

رئیس کل دادگستری مازندران با بیان اینکه آنچه که برای ما مهم است اجرای عدالت است، افزود: با کسی تعارف نداریم، اگر کسی سر سوزن حقی داشته باشد می گیرد و اگر نداشته باشد هم خبری نیست، اگر کسی بگوید حق کسی ضایع شده است بنده پاسخگو هستم.

وی همچنین با بیان اینکه اعتقادی به افزایش قضات نداریم، افزود: اگر فرهنگ جامعه اصلاح شود تعداد پرونده ها نیز کمتر خواهد شد.

حجت الاسلام تقوی فرد در خصوص روزه خواری افراد هنجار شکن نیز اظهار داشت: کسی جرات این را ندارد که به شکل علنی در برابر دستگاه قضا عرض اندام کند چرا که در این صورت یا جای بنده در استان است یا ایشان و چون بنده تصمیم دارم در استان بمانم، ترجیح می دهم که او نباشد.

وی در خصوص معوقات بانکی و مشکلات سیستم بانکی نیز ابراز داشت: به اعتقاد بنده خود مدیران بانکی مقصر هستند به این دلیل که آنها از مال خود محافظت می کنند اما نتوانستند از مال بانک حراست کنند که آن هم به دلیل فشارها برای حفظ میز بوده است.


  • سه شنبه 2 تير 1394-14:22

    ادبیات و لحن به این تندی... دور از انتظار نبود، اما اینکه خبرنگار رو تهدید کنند که نشست خبری نمیذارن دیگه خیلی حرفه.
    ...


    ©2013 APG.ir