تعداد بازدید: 5185

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 22 فروردين 1385-0:0

ساحل بي شن

كثرت ساخت و سازها، نبود نظارت و مديريت و ضعف اجراى قانون موجب شده تا برداشت بى رويه شن و ماسه در سواحل غرب مازندران همچنان ادامه يابد.



شمارى از مسؤولان غرب مازندران و مردم اين استان، بروز سيلاب، خطرات زيست محيطى تخريب اراضى اطراف، افزايش شيب رودخانه ها و پيشروى آب دريا را از مهمترين پيامدهاى منفى برداشت شن و ماسه از سواحل و بستر رودخانه ها عنوان مى كنند.

 به گفته يكى از اهالى نوشهر، على رغم تلاش مسؤولان، هنوز نظارت و برخورد نهادهاى ذيربط با برداشت كنندگان شن از سواحل و رودخانه هاى منطقه ضعيف است.
رانندگان تراكتورشبانه روز در سواحل و رودخانه هاى غرب مازندران شن و ماسه برداشت مى كنند و اهالى همجوار توان مقابله با اين متخلفان را ندارند.
«احسان امين ياورى» رئيس اداره امور آبيارى تنكابن در اين خصوص اظهارداشت: برداشت شن و ماسه سبب تخريب سه دهنه اراضى زراعى، كمبود آب كشاورزى و كاهش سطح آبهاى زيرزمينى در منطقه شده است.
وى نيز، نبود منابع كوهى براى تأمين مصالح موردنياز مردم جهت ساخت وسازها را در برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها و سواحل دخيل دانست.
وى تصريح كرد: در يكسال گذشته ۴۰ نفر از برداشت كنندگان شن و ماسه از بستر رودخانه هاى اين شهرستان دستگير و به مقامات قضايى معرفى شدند.
وى خاطرنشان ساخت: از مجموع ۱۸ رودخانه موجود تنكابن و رامسر از بستر ۱۲ رودخانه شن و ماسه برداشت مى شود.
سرهنگ «حسين فاضلى» فرمانده نيروى انتظامى تنكابن در اين خصوص اظهارداشت: درپى شكايت و گزارشات متعدد مردمى در يكسال و نيم گذشته اين نهاد با امكانات موجود، ۵۹ دستگاه انواع تراكتور، كمپرسى و بيل مكانيكى كه غيرمجاز شن از ساحل و رودخانه هاى منطقه برداشت مى كردند، توقيف كرد. وى تأكيدكرد: طرح برخورد با اين متخلفان كماكان تا ريشه كن شدن اين معضل در اين شهرستان ادامه دارد.
يك كارشناس شيلات در غرب مازندران با ابراز نگرانى از وضعيت موجود رودخانه ها گفت: در شهرهاى نشتارود و سلمانشهر حدود ۲۰۰ دستگاه تراكتور به طور شبانه روز از بستر رودخانه ها و سواحل شن و ماسه برداشت مى كنند.
وى يادآور شد: براساس اطلاعات موجود حدود ۴۰ درصد اين برداشت ها، توسط شهرداري ها و مابقى نيز به طرق مختلف ازطريق ويلاهاى حاشيه دريا كه راه دسترسى به سواحل دارند، برداشت مى شود.
«ولى الله ولى پور» رئيس اداره آبيارى نوشهر و چالوس با بيان اينك ه برداشت قاچاق شن و ماسه از بستر رودخانه ها و سواحل اين شهرستانها امسال در مقايسه با ۱۰ ماهه سال گذشته ۵۰ درصد كاهش داشته است، افزود: در سال جارى حدود ۲ هزار مترمكعب شن و ماسه در اين مناطق به صورت غيرمجاز برداشت شده كه بيشترين برداشت قاچاق از بستر رودخانه و سواحل منطقه توسكاتك و ماشلك نوشهر بوده است. وى همكارى نهادهاى قضايى نيروى انتظامى و تدابير اين اداره را از عوامل كاهش برداشت غيرمجاز شن و ماسه در منطقه اعلام كرد.(iran-newspaper)



    ©2013 APG.ir