تعداد بازدید: 5274

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 9 تير 1394-13:4

رستاخیز سینما؛ به زودی

درویش: رستاخیز فیلمی خوش ساخت و خوش تکنیک است

کارگردان فیلم سینمایی رستاخیز: رستاخیز فیلمی خوش ساخت و خوش تکنیک است و در آن از صدای دالبی و جلوه های ویژه استفاده شده است /فیلم با مشارکت بازیگران و عوامل خارجی ساخته و به سه زبان فرانسه، عربی و آذری نیز دوبله شده است/ فیلم در دو ورژن 2 ساعت و 7 دقیقه و 2 ساعت و 40 دقیقه اکران خواهد شد+پرسش مازندنومه از درویش درباره تنها بازیگر مازندرانی رستاخیز


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی وهنری، مینا محسن پور: نشست و هم اندیشی پیرامون اکران فیلم سینمایی "رستاخیز" با حضور کارگردان این فیلم، پیش از ظهر سه شنبه در سالن کنفرانس حوزه هنری مازندران برگزار شد.

رییس حوزه هنری مازندران در این نشست هدف حوزه هنری را انعکاس و تبلیغ پیام های انقلاب اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: شرط صدور پیام های انقلاب، بهره مندی از رسانه قوی است که سینما این ویژگی را به خوبی دارد.

سینا دلشادی با بیان اینکه استقبال از فیلم "رستاخیز" استقبال از سینمای پاک، ارزشی و متعهد است، ابراز داشت: سینما رسانه ای مسلط و برتر است و باید از این ظرفیت در انعکاس پیام های انقلاب بهره برد.

وی واقعه عاشورا را زیربنایی ترین لایه شعارهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: هر چقدر در راه ترویج آموزه های عاشورایی تلاش کنیم تنها قطره ای در برابر دریای بیکران واقعه کربلا است.

دلشادی ادامه داد: فیلم "رستاخیز" از همین قبیل تلاش های مقدس است که امیدواریم باعث پیشرفت رکن رکین جامعه اسلامی شود.

*جاهلیت ابوسفیانی را در رفتار قدرت های بزرگ می بینیم

در ادامه کارگردان "رستاخیز" این فیلم را روایتی هنری از نهضت امام حسین(ع) معرفی کرد که وقایع را از زمان مرگ معاویه تا قیام عاشورا به تصویر می کشد.

احمدرضا درویش با بیان اینکه مازندرانی ها مردمی خونگرم و با فرهنگ هستند و همچنین با اشاره به اکران فیلم در شهرهای اهواز مشهد و اصفهان نسبت به تکرار دستاورد اکران های قبل و همچنین استقبال مازندرانی ها از "رستاخیز" ابراز امیدواری کرد.

وی ضمن اشاره به تغییر شیوه زندگی بشر و نحوه دستیابی به اطلاعات، ابراز داشت: معنای جدیدی از زمان و مکان زیر عنوان "دهکده جهانی" به بشر دیکته شده است.

درویش مهمترین مقوله ارتباط بین فرهنگ و هویت جوامع مختلف را عنصر رسانه دانست و افزود: دست برتر و جریانی که بر رسانه تسلط داشته باشد یعنی بر شئون بشر تسلط دارد.

کارگردان "رستاخیز" دو عنصر صدا و تصویر را سبب افزایش کارکرد رسانه دانست و استدلال کرد: صدا و تصویر معنا را تا عمق ذهن و خیال مخاطب می برد و اثرساز می شود.

وی آشنایی و بهره گیری از صدا و تصویر را لازمه تسلط بر مخاطب و انتقال پیام مورد نظر دانست و تصریح کرد: ملتی که صاحب پیام است و حرف های عمیق دارد باید بر این دو عنصر مسلط باشد.

درویش همچنین با اشاره به اهمیت و لزوم مدیریت فرهنگی در به کارگیری رسانه ها گفت: ملتی که در انتقال پیام در جامعه خود موفق نیست، قطعا نمی تواند با دنیا ارتباط بر قرار کند و پیامش را به دیگر جوامع برساند.

وی کارکرد رسانه های کنونی را منفی ارزیابی و استدلال کرد: تسلط بر رسانه بشر امروز را به جایی رسانده که به جای صلح و آزادی، در پی جنگ و آدمکشی و احیای برده داری است.

کارگردان "رستاخیز" یادآور شد: در عاشورا با تکیه بر سلاح کلمه و تکیه بر گفتگو، اسلام رحمانی در مقابله با تمامیت قدرت و زبان شمشیر ایستاد و حق را بیان کرد.

درویش با تاکید بر لزوم آگاهی یافتن از جهان پیرامون و رصد وقایع جهانی، گفت: ما جاهلیت ابوسفیانی را در رفتار قدرت های بزرگ با ژست دموکراسی مشاهده می کنیم که جهان سوم را رعایای خود می دانند.

* فیلم خوش ساخت و خوش تکنیک است

کارگردان "رستاخیز" در بخش دیگری از سخنانش به آغاز تولید فیلم رستاخیز اشاره کرد و افزود: این فیلم خوش ساخت و خوش تکنیک است و در آن از صدای دالبی و جلوه های ویژه استفاده شده است.

وی ادامه داد: هر جامعه زنده و پویایی که صاحب فرهنگ است، نیاز به تظاهرات جمعی و دیده شدن جمعی دارند.

درویش حضور جمعی در سالن سینما در یک جامعه شهری را نشان از احترام به فرهنگ، آزادی و هویت دانست و افزود: سینمای پر مخاطب نشانه جامعه با فرهنگ و امن است.

کارگردان فیلم دوئل افزود: کمبود بیننده در سالن های سینما ذهن را به سمت وجود اشکالات زیرساختی و مدیریتی سوق می دهد.

درویش با بیان اینکه تعدد رسانه ها سبب کم شدن مخاطب شده است و مردم نیازشان را از طریق رسانه های خارجی برطرف می کنند، ابراز داشت: فیلم "رستاخیز" با مشارکت بازیگران و عوامل خارجی ساخته و به سه زبان فرانسه، عربی و آذری نیز دوبله شده است و به اکران بین المللی گذاشته خواهد شد، اما باید ببینیم چگونه در دست سینمای داخلی قرار می گیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: فیلم در دو ورژن 2 ساعت و 7 دقیقه و 2 ساعت و 40 دقیقه اکران خواهد شد که در ساختار فیلم تغییری به وجود نیامده و تنها به علت بهره بردن بیشتر سالن ها از حضور مخاطب، دو ورژن از فیلم که در ژانر تاریخی دنیا امری طبیعی است، تهیه شده است.

کارگردان "رستاخیز" فیلم را به تمام جویندگان حقیقت تقدیم کرد و گفت: این فیلم قطره ای از معرفت امام حسین(ع) و افتخار کارنامه من است.

*بضاعت مازندران در حد استان های دیگر نیست

در ادامه معاون فرهنگی شهردار مازندران با بیان اینکه هنرمندان مازندران مظلوم واقع شده اند، اظهار داشت: بضاعت مازندران در حد استان های دیگر نیست و باید برای جذب مخاطب فیلم مدل تبلیغاتی خاص مازندران طراحی شود.

ناصر معیل استدلال کرد: موضوع فیلم اهمیت دارد اما نو نیست و به همین دلیل طرحی نو برای جذب مخاطب نیاز است.

وی در پایان حمایت ویژه شهرداری ساری از کارهای بعدی احمدرضا درویش را در گرو به کارگیری عوامل و هنرمندان مازندرانی و همچنین استفاده از لوکیشن مازندران و ساری دانست.

* رستاخیز زمان مند، مکان مند و واقعیت محور است

در ادامه حسین نادعلی زاده- پژوهشگر و منتقد سینما- در خصوص فیلم "رستاخیز" گفت: این فیلم از نظر ژانرشناسی یک اثر فاخر محسوب می شود.

وی با بیان این که نزدیکی هنرپیشه به شخصیت و نظم آهنین در شخصیت وجود دارد، ادامه داد: در رستاخیز به ضرورت های استاتیک و حوزه زیبایی شناسی توجه شده که جلوه های ویژه نیز بخشی از آن است.

نادعلی زاده با اشاره به این که با توجه به مبحث جامعه شناسی در سینما، چندملیتی بودن فیلم نکته مثبتی است، تاکید کرد: رستاخیز زمان مند، مکان مند و واقعیت محور است.

*بازیگر مازندرانی رستاخیز صادق و پرانرژی است

پس از پایان نشست احمد رضا درویش به یک پرسش مازندنومه پاسخ داد.

*رضا اکبری -هنرمند جوان قائم شهری- تنها بازیگر مازندرانی فیلم رستاخیز بوده است. نظرتان را راجع به کار او بفرمایید.

**رضا اکبری نقش جعفربن عقیل را بازی کرد که برادر مسلم بن عقیل است، هم چنین در نقش شمایل امام حسین(ع) در فیلم نقش آفرینی کرده وعضو گروه کارگردانی است. شخصیتی بسیار صادق و پر انرژی است که همواره به دنبال تلاش برای آموختن است. برای فیلم برداری از صحنه های رزم نیاز است که گروه کارگردانی لباس رزم بپوشند و سواره یا پیاده درون جمعیت به کارگردانی بپردازند. رضا به خوبی فنون جنگ و راندن اسب را بلد است و در صحنه های میدان رزم دستیاری کارگردان را به عهده داشت.

گفتنی است فیلم رستاخیز برنده 8 سیمرغ بلورین از سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر است و بازیگرانی از کشورهای عراق، کویت، سوره و لبنان در آن نقش آفرینی کرده اند. اکران فیلم رستاخیز از آخرین چهارشنبه ماه مبارک رمضان آغاز می شود.

*مطلب مرتبط:

گفت و گوی مازندنومه با تنها بازیگر مازندرانی فیلم موفق «رستاخیز»+عکس



    ©2013 APG.ir