تعداد بازدید: 2992

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 10 تير 1394-23:5

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:

کمی فرصت بدهید/ از حق هنرمندان دفاع خواهم کرد

احد جاودانی: تصمیم سازان ما بدانند بدون هنر نمی توان در مسیر توسعه گام برداشت/ما باید به دنبال هنرمندان برویم و خواهش کنیم تا یاریگر ما باشند/نمی دانم در ارشاد باز بود یا اینکه دلیل دیگری داشت که از نجار تا بقال بیمه هنرمندان شدند!


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی وهنری، رضا شریعتی: از ساعت 18 عصر چهارشنبه جلسه هم اندیشی شورای تئاتر شهرستان قائمشهر به منظور معرفی رییس جدید ارشاد این شهرستان واعضای راهبردی تئاتر، با حضور احد جاوادنی مدیر کل فرهنگ و ارشاد مازندران، فردوس حاجیان هنرمند قائمشهری و استاد دانشگاه، مهدی محمدی فرماندار وجمع دیگری از اصحاب فرهنگ وهنر شهرستان در سالن حر این شهرستان برگزار شد.

در این مراسم سیدعلی علوی -رییس جدید ارشاد قائمشهر- در سخنانی کوتاه با بیان اینکه خوشحالم افتخار خدمت در جمع هنرمندان قائمشهری را دارم، گفت: در ارشاد به روی تمام هنرمندان باز است.

* از بقال تا نجار بیمه هنرمندان شدند

سپس مدیر کل ارشاد استان مازندران به عنوان دومین سخنران به روی تریبون رفت و گفت: برای توسعه در یک استان باید به ترقی و توسعه فرهنگ وهنر بیندیشیم.

وی با بیان اینکه باید در مسیر درست حرت کرد تا به توسعه رسید، اظهار کرد: ما کشور توسعه یافته ای نیستیم، بلکه در مسیر توسعه قرار داریم.

این مسئول با تاکید بر نقش گاندی در توسعه هند وهمچنین توسعه ژاپن بعد از بمباران هیروشیما به دلیل توجه به برخی پارامترها افزود: گاندی می گوید سعی کنید تا در مسیر رشد جامعه اقتصاد ملی و محلی خود را حتی در خوراک و پوشاک  از دست ندهید که این نشان از اهمیت موضوع دارد.

جاودانی با بیان اینکه امیدواریم تصمیم سازان ما بدانند بدون هنر نمی توان در مسیر توسعه گام برداشت، اظهار کرد: باید این افراد به عنوان گروههای مرجع پذیرفته شوند و در مسیر بهتری قرار گیریم.

وی با بیان اینکه علی رغم این که فرصت مشاهده تمرین ها را نداشتم، از تئاتر قائمشهر ذهنیت خوبی دارم، تصریح کرد: امیدوارم علوی با تکیه بر توانایی های اصحاب هنر و مشارکت و تعامل با آنها بتواند در مسیر توسعه شهرستان قائمشهر گام بردارد.

مدیر کل ارشاد استان مازندران با تاکید بر آنکه ما تنها اداره کلی هستیم که نیاز به هنرمندان و اصحاب فرهنگ وهنر داریم و آنان به ما نیازی ندارند، افزود: ما باید به دنبال هنرمندان برویم و خواهش کنیم تا یاریگر ما باشند.

جاودانی با اشاره بر آنکه ما به دنبال احیای انجمن نمایش در استان هستیم، خاطر نشان کرد: سامانه ثبت هنرهای نمایشی هم در استان فعال شد.

این مسئول در حالی که سخنان خود را تمام کرده بود و قصد ترک جایگاه را داشت متوجه سوال یکی از حاضران شد. این هنرمند پرسید: اعتبار هنری برای قائمشهر به چه میزان تصویب شده است؟

جاودانی در پاسخ با بیان این که فعلا اعتباری دریافت نکردیم و به صورت ناچیز برخی پروژه ها را پیش می بریم، تصریح کرد: به محض در یافت اعتبار وزن شهرها را در نظر خواهیم گرفت. امسال قطعا سال خوبی برای تشکل های فرهنگی هنری خواهد بود.

مدیر کل ارشاد استان مازندران با اشاره به عنوان مراسم هم اندیشی با اصحاب فرهنگ و هنر و نمایش افزود : به نظرم بهتر بود تا جلسه را به این عزیزان محول می کردید و به جای اینکه جناب علوی خیرمقدم بگویند این عزیزان با پرسش و پاسخ جلسه را اداره می کردند.

مجری برنامه هم در جواب گفت: در ادامه برنامه چنین قسمتی در نظر گرفته شده است.

سپس هنرمند دیگری از مدیر کل ارشاد استان مازندران در خصوص نامناسب بودن سالن حر در حوزه تئاتر و نمایش و همین طور بیمه هنرمندان پرسید که جاودانی گفت: تشکیل و تاسیس انجمن برای آن است که بتوانیم از اعتبارات شهری و استانی استفاده کنیم.

وی با بیان این که در برخی شهرها سالن تئاتر زیاد داریم، افزود: باید بپذیریم که هر سالنی که ساخته می شود برای مردم است ومسئولان هم باید با ما همراه شوند.

این مسئول با اشاره به این که هنرمندان باید بروند و از مسئولان بخواهند، ادامه داد: شاید یک مسئول بتواند حرف فردی را رد کند اما حرف هنرمند را نمی تواند.

وی در خصوص بیمه هنرمندان اظهار کرد: متاسفانه استان مازندران از استان هایی بوده است که از نجار گرفته تا بقال همه بیمه هنرمندان شده و داد وزارت فرهنگ را در آورده بودند! .برای همین پالایش انجام گرفت تا هنرمندان شناسایی شوند. من نمی دانم در ارشاد باز بود یا اینکه دلیل دیگری داشت، اما از حق هنرمندان دفاع خواهم کرد فقط کمی فرصت بدهید

*مازندران ظرفیت تاسیس دانشگاه فرهنگ وهنر را دارد

سپس مجری جلسه ضمن دادن خبر انتصاب فردوس حاجیان در تئاتر کشوری از وی دعوت کرد تا بر روی تریبون بیاید.

فردوس حاجیان پاشاکلایی- عمو فردوس، پژوهشگر برگزیده سازمان ملل متحد و دارنده مدال خوارزمی- با بیان اینکه بنده به عنوان رییس دوره ی دکترای تئاتر دانشگاه آزاد تهران منصوب شدم، افزود: متاسفانه یکی از مشکلات شهرستان قائمشهر نداشتن بیلبورد جهت اطلاع رسانی های فرهنگی و هنری برای هنرمندان است.

وی با بیان اینکه پروژه شهرک الفبا در این شهرستان شکل گرفت، گفت: این پروژه به مسابقات جهانی یونسکو رفت و جهانی شد الان هم در حل تهیه طرحی با عنوان توسعه فرهنگ صلح هستیم.

پژوهشگر برگزیده سازمان ملل متحد و دارنده مدال خوارزمی با بیان اینکه زبان هنر می تواند کمک حال دولت تدبیر و امید باشد، اظهار کرد: امیدواریم با انتصاب آقای جاودانی بستر برای تئاتر تجربی و آکادمیک فراهم شود.

  مسئول راه اندازی ومدیر گروه تئاتر دانشکده هنر ومعماری دانشگاه ازاد اسلامی با بیان اینکه مازندران ظرفیت تاسیس دانشگاه فرهنگ وهنر را دارد، افزود: این استان مفاخری چون عبدالحسین مختاباد وهنرمندان بنام دیگری دارد.

وی با بیان این که ما باید برای زنده کردن مدرک معادل درجه هنری هنرمندان تلاش کنیم، تاکید کرد: در دنیا هنرمندانی که به دانشگاه نرفتند بر اساس توانایی های کسب شده در تئاتر تجربی در دانشگاه ها تدریس می کنند.

پژوهشگر برگزیده سازمان ملل متحد و دارنده مدال خوارزمی با بیان اینکه 20 ماه است مذاکره کنندگان ما برای توافق تلاش می کنند، افزود: در این بیست ماه شاهد آن هستیم که مراکز پر قدرت رسانه ای با خشونت رفتار می کنند اما چنانچه تئاتر در مرکز سپهر قرار گیرد می تواند زبان همدلی را ایجاد کند.

 



    ©2013 APG.ir