تعداد بازدید: 10271

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 4 ارديبهشت 1385-0:0

فکری برای اتاق فکر

يادداشتي از:محمود زارع - ساری


 ای برادر تو همه اندیشه ای

مابقی تو استخوان و ریشه ای

 خبر زیر را عینا از سایت مازندنومه نقل کردم(*) اما چند نکته في البداهه به ذهن من رسید که تنها در این مجال به طرح موضوعی آنها می پردازم و ذکر جزئیات آن باشد تا وقتی دیگر...

 1. جای خوشوقتی است که بالاخره دستگاه های اجرايی هم متوجه شدند باید برای کارآمدی که درواقع مبنای مشروعیت مردمی است ؛ دست یاری بسوی صاحبان خرد و اندیشه و متفکران دراز کنند.  امیدواریم که :

 الف – این تشکیلات انشاءالله از اقدامات شائبه برانگیز سیاسی به طور کامل دور باشد که درآن صورت نه تنها یارشاطر مردم و دستگاه های اجرائی نخواهد شد،بار خاطر مردم خواهد شد.

ضرورت دارد که حداقل در این مورد و به ویژه در انتخاب مسئولان و متصدیان امر اتاق فکر نهایت دقت را بخرج دهند که از نیروهای با گرایش هاي سیاسی مستقل و دور از وابستگی های جناحی انتخاب شوند تا امور در مسیر اصلی خویش جریان و سریان داشته باشد.

 ب - مدیران و مسئولان دستگاه های اجرائی هم خویشتن را بی نیاز از فکر و اندیشه ندانند که خداوند حکیم در توزیع توانائی های بشری قطعا عادلانه عمل کرده است و همه چیز را به اصطلاح همگان دانند.

 این مدیران نیستند که واقعا بر مبنای توانائی های مختلف و بویژه قابلیت های فکری بر مصادر امور تکیه زده اند که فی الواقع جریان شاید از زاویه معکوس آن بیشتر مقرون به صحت باشد و ... لذا ضروری است برای اجرائی شدن نتائج یا همان فرآورده های این تشکیلات خویشتن را عملا ملزم به رعایت البته مطابق با مقررات آن کنند.

 2. موضوع دیگر که از مصاحبه فوق برمی آید ؛ آن که تنها از اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای این امر دعوت شده است . ضمن تایید این توجه اما , نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که متفکران و صاحبان ایده و تفکر لزوما و تنها در دانشگاه های استان و درکرسی تدریس دانشکده ها وجود ندارند ؛ بلکه با یک دید فرانگرتری به عمق جامعه نظر داشت. هستند نیروهائی که بالندگی فکری و توانائی های اندیشه ای دارندکه بعضا قدرت بیشتری را نیز در راستای اهداف مقرره در اتاق فکر که بیان کرده اند.

 3. دیگر آن که با وجود تصریح دبیر محترم این اتاق بر اولویت و محوریت بخش کشاورزی در امر توسعه استان ؛ در طرح های عنوان شده و در دست اجرای آن هیچ نشانی از طرح های بخش کشاورزی دیده نمی شود. در صورتی که برای توسعه استان بدون لحاظ نمودن اولویت اول برای بخش کشاورزی در واقع هیچ کاری را نمی توان کرد.

البته کشاورزی نوین و علمی با گرایش بر صنعتی نمودن آن که لزوما باید با یک دید بین بخشی در راستای توسعه متوازن این بخش اقداماتی را تمهید نمود. لذا پیشنهاد می شود که طرح های کلان مشخص و مستقیم بخش کشاورزی با اولویت اصلی در راس طرح های در دست بررسی گنجانده شود.

4. مسئله دیگربه تشکیلات شکلی این اتاق بر می گردد.این طور که از مصاحبه آقای موحدمنش برمی آید ظاهرا آنها قصد دارند کارگروه های تخصصی و امثالهم تشکیل دهند و...! ضمن تاکید بر ضرورت امر و این که بدون سازمان دهی مناسب اصولا نمیتوان به اهداف از پیش تعیین شده دست یافت ؛ اما نباید به اقداماتی موازی با تشکیلات رسمی موجود دست زد.

 در مجموعه تشکیلات اداری استان یک شورائی به نام شورای برنامه ریزی و توسعه قرار دارد که دستگاه های اجرائی اصلی عضو اصلی آن بوده و دیگر دستگاه ها حسب مورد برای بررسی و تصویب طرح ها و برنامه به این شورا دعوت می شوند .تعداد قابل ملاحظه ای از کارگروه ها که قبلا بنام کمیته های تخصصی نامیده می شدند وجود دارد . چنان چه این اتاق بخواهد مشابه آن جداگانه اقدام به تشکیل کارگروه های تخصصی کند ؛ شاید در آتیه همان روال و نیز همان کارهائی را تعقیب کنند که این کارگروه های تخصصی زیر مجموعه شورای مذکور تعقیب می کنند .

 پیشنهاد مشخص من این است که در تعامل با کارگروه های موجود تلاش شود که از امکانات آنها نهایت استفاده بشود و شاید ضرورتی به تشکیل بعضی از زیرمجموعه های موازی نشود. زیرا هر دو مجموعه ( مجموعه موجود و مجموعه ای که میخواهند ایجاد نمایند ) زیر نظر استاندار محترم هستند.

 پس بهتر است با دقت و وسواس بیشتری در تعبیه سازو کار اجرائی این اتاق اقدام کرد که با کمترین تشکیلات ( و در واقع با پرهیز از گسترش تشکیلات بوروکراسی موجود اداری (که اتفاقا به طور آشکاری, ناکارآمدی خویش را به اثبات رساند ) بهترین نتائج را به دست آورند.

خلاصه آنکه نبایستی نسبت به امر تشکیلات سازی و سازماندهی امور که بستر عملی شدن اهداف است کم توجه بود.

 5. این گفتاردر صورتی که برای مسئولان محترم اتاق فکر اهمیتی داشته باشد، حسب درخواست آنها؛ ادامه خواهد یافت.

 آدرس پستی : ساری . جهادکشاورزی مازندران

ای میل : mahmood.zare@gmail.com

وب سایت شخصی : http://bahoo.blogfa.com

پانوشت:

 *اصل خبر: مشاور علمي استاندار و دبير اتاق فكر اولويت هاي اتاق فکر مازندران را اعلام کرد. صادقعلي موحد منش با بيان اين كه اتاق فكر در مازندران زير نظر مستقيم استاندار با هدف انجام مطالعات راهبردي براي برنامه‌هاي توسعه، كارش را آغاز كرده، اظهار داشت: طرح‌هاي آمايش سرزمين، ساماندهي نوار ساحلي استان، گردشگري، طرح جامع شناسايي منابع نفت و گاز، آموزش عالي استان، ساماندهي رودخانه‌هاي استان، شناسايي ذخاير معدني مازندران و طرح پايگاه جامع فن آوري در اولويت طرح‌هاي مطالعاتي توسعه مازندران در برنامه چهارم است. وي با اشاره به تمركز بخش كشاورزي، صنعت گردشگري و صنعت و معدن براي سرمايه‌گذاري در استان گفت: در اجرايي كردن سند ملي توسعه مازندران، اتاق فكر استان با تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي، محورهاي توسعه را با جديت دنبال مي‌كند. موحد منش، سفر رئيس جمهوري به مازندران را نقطه عطف تحول و توسعه استان خواند و تصريح كرد: نخبگان فكري استان و مديران دستگاه‌هاي اجرايي، مازندران را در آستانه يك تحول مهم اقتصادي و بنيادين قرار دهند. مشاور علمي استاندار مازندران از تشكيل اولين جلسه هم انديشي نخبگان و مديران استاني در استانداري خبر داد و اضافه كرد: تاكنون، بيش از 150 نخبه و اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي مازندران براي بكارگيري در اتاق فكر مازندران شناسايي شده‌اند. مشاور علمي استاندار در پاسخ به پرسشي درباره چگونگي همكاري دستگاه‌هاي اجرايي با اين اتاق، خاطر نشان كرد: تصميمات اتخاذ شده در اتاق فكر استان از طريق استاندار به شوراي برنامه‌ريزي و توسعه ابلاغ و پس از تصويب به دستگاه‌هاي اجرايي براي اجرا واگذار مي‌شود.



    ©2013 APG.ir