تعداد بازدید: 2324

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 4 ارديبهشت 1385-0:0

آبزيان مازندران در معرض خطر

صيد بى رويه، ايجاد سدهاى خاكى، برداشت بى رويه شن و ماسه از كنار سواحل، بهره بردارى آب بدون برنامه ريزى اصولى و استفاده از موتورپمپها موجب آلودگى بيش از حد رودخانه ها و به خطر افتادن حيات آبزيان در مازندران شده است.



مهندس «مژگان روشن طبرى»- كارشناس امور رودخانه هاى مركز پژوهشكده اكولوژى درياى خزر- با بيان اين مطلب افزود: اكثر ماهيان اقتصادى درياى خزر شامل ماهيان خاويارى و استخوانى براى تخم ريزى به اين رودخانه ها مهاجرت مى كنند اما عدم مديريت صحيح برروى رودخانه ها اين منابع را با خطر جدى مواجه كرده است.
وى با اشاره به برداشت بى رويه  شن و ماسه از سواحل دريا و رودخانه ها گفت: درحالى كه در بسيارى ازكشورهاى دنيا برداشت شن از رودخانه ها ممنوع شده و حتى مناطق تخم ريزى ماهيان بازسازى مى شوند، به راحتى از رودخانه هاى استان مازندران شن و ماسه برداشت مى شود، بى آنكه نظارتى بر اين مسأله صورت گيرد. اين اقدام نه تنها موجب فرسايش بستر رودخانه مى شود بلكه اختلاف ارتفاعى در مسير رودخانه ها ايجاد مى كند و ورود ماهيان را به مناطق تخم ريزى از بين مى برد.
مهندس طبرى در ادامه اظهارداشت: با آزمايش هاى به عمل آمده از رودخانه هاى استان، ورود فاضلابهاى خانگى، كشاورزى و صنعتى از ديگر عواملى هستند كه زندگى آبزيان را تهديد مى كنند.
از سوى ديگر، بعضى افراد سودجو با استفاده از سموم كشاورزى اقدام به صيد در رودخانه ها مى كنند كه اين امر موجب مرگ و مير بسيارى از آبزيان شده است. وى تصريح كرد: امروزه در هر مكانى بدون ارزيابى محصولات كشاورزى كشت مى شود، حتى استخرهاى طبيعى حاشيه رودخانه ها كه براى تخم ريزى و تغذيه ماهيان بسيار اهميت دارند به زمينهاى كشاورزى تبديل مى شوند و كشاورزان نيز براى تأمين آب اراضى، بدون برنامه با موتور پمپ و يا سدهاى خاكى آب رودخانه ها را مورد بهره بردارى قرارمى دهند و از هر قسمت رودخانه بدون مديريت صحيح به برداشت شن و ماسه مى پردازند.
وى داشتن فهرست و پراكنش آبزيان يك رودخانه و خصوصيات زيست شناسى و بوم شناسى آبها را در راستاى اعمال مديريت صحيح امرى ضرورى عنوان كرد.(iran-newspaper)


    ©2013 APG.ir