تعداد بازدید: 3586

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 25 تير 1394-7:3

یک پیشنهاد؛

میراث فرهنگی 26 نورزما را به ثبت برساند

مردگون عیید موارکا/ جا دارد مسئولان فرهنگی استان 26 نورزماه -عید ماندگار و یادگاری بجا مانده از گذشتگان- را به نیکی پاس دارند و در ثبت آن به عنوان میراث معنوی بکوشند.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اسدالله کجوری نفت چالی: 28 تیرماه شمسی برابر با 26 نورزماه تبری بر اساس یک باور مناطق کوهپایه ای به عنوان عید گرامی داشته می شود.

 در چنین روزی مردم مازندران باور دارند که فریدون، ضحاک را از پای در آورد. مردم با شنیدن این خبر به جشن و پایکوبی پرداختند و با آتش زدن گون و بلند شدن دود سفید، این خبر مهم را به یکدیگر اطلاع رسانی کردند.

این جشن و مراسم از قدیم الا یام در مناطق پایین دست در ایام خاصی انجام می شده که برگرفته از همان سنت و اعتقاد قدیمی مناطق کوهپایه ای است.

 مردم 26 نورزما را با حضور در آرامگاه ها و امام زاده ها و اطعام و خیرات و شادباش گویی به همدیگر جشن می گیرند  که به نام عید مردگان هم مشهور است.

علاوه بر اجرای این سنت کهن در روستاهای مختلف استان، 26 نورزما و عید مردگان روز 27 تیرماه شمسی در منطقه شیخ موسی بندپی بابل، روز اصلی عید ( 2تیرماه) در منطقه امام زاده حسن که حد مرز بندپی و سوادکوه در بلند ترین نقطه کوهستانی است و روز 29 تیرماه در امام زاده سید شریف چرات سوادکوه برگزار می شود.

 در امام زاده حسن الاشت مسابقات کشتی لوچو نیز هرساله برگزار می شود. بازار دست فروشان هم این روز رونق خاصی دارد.

 تا قبل از پیروزی انقلاب که جاده و امکانات نبود، مردم با اسب های زین کرده آراسته خود را به امامزاده حسن آلاشت سوادکوه می رساندند. بعد از انقلاب با احداث جاده، دسترسی ها و امکانات بیشتر شد، ولی ساماندهی و برنامه ریزی خاصی برای این جشن وجود ندارد.

علاوه بر ثبت میراثی این جشن، می توان با برنامه ریزی درست آن  را حداقل در سه روز همراه با آیین ها و برنامه های جنبی مثل شعر خوانی، موسیقی محلی، برپایی نمایشگاه و جشنواره، پخش غذاهای محلی، سخنرانی علمی درباره این روز و...برگزار کرد.

متاسفانه این آیین ماندگار و سنت پیشینیان ما آن طور که شایسته است -شکوهمند-برگزار نمی شود. جا دارد مسئولان فرهنگی استان این عید ماندگار و یادگاری بجا مانده از گذشته را به نیکی پاس دارند و در ثبت آن به عنوان میراث معنوی بکوشند.

*مطالب مرتبط

26

دعوی بابلی ها

26 کنار ساحل


  • دوشنبه 29 تير 1394-6:55

    به شهرداری شهرهای مازندران پیشنهاد می کنم که برای زنده کردن فرهنگ مازندران ،تقویم تبری را در میادینورودی و اصلی شهرها همراه با یادآوری روزهای مهم آیینی نصب و در معرض دید قراردهند.

    • دوشنبه 29 تير 1394-12:35

      آقای عزیز ما مازندرانی فقط بلدیم با فارسی صحبت کردن همدیگر را مسخره کنیم...
      شما اگر خانه تان شبکه های استانی را می بینید بزنید آذربایجان کردستا ن تبریز آخوند بالای منبر برای شان ترکی سخنرانی می کنند حالا ما دنبال تقویم می گردیم ما معتقدیم با صحبت کردن فارسی خودمان را دهاتی لقب ندهیم رفتم تهران به رفیقم گفتم (اتا او بخریم )
      گفت یواش !! فارسی صحبت کن که اینها میگن شمالیه ؟؟
      اگر تونسته ای بجای حرف زدن فارسی محلی صحبت کنی تقویم پیشکش
      اگرآخوند در مجلسی بالای منبر یک مثال محلی هم بزند مردم می خندند
      پس 26 عید ما
      تیرما سیزده شود
      پیتک خمسه
      ما نمی خواستیم کاری انجام بدهیم ساعت نگاه می کردیم یعنی تقویم آسمانی که آیا امروز خوب هست یا نه
      ییلاق رفتن
      خواستگاری رفتن
      نشا رفتن
      درو کردن
      حتی مهمانی رفتن
      مسافرت رفتن
      الان شما می بینید که طف صبح از خوالب بیدار میشه بار و بنه را جمع کن برویم کجا نمیدانم یک مرتبع توراه می زنه به تیربرق و گادرویل و وووو تازه می گن چرا عجله کردی فردا می رفتی ؟؟
      یکی میگه قسمت بود دیگری میگه اجل رسیده ولی در اصل بی توجه به اعتقادات مردمی از قدیم بوده اگر نگاه به تقویم نجومی می کرد که آیا مسافرت خوب هست یانه حرکت نمی کرد ما باید به اعتقادات گذشته مان پایبند باشیم

    • دوشنبه 29 تير 1394-6:11

      همانطور که می دانیم در مناطق دشت مازندران مراحل ابتدایی کشتی لوچو چه در گذشته و چه امروزه شبها برگزار می شد و می شود اما مراسم فینال آن (به قول امروزی ) مصادفبا 26 نوروزماه بود. البته با ورود تقویم رسمی و تغییر نوع معاش این مراسم با اندکی تغغیر در روزهای تعطیل آخر هفته برگزار می شود. این نکته را هم باید اضافه کرد که تقویم میراثی ما در حال فراموشی بود، اما با ورود رسانه های جدید در حال سربرآوردن است.

      • دکترسیف الرضا شهابیپاسخ به این دیدگاه
        دوشنبه 29 تير 1394-3:42

        جناب صادقی عزیز شما که علاقمند هستید انشاء الله با پیگیری های مجدانه شما و همکاری مسئولین محترم به ثبت خواهد رسید.


        ©2013 APG.ir