تعداد بازدید: 4167

توصیه به دیگران 2

جمعه 26 تير 1394-16:34

یکم تا هفتم مردادماه در تهران برگزار می شود؛

نخستین پاسداشت فر و ادب تبرستــان

 نشست های تخصصی با حضور استادان بنام کشوری با موضوعات بررسی گاهشماری تبری و دیلمی، گزارش وضعیت های آثار شاخص تاریخی-طبیعی و همچنین نمایش و اکران مستند بلند "فریاد سکوت اسپهبد خورشید" به همراه کارگاه نقد و بررسی فیلم، آیین رونمایی از کتاب، جشن آیینی و کهن "فردینه ماه شو" همزمان با آغاز سال 1527 تبری، نمایشگاه عکس های تاریخی، برپایی خوان نوروزی و اجرای آیین ها و موسیقی بومی و... از برنامه های نخستین پاسداشت فر و ادب تبـرستـان است.


مازندنومه، سرویس فرهنگی وهنری، علیرضا صادقی امیری: نخستین پاسداشت "فر و ادب و تبرستان" یکم تا هفتم امرداد ماه سال جاری، در مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران در سه بخش نشست های تخصصی در حوزه میراث فرهنگی-تاریخی، برگزاری جشن ها و آیین های بومی و برپایی نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی برگزار می شود.

این مراسم را "انجمن جوانان سپید پارس"، روابط عمومی "مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران" ، کانون توسعه پایدار امیرکلا(بنیاد امیرپازواری) ، موسسه فرهنگی هنری پارپیرار، معاونت فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوان مازندران، سازمان میراث فرهنگی کشور، بنیاد هم اندیشان تبری (خانه مازندران)، انجمن سوادکوه شناسی، انجمن فرهنگی هنری و ادبی تلارپه و تعدادی از دوستداران حوزه فرهنگ و تاریخ تبرستان برگزار می کنند.

در این برنامه، نشست های تخصصی با حضور استادان بنام کشوری با موضوعات بررسی گاهشماری تبری و دیلمی، گزارش وضعیت های آثار شاخص تاریخی-طبیعی و همچنین نمایش و اکران مستند بلند "فریاد سکوت اسپهبد خورشید" به همراه کارگاه نقد و بررسی فیلم و آیین رونمایی از کتاب اجرا می شود.

از بخش های دیگر این برنامه برگزاری جشن آیینی و کهن "فردینه ماه شو" همزمان با آغاز یکهزار و پانصد و بیست و هفتمین سال نوی تبری است. برپایی خوان نوروزی و اجرای آیین های بومی، موسیقی بومی و محلی، بومی سرایی حماسی، نوروز خوانی، امیری خوانی و ... از برنامه های جشن "فردینه ماه شو" است.

همچنین در راستای آشنایی بیشتر هم میهنان با پیشینه و نوع زندگی مردم حوزه تبرستان، نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی و نمادهای مردم شناسی حوزه فرهنگی تبرستان، همزمان با این برنامه به مدت یک هفته در کوشک احمد شاهی مجموعه نیاوران برپا خواهد شد.



زمان بندی برنامه های اجرایی نخستین پاسداشت "فر و ادب تبرستان" به این قرار است::

پنجشنبه یکم امردادماه 1394 خورشیدی:

نشست تخصصی گاهشماری "تبری" و "دیلمی" از ساعت 16:30 تا 19 با حضور علاقه مندان و استادان این حوزه در سالن "سینمای اختصاصی" کاخ نیاوران برگزار می شود. همچنین جشن آیینی و کهن "فردینه ماه شو" از ساعت 19 تا 21 با حضور مهمانان و عموم علاقه مندان در محوطه بخش جنوبی کاخ نیاوران به همراه برنامه های آیینی و انواع موسیقی بومی و محلی اجرا و برگزار خواهد شد.
جمعه دوم امرداد ماه 1394 خورشیدی:

نشست گزارش وضعیت میراث فرهنگی و طبیعی مازندران، نمایش و اکران مستند بلند"فریاد سکوت" اسپهبد خورشید، ساخته مجید امیدی راد؛ به همراه کارگاه نقد و بررسی فیلم از سوی استادان این حوزه، و همچنین آیین رونمایی از کتاب "سوادکوه میراث دار تبار کهن" نوشته احمد باوند با سخنرانی دکتر داود هرمیداس باوند از ساعت 16:30 تا 19 در سالن سینمای اختصاصی کاخ نیاوران با حضور عموم علاقه مندان برگزار خواهد شد.

یکم تا هفتم امرداد ماه 1394 خورشیدی:

 نمایشگاه عکس های تاریخی به مدت یک هفته از یکم تا هفتم امرداد ماه سال جاری، در کوشک احمد شاهی مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه بیش از چهل عکس تاریخی با موضوع آثار تاریخی و زندگی روزمره جوامع محلی و آیین های بومی به نمایش عموم گذاشته خواهد شد.


  • دوشنبه 29 تير 1394-13:16

    این ...هنوز خودشونو مالک سوادکوه و مازندران می دونند.یه عده هم الکی به به و چه چه میکنند.

    • دکترسیف الرضا شهابیپاسخ به این دیدگاه 3 2
      دوشنبه 29 تير 1394-3:37

      هر حرکتی توام با زحمتی است و باید از دست اندرکاران تشکر کرد و اگر راهکاری برای بهینه نمودن به ذهنم می رسد تذکر بدهیم ودست اندرکاران چنین مراسم هائی به تذکرات توجه بفرمایند .

      • دوشنبه 29 تير 1394-13:50

        البته اینکه زحمت یک گروه نیک اندیش را کسی بدون اذن و اجازه آنان به نام خود یا مرکزی بیاورد،عملی خلاف اصول اخلاق و فرهنگ محسوب می شود.

      • يکشنبه 28 تير 1394-21:26

        در سال 1383 جوانان کندلوس با نشستهای متعددی به یک راهکار دست یافتند که در ابتدا با جشن آغاز و در انتها به امور توسعه و تامین اجتماعی باید می رسید. اما این جشن ... مسیر تکاملی خود را طی نکرد و در روند خود ،هدف متعالیش را گم کرده است.لذا این جشن، اولاجشن کهنی نبوده است،بلکه نوپا ولی اصیل و محصول خرد جمعی بود که نشد! ثانیا متعلق به هیج فرد و دفتر و دیوانی نبوده ....ضمنا سابقا هم نسبت به موضوع مذکور مطالب انتقادی نگارش شده که فضای مجازی قابل دسترسی است.

        • علیرضاصادقی امیری(dara)پاسخ به این دیدگاه 3 20
          سه شنبه 30 تير 1394-12:46

          دوست گرامی، منظور از واژه "کهن" خود جشن فردینه ماه شو است، که ریشه در تاریخ چند سده ای دارد، و دیگر آنکه انحصاری در ترویج فرهنگ نبوده و نیست، کوشش های شما ستودنی است، اما هیچ کس حتا بنیانگزاران برپایی این جشن هم نمیتوانند مالکیت و انحصار این فرهنگ ها و آیین ها را بنام خود گردانند، اگر واکنش شما به واژه "نخستین" است ؛ انگیزش آن بود و هست که به امید خدا و به کوشش همه دلسوزان راستین فرهنگ ایرانی و تبری دومین و سومین و .... را با همین ساختار در سازمانی اینچنینی برگزار نماییم، نه آنکه یک فرهنگ را مال خودو بنام خود گردانیم... دوست خوب من مزرعه دزدیدنی نیست ... امید است همه دوستداران این آب و خاک و این فرهنگ و ادب ما را در هرچه نکوتر برگزار نمودن آن یاری نمایند....

          • سه شنبه 30 تير 1394-18:1

            با سلام و احترام
            در آغاز دوباره به عرض می رسانم که ما جشن کهنی بدین نام نداشته ایم و این جشن محصول اندیشه ناب جمعی از جوانان خردمند کندلوس بوده است که اهداف غیر شخصی را دنبال می کرد ... !نیک می دانید حقیقت ،گوهر فر و فرهنگ است لذا نادیده انگاری راستی، این صدف را بی در می نمایاند! در کار فرهنگی نه فرار از حقیقت ،درستکاری است و نه کتمان حقیقت !درست است که می فرمایید،مزرعه دزدیدنی نیست .ولی آفت زدگی،آتش زدن مزرعه و...در آسیب شناسی مزرعه را نیز اساسا انکار می فرمایید؟!! در انتها ضمن سپاس از همه خادمان فرهنگ راستین،اگر مازند نومه رخصت دهد متن کوتاهی را که در گذشته بر دنیای مجازی نگاشته شده بود را به عشق مردمان زیبابین کندلوس،تقدیم می دارم:فردینماشو
            معنی نو از حرف کهن

            گویند " آثار عطار بر سه رکن «زیبایی»،«عشق» و«درد» تکیه دارد.اینست که نخست جان های عاشقان را در دام زرین جمال اسیر و سرمست باده عشق کرده،آنگاه به کمک معجون و اکسیر خویش تسلی و راحت ابدی می بخشد."
            پروفسور لوئی ماسینیون*
            جشن فردینماشو هم به باور بنده در این راستا می رفت تازیبایی حق را به عشق،فهم کند و به شادی،شکر نهد و زندگی را پاس دارد و درد متعالی و زمینی همنوع را در بستره خویش مرهم نهد و درمان بخشد!
            روزی که سه چشمه «یگانگی»،«مهربانی»و«زندگانی» به هم پیوند خوردند،دریایی برآمد با خیزآبهای انرژی،اندیشه و اخلاق. و چه بسیار امید بر آن بسته شد تا گره از کار فروبسته انسان متعالی و دردمند بگشاید. بر این باور بودیم که هر چند تولد را مکانی خاص نیست اما میتوانیم ساعتی سر و پا از آن بیرون نهیم،آنچنانکه مولانا میفرماید:
            چون ز «ساعت» ساعتی بیرون شوی «چون» نماند محرم بیچون شوی
            دفتردوم مثنوی
            و زمان را در صورت «ماضی،مستقبل و حال» تصور نکنیم تا شاید در یک لحظه، ازل و ابد را «چون عروس و داماد»در کنار هم بنشانیم!
            اما افسوس که لختی بعد،دهانی چون دهانه دوزخ،زبانه کشید و زبانی چون کاکتوس برآمد و چشمی به سوی مغرب روشنایی دوان گشت و اینگونه شد که مهربانی ،یگانگی و روشنایی را به سراشیب درآورد و خشکسالی خرد و اخلاق را بیاورد تا با رویش خارستان نام و ثنا،کشتگه را به خرمنگه کاه برد، نه خوشه های پرمحصول!
            این شد که دریا دیگر دریا نیست، دریاچه هم نیست، غدیر و آبگیر شاید! و اگر چنین بماند، از آن،فقط حوض و پاشوره ای می ماند که دیگر یک فرد هم نتواند در آن شنا کند حتی اگر شناگر ماهری باشد!!
            با اینهمه راز حیات و روزنه امیدش،آن است که در حرف کهن، قاصر از معنی نو نباشد.

            دانه معنی بگیرد مرد عقل ننگرد پیمانه را گر گشت نقل مولوی

            • چهارشنبه 31 تير 1394-17:58

              این همون جشن دهکده است؟

              • سوادکوهی 2پاسخ به این دیدگاه 0 7
                چهارشنبه 31 تير 1394-13:33

                بگذار جشن برگزار شود از یک نقطه شروع بشه بعد بیاییم ملی کنیم
                هر کس آداب و رسوم و خاصی داره این جشنها بود:
                26شیگون دارنه
                طبع بزرگون دارنه
                غم ره هراسون دارنه
                خاله جان مه راه دیره
                کیجا ی غر و فره
                ته خرزا چون فقیره
                کنا بن واش بیره
                انحصاری نیست شما کمک کنید از انحصار هم بیرون می آید انشالله موارکه

                • چهارشنبه 31 تير 1394-19:47

                  کار باید نو هم باشه الان مثل نفل و نبات شروع کردن به جشنواره اقوام،از برج میلاد،دانشگاه،....انگاری مد شده! هنر،آفرینش دارد ولی اینگونه کار تقلیدی و تکراری دیگر می شود بی هنری.یا مثل تب جشنواره ها.

                  • شنبه 3 مرداد 1394-20:51

                    به نظر می رسد همه اینها به نام فرهنگ و به کام خویش است...

            • دوشنبه 29 تير 1394-9:15

              برادر كندلوسي دغدغه شما ستودني است درفضاي مجازي هم مشخص است اولين بار دركندلوس برگزار شدواحتمالا طراح ان شما بوديد كه از شما ممنونيم ولي گفتيدكهن نيست اصيله .انچه شما توقع داشتيد نشد/ميشه لطف كني راهنمايي كني دست ما رو بگيري خودت هم بيايي ما هم كمكت كنيم درست برگزار بشه/چون سالها هركجا اين جشن هاي پارپيرار برگزار ميشه شما نقد ميكني اونم از نوع مازندرانيش/هروقت هم از شما كمك وراهنمايي ميخواهيم ميري كره ماه يا مريخ/مامرديم از اين ارزوهاي خوب/باور كنيد توان ما همينقدره شماهروقت ازسفر برگشتي خبر بدهيد ما سراسيمه براي كسب تكليف خدمت برسيم/اگر وقت نداشتي راهكارهايت رادرحد سواد ما بنويسيد كه به سرمنزل مقصود به اتفاق برسيم .به جاي پرداختن به افراد به موضوع بپردازيد...خداوند سايه شما را(حتي از كرات ديگر) برسرماوديارتبرستان حفظ نمايد.امين

              • سواد کوهیپاسخ به این دیدگاه 28 4
                سه شنبه 30 تير 1394-14:56

                -درحد سواد ما بنويسيد- که در متن اومده آدم یاد داستان کربلایی علی و حج رفتنش میندازه!یا یه بنده خدایی تو روستامون که بعد پنجاه سال داشت شبانه کارشناسی ارشد می خوند خویشاونداش تو هرموضوع صحبتی، می گفتند فلانی داره درس می خونه دانشگاه هستن! و خودش هم برای اینکه سوادش رو یادآوری کنه در هر جمعی که می رسید می گفت من که بی سوادم!

              • همولایتیپاسخ به این دیدگاه 53 1
                دوشنبه 29 تير 1394-0:52

                بنده کاملا با دیدگاه آقا یا خانم « کندلوس» موافقم و کاملا حقیقت داره


              ©2013 APG.ir