تعداد بازدید: 2250

توصیه به دیگران 1

شنبه 10 تير 1385-0:0

ياقوت‌تپه بعد ازگوهرتپه

شناسايي بخش صنعتي گوهرتپه؛ جاده بخش‌هايي از ياقوت‌تپه را تخريب مي‌كند.


فصل نخست كاوش ياقوت‌تپه در شهرستان بهشهر با هدف مشخص كردن محوطه‌هاي مرتبط با گوهرتپه آغاز شد.

ياقوت‌تپه در نزديكي رستم‌كلا قرار گرفته است و براساس بررسي‌هاي نخستين به دوره‌ي برنز و عصرآهن تعلق دارد.

علي ماهفروزي ـ سرپرست هيات كاوش ـ در اين‌باره توضيح داد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با هم‌كاري دانشگاه سوادكوه كاوش ياقوت‌تپه را آغاز كرده است. اين تپه با هدف شناسايي محوطه‌هاي اقماري حوزه‌ي دوره‌ي شهرنشيني گوهرتپه كاوش مي‌شود، تا بخش‌هاي صنعتي، كشاورزي و ... محوطه‌ي باستاني گوهرتپه مشخص شوند.

وي معتقد است كه جوش كوره‌هاي به‌دست آمده در ياقوت‌تپه اين احتمال را تقويت مي‌كنند كه اين محوطه مركز صنعتي گوهرتپه بوده باشد.

او ادامه داد: در اين فصل از كاوش، محوطه تعيين حريم و لايه‌نگاري مي‌شود. البته با توافق‌هاي انجام‌شده داده‌هاي اين تپه به آزمايشگاهي در داخل يا خارج از كشور فرستاده مي‌شوند و دانشگاه هزينه‌ي آن‌را پرداخت مي‌كند.

اين باستان‌شناس با اشاره به اين‌كه ياقوت‌تپه تاكنون از حفاري‌هاي غيرمجاز و تخريب‌ها در امان مانده است، افزود: جاده‌ي بندر اميرآباد از شمال و غرب اين تپه عبور و بخش‌هايي از آن‌را تخريب مي‌كند؛ به همين دليل، كاوش ياقوت‌تپه جنبه‌ي اضطرار نيز دارد.

گوهرتپه در شمال ‌غربي شهر رستم‌كلا از استان مازندران و در فاصله‌ي 10 كيلومتري جاده‌ي نكا به بهشهر قرار دارد. اين محوطه‌ي 50 هكتاري كه به اواخر دوره‌ي نوسنگي مربوط است، سايتي كليدي براي مطالعه‌ي روند پيچيدگي جوامع دوران روستانشيني و شهرنشيني در ايران محسوب مي‌شود.(isna)



    ©2013 APG.ir