تعداد بازدید: 4657

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 12 تير 1385-0:0

روز دماوند و جشن تيرگان

يادداشتي از:عباس محمدي


تيرگان يا آب ريزان، از روزهاي مهم در تقويم ايرانيان بوده است. مناسبت اين جشن، دو رخداد بزرگ بوده كه گفته اند در تير روز(روز سيزدهم از تيرماه) پيش آمده است: يكي پيروزي تشتريشت(ايزد باران) بر اپوش(اهريمن خشكسالي) و ديگري تيرانداختن آرش، پهلوان ايراني از فراز دماوند به سوي جيحون كه تثبيت مرز ايران با توران را در پي داشت.
آيين آب ريزگان يا پاشيدن آب بر يكديگر، از سنت هاي اين جشن بوده است.

ملامظفر گنابادي- منجم دربار شاه عباس- در كتاب شرح بيست باب مي نويسد: آب ريزان، سيزدهم تيرماه بود و وجه تسميه  آن، اين بود كه گويند در زمان ملوك عجم چند سال باران نيامد. در اين روز حكماً به جماعت دعا كردند. در وقت، باري سبحانه تعالي، باران فرستاد و بدان سبب، مردم نشاط و شادي كرده، آب بر يكديگر ريختند. اما ... اين روز را فرسيان[فارسيان] تيرگان نيز خوانند و گويند در اين روز منوچهر با افراسياب صلح كرد، به شرط آنكه افراسياب يك تيرپرتاب از ملك خويش به وي دهد. حكماً تيري مجوف را از ادويه پر كردند و در وقت طلوع آفتاب، ارس[آرش]آن را از جبال تبرستان بر كمان نهاده، به طرف مشرق انداخت و حرارت آفتاب، آن را جذب كرده، به سر حد تخارستان رسانيد .


احسان يارشاطر، به نقل از متن اوستايي تشتريشت و آثارالباقيه  ابوريحان بيروني مي نويسد: ميان ايران و توران سال ها جنگ و ستيز بود. در نبردي كه ميان افراسياب توراني و منوچهر- شاهنشاه ايران- در گرفت، سپاه ايران در مازندران به تنگنا افتاد. عاقبت دو طرف به آشتي رضا دادند و براي آنكه مرز دو كشور روشن شود و ستيزه از ميان برخيزد، پذيرفتند تا از مازندران تيري به جانب خاور پرتاب كنند؛ هر جا تير فرود آمد، همان جا مرز دو كشور باشد .


اسفندارمذ- فرشته زمين- به آرش گفت تا كمان بردارد... آن گاه آرش بر قله كوه دماوند برآمد و به نيروي خداداد، تير را با تمام توش و توان از شست رها كرد و خود، بي جان بر زمين افتاد. هرمزد- خداي بزرگ- به فرشته باد فرمان داد تا تير را نگهبان باشد و از آسيب نگه دارد. تير از بامداد تا نيم روز در آسمان مي رفت و نيم روز در كنار رود جيحون بر ريشه درخت گردويي كه بزرگ تر از آن در عالم نبود، نشست. آنجا را مرز ايران و توران قرار دادند و هر سال به ياد آن روز جشن گرفتند و جشن تيرگان از اينجا پديد آمد.


***


از سال 1383 كوه نوردان و جمعي از ديگر دوستداران طبيعت، سيزدهم تيرماه را روز دماوند ناميده اند تا از اين رهگذر، افكار عمومي را متوجه اهميت اين كوه كنند كه نشان سرزمين ايران، سرچشمه آب و آباداني و خاستگاه اسطوره هاي دلكش است. نه فقط دماوند، بلكه تمام محيط هاي كوهستاني ايران، از نظر محيط زيستي در تنگنا هستند و فرسايش و آلودگي، آنها را تهديد مي كند. طرفداران محيط زيست، امسال از سيزدهم تا شانزدهم تيرماه، با اجراي برنامه هايي به پاك سازي مسيرهاي دماوند مي پردازند و تلاش خواهند كرد توجه مقام هاي مسئول را به حفظ اين ميراث طبيعي و تاريخي جلب كنند. در بعدازظهر روز جمعه شانزده تيرماه، به اين مناسبت مراسمي در سالن ارشاد اسلامي شهر دينه برگزار خواهد شد. در اين مراسم، درباره نقش دماوند در اسطوره ها و ادب فارسي، جايگاه اين كوه در كوه نوردي جهان و مشكلات محيط زيستي آن گفت وگو خواهد شد.(hamshahri)


  • سحر محمودي پورپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 3 مهر 1385-0:0

    اگر ممکن باشد با عرض پوزش مي خواستم داستان واقعي آرش کماندر را روي سايت بگذاريد.


    ©2013 APG.ir