تعداد بازدید: 2428

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 13 تير 1385-0:0

سوادکوه زيرپاي زمين خواران

زمين خواري به سوادکوه رسيد.


زمين‌خواري معضلي است كه استان مازندران چند سالي است با آن دست به گريبان است، عاملي كه هر لحظه تهديد بزرگي براي تخريب اراضي به شمار مي‌رود و حال دامنه گسترش آن از شهرهاي ساحلي غرب مازندران به مناطق ييلاقي و خوش آب و هواي شهرستان سواد كوه كشيده شده است.

مجاورت و نزديكي سوادكوه با پايتخت موجب شده تا سرمايه‌داران غير بومي اين بار چهره و فرهنگ اين شهر را با خريد اراضي و ساخت و سازهاي بي‌رويه به مخاطره بيندازند.
اين افراد با خريدن زمين‌هاي كشاورزي و باغ‌هاي مركبات و حتي مراتع اطراف اين شهرستان و ورود به مناطق ييلاقي و كوهستاني، علاوه بر تغيير كاربري زمين‌هاي شاليزاري، اين اراضي را به نهالستان‌هاي غير كشاورزي و غير باغي تبديل مي‌كنند.
به اعتراف برخي كارشناسان هجوم دلالان نه تنها موجب تغيير كاربري اراضي در شهرستان سواد كوه شده بلكه افزايش قيمت زمين‌هاي محلي را در پي دارد و اگر اين روند رو به رشد، همچنان ادامه داشته باشد ظرف چند سال آينده اين شهر خالي از افراد بومي خواهد شد.


متأسفانه با ركود كارخانجات و همچنين بزرگترين مركز اشتغال يعني شركت زغال سنگ البرز مركزي بسيار از افراد اين منطقه به دليل وضعيت نامناسب اقتصادي و نبود شغل مناسب از شهرستان به مناطق اطراف مهاجرت كردند و افراد غير بومي هم از اين فرصت استفاده و اين مناطق را كه هر كدام آن مي‌تواند مركز كار كشاورزي و تجاري براي اهالي آن منطقه باشد، به مركز تفريحي شخصي تبديل مي‌كنند.


گروهي از اهالي شهر پل سفيد، يكي از شهرهاي سواد كوه مي‌گويند: اگر اين روند ادامه داشته باشد و مسئولان فكري به حال مناطق نكنند تا چند سال آينده ديگر سواد كوهي در اين منطقه باقي نمي‌ماند.
محمد - م يكي از شهروندان شهر شيرگاه نيز با ابراز تأسف از افزايش خريد زمين‌هاي كشاورزي، ادامه داشتن اين روند را عامل تهديد كننده توليدات كشاورزي به‌ويژه گندم و برنج عنوان كرد و گفت: بيش از 50 سال است كه در اين شهر زندگي مي‌كنم ولي به‌دليل افزايش بي‌رويه و كاذب قيمت زمين‌ها قادر به خريد زمين براي ساخت مسكن نيستيم.


وي دليل اصلي اين مشكل را سرازير شدن سرمايه‌هاي غير بومي و بي‌توجهي مسئولان شهرستان ذكر كرد.
اين شهروند شيرگاهي از ساخت ويلاها در محدوده‌هاي جنگلي توسط زمين خواران خبر داد و اظهار داشت: افراد بومي حق ساخت در محدوده جنگل را ندارند ولي افراد غير بومي به راحتي ساختمان‌هاي رنگارنگ را در جنگل، بدون هيچ ممانعتي از سوي مسئولان مي‌سازند.


بسياري از افراد و ساكنان اين منطقه بيكاري، فقر اقتصادي و بي‌توجهي مسئولان را علت اصلي بروز اين مشكل عنوان مي‌كنند كه به سادگي مهاجرت‌هاي اجباري انجام مي‌شود.
براساس سرشماري سال 75، ميزان افزايش جمعيت به‌واسطه مهاجرت، منفي 65/0 درصد بوده است.(farsnews)



    ©2013 APG.ir