تعداد بازدید: 3182

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 28 تير 1385-0:0

انتقاد توکلي از احمدي نژاد:سفرهاي استاني شما شکاف ها را بيشتر مي کند

رييس مازندراني مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي گفت:از افتخارات مجلس هفتم اين است كه قيمت بنزين به ليتري 800 تومان نرسيده است!


وي گفت:  چنان‌چه بخواهيم بدون برنامه‌ريزي و با عجله پول نفت را خرج كنيم به مخمصه خواهيم افتاد و دچار تورم ركودي خواهيم شد.

احمد توكلي-نماينده بهشهري مردم تهران در مجلس- با طرح اين پرسش كه «با درآمد هنگفت نفت چه كنيم تا وضع معيشتي مردم كشور سريع‌تر بهبود يابد» اظهار داشت: چنان‌چه ما بخواهيم درآمدهاي نازاي نفتي را تبديل به ظرفيت توليدي كنيم و اين درآمد را در جهت توسعه‌ي زيربنايي به كار ببريم قطعا دچار زايندگي در اقتصاد مي‌شويم اما اگر بخواهيم ارز نفتي را نگهداري كنيم از ارزش اين پول كاسته خواهد شد.

توكلي ادامه داد: ما در كشور حدود 9 ميليون و 600 پروژه‌ي نيمه‌كاره داريم كه دولت احمدي‌نژاد اصرار دارد با سرعت بيشتري كار كنيم و پروژه‌هاي نيمه‌تمام را به اتمام برسانيم و در واقع طرفداران تسريع هزينه كردن بودجه سرآمد نفتي معتقدند كه زماني كه ما زير بناها را تقويت كنيم هم نرخ رشته اقتصادي بالا مي‌رود و هم سطح رفاه عمومي افزايش پيدا مي‌كند اما در تحقيقات علمي اين مساله تاييد نمي‌شود و تحقيقات نشان مي‌دهد كه هزينه‌هاي جاري و سرمايه‌اي دولت نرخ رشد منفي دارد و چنان‌چه اين آخرين واحد درآمد خود را صرف نگهداري زيربناهاي موجود كنيم بهره‌وري آن بالاتر از اين است كه طرحي جديد را شروع كنيم.

اين اقتصاددان افزود: ما براي اين‌كه بتوانيم طرح‌هاي عمراني را موفق انجام دهيم بايد در سه حوزه، سازماندهي درستي انجام دهيم؛ از جمله فرآيند تصميم‌گيري درست، سازماندهي مناسب عوامل اجرايي و سازماندهي خوب منابع مالي و تجهيزات كه در كل به طرحي كه اين سازماندهي‌ها را داشته باشند جمعا مي‌گويند طرح توجيه فني اقتصادي اجتماعي و زيست محيطي.

وي افزود: در كشور ما اكثر طرح‌هايي كه در طول سال‌هاي گذشته شروع شد هيچ‌كدام توجيه فرهنگي، فني، اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي ندارند و نمايندگان مجلس، دولتي‌ها، ائمه جمعه و گروه‌هاي رسمي و غيررسمي فشار اقدام به كلنگ زدن مي‌كنند و طرح بيش از ظرفيت و بدون تناسب فني، اجتماعي، اقتصادي پروژه‌ها شروع مي‌شود.

وي افزود: تقريبا در دهه‌ي 70 هيچ نماينده‌اي كه مساله شروع و اتمام پروژه‌ها را پي‌گيري كند وجود نداشته است و نتيجه‌ي آن نيز اين است كه الان حدود 9 ميليون و 60 پروژه نيمه‌تمام داريم.

وي در ادامه با بيان اين‌كه زماني كه پروژه‌اي مطرح مي‌شود براي دولت‌هاي آتي چند برابر تعهداتي ايجاد مي‌كند، گفت: در دهه‌ي 70 يك پروژه پر سر و صدا شروع شد كه قرار شد 96 بيمارستان ساخته شود اما با گذشت چند سال اين پروژه هنوز به اتمام نرسيده است كه دولت احمدي‌نژاد امروز پيشنهاد تفكيك اين پروژه‌ها را مطرح كرده است و پيشنهاد كرده است كه چند تا از آن‌ها را درمانگاه بسازند و بقيه را به تفكيك براي ساخت مدرسه و دانشگاه و ... اختصاص دهند؛ چون اين بيمارستان‌ها در صورت افتتاح اصلا به درد مردم نمي‌خورد و در صورت ساخت بيمارستان براي مردم بيشتر هزينه‌بر است.

وي افزود: الان استان‌ها در كشور به شكل نابرابري رشد كرده‌اند و اين كه احمدي‌نژاد دوردست‌ها را مورد توجه قرار مي‌دهد و سعي مي‌كند اين‌ها را هم فعال كند براي اين است كه اصل 48 قانون اساسي كه توازن منطقه‌اي را مورد توجه قرار مي‌دهد را اجذايي كند.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به معايب سفرهاي استاني دولت اظهار داشت: دولت هر 15 روز يك بار خارج از مسايل كلان كشور به امور فردي معطوف و وقت گران‌بهاي هيات دولت صرف مسايل جزئي مي‌شود.

توكلي در پاسخ به پرسشي درباره‌ي تاثيرات اقتصادي و اجتماعي سفرهاي استاني دولت افزود: اين سفرها به شدت انتظارات را بالا مي‌برد و شكاف را بيشتر مي‌كند و مردم همواره منتظر مي‌مانند.

در پرتو اين سفرها بسياري از گره‌هاي كوچكي كه در استان‌هااي محروم وجود دارد نيز حل خواهد شد.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در ادامه، آن‌چه را كه «مشكلات اقتصادي» خواند از ديگر معضلات سفرهاي استاني عنوان كرد و اظهار داشت: چندي پيش جلسه‌ي مشتركي با حضور چند نماينده‌ي مجلس و چند شخصيت دولتي و خود شخص رييس‌جمهور كه درخصوص حل مساله‌ي بنزين برگزار شده بود و در جلسه‌ي مذكور به اين نتيجه رسيديم كه براي حل اساسي اين معضل بايد چندين روز پياپي جلسه داشته باشيم از جمله روز جمعه، اما بيان شد كه روز جمعه هيات دولت بايد به سفر استاني برود كه خود اين نشان مي‌دهد با يك حساب سرانگشتي مي‌توان دريافت كه تاخير چند روزه حل مساله‌ي بنزين كه اگر به دليل سفر استاني به تاخير افتد با هزينه‌ي تاخير مبالغ زيادي به دست خواهد آمد كه با اين ترتيب چنان‌چه تخصيص وقت هيات دولت كه گران‌ترين نهاده توليد است به درستي صورت نگيرد از نظر اقتصادي نيز ضرر خواهيم كرد.

وي در ادامه در پاسخي مبني بر اين‌كه «با توجه به اين‌كه قيمت بنزين ليتري 80 تومان شده است مركز پژوهش‌هاي مجلس چه هنري كرده است؟» گفت: از افتخارات مجلس هفتم اين است كه قيمت بنزين به ليتري 800 تومان نرسيده است؛ زيرا براي اين‌كه قيمت كالايي بالا برود و مصرف پايين بيايد بايد كالاي جانشين وجود داشته باشد.

وي  در مورد چگونگي برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي كشور گفت: علاوه بر اين‌كه اشتهاي دولت براي خرج كردن حساب ذخيره ارزي زياد است اما با اين وجود، دولت بدون مجوز مجلس حتي يك دلار نيز نمي‌تواند از حساب ذخيره ارزي برداشت كند.(isna)



    ©2013 APG.ir