تعداد بازدید: 2234

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 11 مرداد 1385-0:0

مشغول كردن بيكاران، اشتغال زايي نيست-يوسفيان

نماينده آمل گفت:افزايش بودجه هاي عمراني، نمي تواند اشتغال ايجاد كند.


عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس هفتم با تاكيد بر اينكه كاهش تورم و افزايش گردش پولي مي‌‏تواند به اشتغال پايدار منجر شود گفت : اگر با هدف رفع بيكاري بخواهيم جويندگان كار را به واحدها تزريق كنيم نه تنها اشتغال مولد و موثري ايجاد نمي شود بلكه اشتغال موجود نيز به مخاطره خواهد افتاد.

"عزت الله يوسفيان" گفت‌‏: ابتدا دولت بايد تكليف خودش را با بيكاران روشن كند بدين معنا كه كار را براي افراد مي خواهد يا بيكاران را براي كار مي خواهد .
وي با تاكيد بر اينكه مشغول كردن بيكاران را نبايد اشتغال زايي ناميد، افزود‌‏: هنگامي كه ظرفيت توليد يك بنگاه اقتصادي از رقم يك به 2 افزايش مي‌‏يابد مي‌‏توانيم به همين نسبت نيز نيروي كار استخدام كنيم اما هنگامي كه ظرفيت توليد بنگاه اقتصادي افزايش نيافته بلكه رو به كاهش است تزريق نيروي كا به بحران واحد و از بين رفتن اشتغال موجود خواهد انجاميد.وي افزود : بنابراين بايد شغل ايجاد كنيم نه آنكه به زور فرصت شغلي تعريف و ايجاد كنيم .


"يوسفيان" از اظهارات رئيس‌‏جمهور مبني بر اشتغالزايي در سايه افزايش بودجه عمراني انتقاد كرد و گفت‌‏: تصويب بودجه‌‏هاي كلان و تقديم آن به دولت نمي‌‏تواند ضامن اشتغالزايي باشد بلكه زماني اشتغال ايجاد مي‌‏شود كه اين بودجه‌‏ها تخصيص يافته و در جهت برنامه هاي عمراني هزينه شود .


وي به بودجه عمراني 300 ميليارد توماني كه براي ايجاد راه روستايي اختصاص يافته اشاره كرد و گفت‌‏: اگر دولت نتواند ظرف 6 ماه اين بودجه را هزينه كند و نقدينگي اختصاص يافته در خزانه دولت باقي بماند نه تنها اشتغالزايي به همراه ندارد بلكه آثار تورمي وحشتناكي را به دنبال خواهد داشت , اتفاقي كه تا كنون رخ داده است .
نماينده آمل به اختصاص 40 ميليون دلار بودجه‌‏اي كه براي ساخت بيمارستانها اختصاص داده شده اشاره كرد و گفت‌‏: اين بودجه را مجلس تصويب كرد و وزارت بهداشت نيز با ساخت بيمارستانها موافقت نمود اما معاونت اجتماعي سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزي كم كاري كرده و آن را به وزارت مسكن براي ساخت و اجرا ابلاغ نكرده است بنابراين مشاهده مي‌‏شود كه نقدينگي موجود در خزانه دولت به غير از آثار تورمي آثار مثبت ديگري نداشته است.
وي با تاكيد بر اينكه بودجه‌‏هاي مصوب بسياري وجود دارد كه پس از گذشت بيش از 4 ماه از سال 85 هنوز آيين نامه اجرايي آن نوشته نشده است، گفت‌‏: از هدف دولت از اختصاص نقدينگي خبر نداريم اما اطمينان داشته باشيد كه تزريق نقدينگي بدون تخصيص و اجراي طرح هرگز اشتغال زايي به دنبال نخواهد داشت .


"يوسفيان" افزود : پيمانكاران با اطلاع از تصويب بودجه خود را براي اجراء آماده مي كنند اما هنگامي كه اجرا نشود افراد فرصت طلب ملزومات اجراي پروژه از قبيل زمين , مصالح ساختماني و ساير موارد را به صورت انبوه خريداري مي كنند كه همين امر باعث تورم و گراني مي شود، بدون آنكه اشتغال زايي شده باشد.(ilna)



    ©2013 APG.ir