تعداد بازدید: 3854

توصیه به دیگران 1

شنبه 21 مرداد 1385-0:0

عامل محروميت

سد البرز سواد كوه،عامل محروميت منطقه شده است.


به گفته مديرعامل شركت آب منطقه‌اي مازندران ساخت سد البرز در روستاي لفور شيرگاه سوادكوه كه حدود 10 سال پيش در اين منطقه آغاز شده تاكنون 67 درصد پيشرفت فيزيكي دارد، يعني در هر سال به طور ميانگين 7/6 درصد.
كارشناسان آب منطقه‌اي مازندران بر اين اعتقادند كه با ساخت و بهره‌برداري از اين سد آب مورد نياز 54 هزار هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان‌هاي بابل، بابلسر، قائم‌شهر و جويبار تأمين مي‌شود.


از طرفي ديگر متخصصان سد سازي بر اين اعتقادند كه سدخاكي با هسته رسي در روستاي لفور شيرگاه در حالي اجرا مي‌شود كه رطوبت طبيعي مازندران ساخت عملي سد را با كمي مشكل مواجه كرده است.
مسئولان سد لفور پيشرفت عمليات اجراي بدنه سد را تا كنون 56 درصد اعلام كرد و خاطرنشان ساخت: براي تكميل بقيه پروژه از لحاظ زماني به 2 فصل تابستان نياز است و اگر اعتبارات به موقع در اختيار شركت آب منطقه‌اي قرار گيرد پس از گذشت 11 سال در نيمه دوم سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.
مسئله مهمي كه ذكر آن ضروري به نظر مي‌رسد اين است كه اين سد كه هزينه زيادي را چه از لحاظ زماني و چه اعتباري صرف كرده است چه منفعتي را براي مردم اين منطقه به ارمغان مي‌آورد.


اين سد در زمين‌هاي متعلق به مردم روستاي لفور شيرگاه احداث مي‌شود و مردم آن نيز طي سال‌هاي گذشته به دليل خريد زمين‌هاي كشاورزي و حتي مسكوني آن‌ها به شهرهاي مجاور مهاجرت كرده و در حال حاضر بخش عمده‌اي از اين روستا خالي از سكنه است.


مردم اين منطقه معتقدند مهاجرت‌هاي اجباري لطمه بسيار زيادي را از نظر جمعيتي و توسعه منطقه‌اي وارد كرده است و به راحتي مي‌توان گفت: سد البراز يكي از عوامل مهم در مهاجرت مردم و خروج سرمايه‌ها به شهرهاي ديگر است. اهالي روستاها اغلب با سرمايه دام‌هاي محلي و زمين كشاورزي امرار معاش مي‌كنند كه مردم اين روستا نيز از اين امر مستثني نيستند.


از آن جا ‌كه توسعه هر شهرستاني به اختصاص اعتبارات براساس شاخص جمعيتي آن بستگي دارد، مهاجرت‌ها نيز به واسطه آغاز به كار ساخت سد البرز شروع و شاخص اعتباري را در اين شهرستان كاهش داده است.
از جمله اين نمونه‌ها مي‌توان به ساخت و آغاز كار بيمارستان در شهر شيرگاه اشاره كرد كه مسئولان بهداشت و درمان استان يكي از دلايل عدم اختصاص اعتبار كافي را براي ادامه كار اين پروژه، شاخص جمعيتي عنوان كردند، در حالي‌كه مردم اين شهر با مشكلات درماني بسيار زيادي دست و پنجه نرم مي‌كنند.


يكي از فرهنگيان اين منطقه كه به گفته خودش سابقه كار چند ساله در شهر شيرگاه دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: ساخت اين سد علاوه بر تشديد مهاجرت باعث خارج شدن سرمايه‌هاي روستائيان شده است.
وي همچنين از تعطيلي چند مدرسه در روستاي لفور به دليل همجواري با سد البرز در سال‌هاي گذشته خبر داد و اظهار داشت: بسياري از دانش‌آموز در اين روستا بعد از آغاز به كار سد البرز از تحصيل بازماندند.
اين فرهنگي ادامه داد: اين دانش‌آموزان كه در حال تحصيل با شرايط سخت هستند، بايد كيلومترها را با هزينه‌هاي فراوان از روستاي لفور به شهر شيرگاه طي كنند.


وي از تخريب باغ‌هاي مركبات و قطعه قطعه شدن زمين‌هاي كشاروزي نيز خبر داد.
با وجود اين همه تبعات بايد اين پرسش را مطرح كرد كه ساخت يك سد عاملي براي آباداني منطقه است يا بالعكس ويران كردن آن؟


  • يکشنبه 12 آذر 1385-0:0

    واقعا سايت خوبي داريد ممنونم از اين همه زحمت
    مينا دارايي از شيرگاه

    • دوشنبه 1 آبان 1385-0:0

      لفور با مردم مظلوم ومنطقه محرومش اگرچه دادرسی ندارد. اگرچه به بهانه آبادانی منطقه (با احداث سد) که به قیمت از دست رفتن همه اندک دارایی مردم محروم نفت چال، بورخانی، اسبوکلا، لفورک و .... تمام شده است. و در حال حاضر تقریبا در آستانه نابودی است.ولی بدست توانای جوانان با غیرت و رنج کشیده آن که در سطح کشور کم نظیرند دوباره ساخته خواهد شد. دوباره آباد خواهد شد. www.lafour.blogfa.com

      • سه شنبه 31 مرداد 1385-0:0

        هویت و سنت مردم دهستان لفور را دولت سازندگی به ثمن بخس خرید مخالفت با این طرح کارشناسی نشده گویی مخالفت با نظام و مقدسات جلوه میکرد نمایندههای سواد کوه نیز موقع انتخابات چیدایشان میشود و بی عرضه تشریف داشته ودارند که جهت خوشبختی باقی مناطق سوادکوه ولفور را بیچاره کردند


        ©2013 APG.ir