تعداد بازدید: 2192

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 7 شهريور 1385-0:0

در كنار بنايي سلجوقي، كتيبه‌اي اسلامي در مازندران به‌دست آمد

حدس زده مي شود که شهر قديمي فريم در اين منطقه واقع بوده و براثر زلزله‌ي سال 700 هجري قمري به‌کلي ويران شده است.


باستان‌شناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران گفت: با شروع پروژه‌ي رسکت و لاجيم به‌عنوان پروژه‌ي ملي باهدف شناسايي کامل منطقه، گمانه‌زني و مطالعات باستان‌شناسي در دست اجراست.

 مهدي عابديني عراقي افزود: در اين گمانه‌زني‌ها بقاياي سلجوقي به‌صورت چهارضلعي در ابعاد 14*14 متر با اتاق‌هايي به‌صورت پشت‌بند در اطراف قابل مشاهده‌اند که با سنگ، گچ، خشت خام و اندود ساخته شده‌اند. البته گچ‌بري‌هاي قرن‌هاي چهارم و پنجم هجري قمري که تلفيقي از هنر اسلامي و ساساني هستند، زينت بخش اين اثر تاريخي‌اند.

وي ادامه داد: در کنار کشف اين بنا،کتيبه‌اي اسلامي به‌صورت گل‌بوته‌يي و مشجر با نقوش گچ‌بري‌شده مزين به رنگ‌هاي آبي، قرمز و زرد به‌دست آمده است که به قرن پنجم هجري قمري تعلق دارد و تاکنون بازخواني نشده است.

اين باستان‌شناس تصريح کرد: نوع معماري و کتيبه‌هاي مذهبي و حکومتي به‌کار رفته در اين اثر تاريخي که از دوره‌ي سلجوقي به‌يادگار مانده، حاکي از آن است که اين بنا بيشتر به يک بناي حکومتي شبيه است تا مذهبي و شواهد نيز نشان مي‌دهند كه بناي سلجوقي در سال‌هاي نخستين ساخت از بين رفته است که شايد دليل آن نيز زلزله‌ي فريم در سال 420 هجري قمري باشد.

عابديني عراقي اضافه کرد: حدس مي‌زنيم که شهر قديمي فريم در اين منطقه واقع بوده و براثر زلزله‌ي سال 700 هجري قمري به‌کلي ويران شده است. البته کاوش باستان‌شناسي که به‌زودي در اين منطقه انجام مي‌شود، پاسخگوي بسياري از ابهام‌ها مي‌تواند باشد.(isna)



    ©2013 APG.ir