تعداد بازدید: 2387

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 6 مهر 1385-0:0

تيرك سري در كياكلا

آيين «تيرك سري» در روستاي ملاكياي قائم شهر برگزارشد.


يكي از آيين هاي سنتي در استان مازندران آيين «تيرك سري» است كه در مرحله پاياني بنا و پوشش ساختمان هاي مسكوني و اماكن مذهبي چون مساجد، تكايا و حسينيه ها با مشاركت مردم و خيران نيك انديش برگزارمي شود.


تيرك سري همان برپا كردن ستون و يا تيرك برفراز ساختمان ها براي نصب پوشش بناست كه برغم گذشت زمان و ايجاد تحول و توسعه در ساختمان سازي و ساخت برج ها و بناهاي بلندمرتبه اين آيين كهن در خيلي از نقاط بويژه روستاهاي مازندران همچنان متداول و به يادگار مانده است.


در اين آيين سنتي كه با دعوت عمومي همراه است مدعوين ضمن پذيرايي و صرف غذاها و ميوه هاي محلي و شربت و شيريني از سوي صاحب خانه و يا متوليان اماكن مذهبي با دادن هدايا و كمكهاي نقدي و غيرنقدي، عملاً در ثواب ساخت سرپناه و منزل مسكوني مخصوصاً در ساخت مساجد، حسينيه ها و تكايا شركت مي كنند و صاحب خانه و متوليان و دست اندركاران امور مساجد و حسينيه ها و اماكن ديني و مذهبي هم به پاس اقدامات خداپسندانه، در حق اهالي و خيران نيك انديش دعاي خير مي كنند.


در مراسم تيرك سري در مسجد صاحب الزمان(عج) روستاي ملاكلا كياكلا كه با حضور اهالي متدين و خيرين نيكوكار منطقه برگزارشد، مردان و زنان مؤمن و مؤمنه براي تكميل و تجهيز مسجد دردست احداث اين روستا مبلغ 250ميليون ريال كمك مالي كردند.(kayhannews)



    ©2013 APG.ir