تعداد بازدید: 2530

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 10 مهر 1385-0:0

رسكت و لاجيم ليزردرماني شدند

دو برج تاريخي رسکت و لاجيم با شيوه‌ي ليزر اسکن بررسي شدند.


 سعيد سليماني ـ مدير سايت هاي تاريخي رسکت و لاجيم ـ اعلام کرد: هفته‌ي گذشته مطالعه و بررسي دقيق برج‌هاي رسکت و لاجيم با شيوه‌ي ليزر اسکن به‌پايان رسيد. در اين روش که براي نخستين‌بار در استان مازندران صورت گرفت، از آخرين تکنولوژي روز دنيا براي ثبت و آشکارسازي زواياي پنهان اين دو بنا استفاده شد.

وي افزود: تهيه‌ي مدل سه‌بعدي با استفاده از مجموعه نقاطي با دقت شش ميلي‌متر که توسط دستگاه مخصوص انجام شد، از جمله دستاوردهاي اين اقدام است که پس از ويرايش‌هاي تکميلي به آسيب‌نگاري دقيق اين دو بنا منتهي مي‌شود.

او اضافه كرد: تسهيل در آسيب‌شناسي و تهيه‌ي طرح مرمت اين دو بنا از ديگر نتيجه‌هاي اين عمليات هستند و پروژه‌ي بزرگ برج‌هاي رسکت و لاجيم مانند ديگر بناهاي مهم کشور ازجمله تخت جمشيد (پارسه) و چغازنبيل (دوراونتاش) هفته‌ي گذشته با موفقيت به‌پايان رسيد.

برج رسکت از بناهاي متعلق به قرن پنجم هجري قمري است كه دو کتيبه‌ي آجري به خط کوفي و پهلوي ساساني دارد. اين بنا در كنار روستاي رسکت در بخش دودانگه ساري قرار گرفته است. همچنين برج لاجيم، آرامگاه يکي از شاه‌هاي باوندي به‌شمار مي‌آيد و در محدوده‌ي شهرستان سوادکوه واقع شده است.(isna)



©2013 APG.ir