تعداد بازدید: 5639

توصیه به دیگران 3

چهارشنبه 28 مرداد 1394-13:27

ریه‌های ساری و زمین پادگان

به شهردار محترم ساری و همه شهرداران کشور پیشنهاد می‌کنم در کمیته‌های تصمیم‌گیری‌شان یک صندلی برای نمایندگان NGOهای محیط زیست شهرشان در نظر بگیرند. تا کی باید سرمایه داران شهر در جلسات تصمیم‌گیری جای دوستداران محیط زیست را بگیرند؟


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، عارف آهنگر، فعال محیط زیست: افزایش جمعیت شهرها باعث بالا رفتن ارزش ریالی زمین و در نتیجه استفاده حداکثر از زمین جهت ساختمان سازی شده است. این مسأله متأسفانه نمای شهرها را به مجموعه ای از سنگ و بتن تبدیل کرده است.
تراکم جمعیت به همراه ایجاد آلودگی¬های مختلف، منجر به پیدایش و افزایش بیماری های قلبی و تنفسی می شود. علاوه بر این¬ها، ابتلا به انواع بیماری های روحی و روانی هزینه ای است که انسان در ازای دور شدن از طبیعت می پردازد.

در این شرایط فضای سبز شهری می تواند عاملی راه¬گشا در تعدیل آلودگی هوا (از طریق جذب آلاینده های هوا)، بالا بردن رطوبت نسبی هوا، کاهش آلودگی صوتی (به عنوان لایه آکوستیک) و ایجاد زیبایی بصری نقش داشته، محیط دلنشینی را در کنار محیطهای کار و زندگی برای شهروندان فراهم آورد.

براساس مطالعات و بررسی¬های وزارت راه و شهرسازی، سرانه متعارف و قابل قبول فضاهای سبز شهری در شهرهای ایران بین 7 تا 12 مترمربع برای هر نفر است که در مقایسه با شاخص تعیین شده از سوی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (20 تا 25 مترمربع برای هر نفر)، رقم کمتری است. با وجود این، در شهرهای مختلف کشور نیز این رقم، با توجه به ویژگی¬های متفاوت جغرافیایی و اقلیمی آنها، با اختلافاتی همراه است که میزان آن¬را طرح¬های مصوب هر یک از شهرها تعیین می¬کنند.

طبق یک آمار پژوهشی، سرانه فضای سبز در شهر ساری کمتر از یک متر است. جای تعجب و تأسف دارد در یک شهر شمالی، هر شهروند به طور میانگین کمتر از یک متر فضای سبز شهری داشته باشد!
یادمان باشد وقتی صحبت از فضای سبز شهری می‌کنیم، منظور فضاهایی است که از گل و درخت و اکسیژن لبریز بوده و مهمتر این¬که در قلب محلات و در بافت مسکونی قرار گرفته باشد. فضاهایی برای تصفیه هوای ناپاک و پر از اکسیدهای کربن شهر و مکان¬هایی برای استراحت مردم.  پرواضح است که شما پارک‌های جنگلی حاشیه شهر را نمی‌توانید به سرانه فضای سبز شهری اضافه کنید.

وقتی در این زمینه با مسؤلان شهرداری صحبت می‌کنیم، این میزان سرانه فضای سبز را رد کرده و در پاسخ ما را به جنگل‌های سکوتپه حواله می‌دهند که قرار است به زودی به پارک جنگلی تبدیل شود. در صورتی که این یک تفرجگاه خارج شهر بوده و جزء فضای سبز شهری محسوب نمی‌شود.

هدف از بیان این مقدمه، اشاره به ماجرای تغییر کاربری فضای پادگان سابق ارتش ساری است. خبرهای ضد و نقیض فراوانی در این خصوص شنیده و خوانده‌ایم. آخرین خبر از این حکایت می‌کند که قرار است یک ساختمان 15 طبقه بازیربنای 280 هزار متر مربع در زمینی به مساحت 3 هکتار ساخته شود با کاربری¬های مختلف اداری، تجاری، مسکونی، پارکینگ، شهر بازی، غذاخوری و قرار است مابقی این فضا (در حدود 6 هکتار) به فضای سبز اختصاص داده شود.

 آن¬چه موجب سؤال می‌شود این است که چه فضای سبزی؟ فضای سبزی که از آن حرف می‌زنید آیا قرار است یک محوطه سازی برای آن ساختمان عظیم باشد یا یک فضای سبز واقعی برای حیات و نفس مردم این شهر؟ وجود چنین مجتمع پر رفت و آمدی با آن میزان دسترسی عمومی، آیا نقش فضای سبز مورد بحث را از بین نمی‌برد؟

تازه این را بگذارید کنار دو مجتمع تجاری دیگر که به فاصله کمتر از یک کیلومتری این مجتمع قرار است ساخته شوند، یکی در ضلع شرقی میدان شهرداری و در ورودی خیابان فرهنگ که در حال احداث است و دیگری در ضلع غربی این میدان و در محل پارکینگ کنونی. سؤال مهم این است که آیا این مثلث تجاری با آن همه بار ترافیکی، اجازه می‌دهد اکسیژنی برای مردم شهر باقی بماند؟

در این خصوص با دوستی صحبت می‌کردم، به او گفتم این دو تصویر را کنار هم قرار بده، اولی یک برج بلند که 5 طبقه پارکینگ دارد و هر روزه انبوه ماشین‌ها به آن رفت و آمد کرده و خیابان‌های اطراف آن را از ترافیک لبریز می‌کنند. دومی یک باغ پر از گل و درخت و چمن که وسط آن چند ساختمان فرهنگی به چشم می‌خورد که به خانه هنرمندان و سالن تئاتر اختصاص یافته است و هیچ ماشینی اجازه ورود به آن محدوده را ندارد. یک باغ طبیعی که وقتی به آن پا می‌گذاری، دلت نمی‌خواهد بیرون بیایی از بس که در آن احساس آرامش و حیات می‌کنی. فضایی پر از گیاه و پرنده، بدون هیچ لکه آسفالتی و بتنی و پر از هیاهوی بازی بچه‌ها. فضایی که از آلودگی وگرمای کلافه‌کننده خیابان‌های شلوغ شهر، به آن می‌توانی پناه ببری. دوست من چند ثانیه فکر کرد و گفت: «فضای دومی خیلی بهتره، اما آخه مگه زمین به اون باارزشی رو شهرداری میاد همینجوری رها کنه و فضای سبز درست کنه؟ اونجا زمینش میلیارد میلیارد می‌ارزه!»

پاسخ دوستم برای من جالب و تأمل‌برانگیز بود. مفهوم «زمین» برای او فقط ارزش تجاری داشت. یعنی اگر زمینی فقط به درخت و گل و چمن اختصاص پیدا کند، از نظر او یعنی هدر رفتن آن! استفاده بهینه از زمین برای او تنها با ساخت و ساز معنی و میسر می‌شود. او تقصیری نداشت، این طرز تفکر به ذهن او القا شده است.

 این طرز نگاه به زمین و به خاک. و از قضا همین طرز نگاه است که سالانه 150 هزار هکتار جنگل را نابود می‌کند، دقیقا همین ذهن است که فکر می‌کند باید در مورد شهرش دیگران از بالا تصمیم بگیرند، همین تفکر است که درختان را قطع کرده و به جای آن روی در و دیوار و تیربرق عکس گل و درخت نقاشی می‌کند! این طرز تفکر خود را مستحق دخالت در امور شهر خودش نمی‌داند. شاید برخلاف رشته تخصصی¬ام که مهندسی عمران است آدم رمانتیکی هستم، نمی‌دانم. اما شهر ما آدمهای رمانتیک کم ندارد. در یک سال گذشته نزدیک به 5000 نفر با امضای یک کمپین که توسط انجمن مهرورزان زمین پاک تهیه شده بود، خواستار آن شدند که زمین پادگان ساری تبدیل به بوستان و فضای سبز شود. بی‌تردید، زمین برای نجاتش احتیاج به آدمهای رمانتیک دارد.

با توجه به اینکه در سال 69 و 88 تصویب شده که پادگان ها از شهرها خارج شوند و زمین آن¬ها به مصارف عمومی شهر برسد، در واقع این زمین متعلق به مردم است و از بالا نباید برای آن چنین تصمیمی برخلاف مصالح مردم گرفته شود.

 بنده به شهردار محترم ساری و همه شهرداران کشور پیشنهاد می‌کنم در کمیته‌های تصمیم‌گیری‌شان یک صندلی برای نمایندگان NGOهای محیط زیست شهرشان در نظر بگیرند. تا کی باید سرمایه داران شهر در جلسات تصمیم‌گیری جای دوستداران محیط زیست را بگیرند؟

 من به شهرداران پیشنهاد می‌کنم از شیوه «شهرسازی مشارکتی» استفاده کنند و برای اجرای پروژه‌های شهری از مردم در تمام مراحل پروژه نظرخواهی کنند، از مرحله مطالعات گرفته تا اجرا، پایش و ارزیابی.

به جناب شهردار  ساری توصیه می‌کنم، برای تصمیم‌گیری در خصوص پروژه های شهرسازی، کارگاه‌هایی در محلات برگزار کرده و نظرات و ایده‌های مردم را جمع آوری کند. قرار است این مردم در شهر زندگی کنند، پس حق‌شان است در روند ساخت و تغییرات آن دخالت و حضور واقعی داشته باشند.


  • دوشنبه 2 شهريور 1394-14:18

    عالی بود

    • دوشنبه 2 شهريور 1394-14:15

      سلام خدمت دوستان !
      درجواب دوستان باید بگم که جناب عارف اهنگر دارابی نه کارمند شهرداریست و ن جای دیگه!یک جوان دانشجوی فعال محیط زیست که نفع شخصی برای ایشون نداره که این حرفارو زده طرفدار جناحی هم نیست!کسی که از نوجوانی تنها یا با دوستان و هم محلی های زادگاه اجدادیش به پاکسازی جنگل می پرداخت ن از روی اجبار بلکه دوست داشتن طبیعت و مردم!ایشون یک شهروند با تعصب ساروی هستند که دوست دار مردم و شهر ساری هستند!جناب مهندس عبوری هم بدون شک شهردار نمونه کشور هستند و زحمات بسیار زیادی برای ساری کشیدند!از همه ی ایده های مردم ساری به خصوص اقای اهنگر دارابی در بهتر و سالمتر زندگی کردن شهروندان ساروی و زیباسازی کلان شهر ساری استفاده میکنند!

      • يکشنبه 1 شهريور 1394-7:19

        توضيحات كامل ودقيق را محمدي كيادهي درسايت مازندشورا داده هست دقيقا منطبق با واقعيت است

        • شنبه 31 مرداد 1394-14:21

          هر گونه ساخت و ساز در كل محوطه 9 هكتاري پادگان از نظر من محكومه و بايد هم هميشه در تصميم گيري هاي شهري عضوي از دوستداران محيط زيست حضور داشته باشد تا ريه هاي شهر اسيب نبيند.
          حتي محوطه زندان نيز بايد به فضاي سبز شهري اختصاص يابد.

          • شنبه 31 مرداد 1394-7:16

            پشت گودي ميگي لنگش كن
            برادران وخواهران دلسوز !!!
            به اين نون وماستي كه فرمايش ميكنين نيست كه.....
            ميدونين اين كار باچه مشقتي انجام شد حالا ميايين ميگين ما اين جور ميخواهيم !!!
            كاري نيست عبوري تا اينجا انجام داد اين برج را كسي كه خط ميده به بهانه ngo
            نماينده جوان بياد بره با مالكين خصوصيش لابي كنه ببره جاي ديگه

            • هزار سوال بی پاسخپاسخ به این دیدگاه 6 3
              جمعه 30 مرداد 1394-3:8

              تا کی باید شاهد بلند مرتبه سازی فقط با توجیه استفاده بهینه از زمین و بهره وری اقتصادی بود؟
              نگاه کمی آیا به مرور به زیان کیفیت زندگی نیست؟
              و آیا از نظر کمی هم هزینه تامین زیر ساخت ها و تعریض معابر برای خیابان هایی که کشش بار ترافیکی یک برج 15 طبقه را ندارد، معادل با زیان آوری نیست؟
              تا کی باید شاهد کشتن روح شهر بود؟ مگر نه اینکه محور اصلی باغ ملک آرای قاجار هنوز در این سایت موجود است؟
              مگر نه اینکه هنوز درختان سرو و مرکبات و نخل دوره های مختلف تاریخ در اینجا نفس می کشند؟
              قد علم کردن یک الف نامیمون در این نقطه از شهر چه سنخیتی با معماری بومی منطقه وکاربری های مجاور آن دارد؟

              • جمعه 30 مرداد 1394-2:14

                من به عنوان یک شهروند ساروی ترجیح میدم کل زمین پادگان از سمت میدان شهرداری تا انتهای آن به یک باغ و بوستان سرسبز و زیبا تبدیل بشه ...نه اینکه فقط به جنبه مادی و درآمدزایی این زمین و تبدیل اون به واحدهای تجاری نگریسته بشه...فضایی که در اون احساس آرامش سرزندگی داشته باشیم در شهر ساری کمیاب شده

                • جمعه 30 مرداد 1394-1:10

                  با فضای سبز موافقم

                  • مریم عطاریهپاسخ به این دیدگاه 8 3
                    پنجشنبه 29 مرداد 1394-22:53

                    شهروندان همان قدر که حق آزادی، حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، حق معامله و... دارند، بر شهر و تحولات آن هم محق اند و به عبارتی حق به شهر، یکی از حقوق مسلم شهروندی است. سپاس بابت این مقاله که یادآور بخشی از حقوق فراموش شده شهروندان است

                    • اشرف تقی نژادپاسخ به این دیدگاه 12 0
                      پنجشنبه 29 مرداد 1394-19:11

                      حدود ۲۰ سال پیش وقتی برای اولین بار به اصفهان سفر کردم در بازگشت به ساری احساس خوبی نداشتم شهر من در دل شمال کشور با استعداد سرسبزی برهوتی بیش نبود. تا اینکه موجی از آبادانی در چند سال اخیر با آمدن شهردار جوان و فعال آقای عبوری شروع شد. ضمن قدردانی انتظار دارم با توجه بیشتر به فضای سبز شهر بگذارند که شهر نفس بکشد.

                      • ساری نشینپاسخ به این دیدگاه 10 3
                        پنجشنبه 29 مرداد 1394-18:1

                        مدتهاست که ساری دیگر اصلا شبیه یک شهر شمالی نیست ، اگر در خیابانهایش قدم بزنید نشانی از آب و درخت یا گل وسبزه بیشتر از دیگر شهرها نمی بینید(حتی کمتر هم هست ، خیلی کمتر از شهرهای کویری درخت و پارک داریم ، نمونه‌اش یزد ، وسط دل کویر با آنهمه درخت بلند و قدیمی ).
                        آنچه در ساری می بینید خیابانهای شلوغ ، پر ترافیک ، پر دود ودم و پر سر وصداست با مردمانی خسته و دردمند و کلافه که در حال دید زدن ویترین مغازه‌ها و پیدا کردن آدرس دکترها سرپایی خوراکی می‌خورند و‌به هم تنه می زنند.
                        اگر عکسی از کوچه ها و خیابانها بگیرید و به غیر ساروی نشان بدهید ،هیچکس نمی فهمد که اینجا مرکز مازندران است . دیگر بیشتر شبیه محله‌های میانه‌‌ی تهران شده ،
                        به عنوان یک تهرانی که بیست سال است به ساری مهاجرت کرده‌ام ، روز به روز شاهد نابودی فضای سبز ساری بوده‌ام.
                        درختها و باغهای ساری در این بیست سال قلع و قمع شدند و ساختمان ها و مراکز خرید قد کشیدند.
                        هوا روز به روز آلوده تر شد و زمین روز به روز خشک تر و بی آب ودرخت‌تر .
                        بعد از بیست سال ، ساری هنوز هم به عنوان مرکز استان مازندران یک پارک(بوستان) سبز و پر درخت وسیع و آبرومند ندارد.
                        من به یک خیابان آسفالته‌ی خشک موازی رودخانه‌ی تجن نمی‌توانم بگویم «بوستان»! ملل، من را ببخشید. (اما مردم ساری آنقدر در فقر فضایی برای گردش و هوایی برای نفس کشیدن هستند که از همین خیابان ، چنین استقبالی می کنند)
                        ما واقعا در« داخل شهر» دیگر مرکز خرید نمی خواهیم ، (به غرب مازندران که محل تجمع تمام مراکز خرید بزرگ است دقت کنید ، همه خارج از شهر هستند ).حتی مرکز تفریحات و رستوران و شهر بازی و سالن بولینگ و...هم در «قلب» شهرمان‌نمی‌خواهیم
                        ما «تهران»‌نمی خواهیم.
                        اگر شما به فکر مهاجرت به جایی بهتر از ساری هستید و امکانش را دارید ، خوش بحالتان .
                        ولی ما و فرزندانمان همچنان می‌خواهیم در ساری زندگی کنیم اما گرفتار آلودگی هوا و آب و زمینش هستیم.
                        ما برای زندگی سالم فضا می خواهیم ، درخت می خواهیم ، هوا می خواهیم ، آرامش می‌خواهیم ،
                        ما «شمال» می خواهیم ، ما ساری سر سبز از دست رفته‌مان را می‌خواهیم.

                        • اکرم تقی نژادپاسخ به این دیدگاه 9 2
                          پنجشنبه 29 مرداد 1394-17:37

                          جاتا سخن از زبان ما می گویی.از نویسنده که این مطلب را به خوبی شرح داده داده تشکر میکنم.من به عنوان یک شهروند ساروی با ساختن مجتمع تجاری در مرکز شهر مخالفم.چرا؟ چون این شهر از مجتمع های تجاری اشباع است.در حال حاضر هم ترافیک شهر غیر قابل تحمل است،وای به زمانی که مجتمع تجاری جدید در شر ساخته شود.

                          • پنجشنبه 29 مرداد 1394-17:24

                            باتشكر از مقاله فوق ، واقعا ساري گنجايش اين همه مراكز تجاري رو نداره ، ترافيك تو اين شهر بيداد ميكنه ، نياز ما فضاي سبز ، كتابخانه ، موزه هست اميدوارم در تصميم گيري براي رشد كيفي اين شهر به نيازهاي مردم توجه بشه

                            • پنجشنبه 29 مرداد 1394-15:50

                              مردم تهران و سایر شهرهای ایران به عشق فضای سرسبز و زیبای استان مازندران و گیلان این همه راه مسافرت می کنن که بیان از آب و هوای خوب و سرسبزی شمال استفاده کنن حالا آقای شهردار محترم این همه فضای بزرگ پادگان را از ارتش تحویل گرفتید بجای اینکه بفکر احداث فضای سبز برای مردم شهرتان باشید در فکر ساخت و ساز و از بین بردن ریه های شهرتان هستید!!! چگونه اسم خود را شهردار می دانید درحالی که هیچ اهمیتی به زیبایی شهر و سلامت مردم خود نمی کنید با تخریب این فضا و تبدیل آن به سیمان و آهن جز اینکه فقط ... هیچ منفعت دیگری نخواهید داشت کمی وجدان آگاه می خواهد

                              • پنجشنبه 29 مرداد 1394-15:42

                                عالی بود

                                • شهروند(ايا اين نام اشنا است؟)پاسخ به این دیدگاه 7 3
                                  پنجشنبه 29 مرداد 1394-15:41

                                  شهردار محترم علت اصلى سونامى سرطان ار طرف سازمان بهداشت جهانى الودگى هوا در در جه اول اعلام شده است ما شهروندان از شما ميخواهيم به مركز درمانى سرطان در طوبى ي سرى بزنيد وانجا را از نزديك مشاهده كرده و لحظه اى جاى بيماران و خانواده هاى انها قرار بگيريد(در اين درمانگاه از طبقه متوسط به پايين هستند و نسبت به بيماران سرطانى در سطح شهر بسيار ظرفيتش كم مي باشد)با روند رو به رشد تخريب فضاى سبز شهرى اين سونامى گريبان گير همه ما خواهد شد وگدا و دارا،ارباب و رعيت نمى شناسد.با گرفتن ي امار ساده ازمراكز درمتنى شهر و استان در سالى گذشت و مقايسه ان با سالهاى قبل ميزان خروش اين سونامى را درك خواهيد كرد حال اين تصميمات شماست كه مرگ را به شهروندان ارزانى ميكند ويا انها را نجات ميدهد.دير و زود داره اما .......

                                  • اردشیر هستم یک شهروند از ساریپاسخ به این دیدگاه 7 1
                                    پنجشنبه 29 مرداد 1394-15:26

                                    در تایید گفته های آقای عارف آهنگر . بایدمسئولین اداره امور شهر ساری که در راس آنها آقای عبوری و شورای شهر قرار دارند را به این موضوع مهم آگاه کرد که آیا شهر زیبا برای شهروندان آن بدون در نظر گرفتن نظرات آنها واقعا زیباست و آیا داستان پادگان ساری با آن همه فضای سبزی که میتواند به شهروندان هدیه کند چقدر بدون در نظر گرفتن نظرات دوستداران زیبایی و طبیعت و فقط و فقط با تصمیم چند نفر میتواند به معنای واقعی خود برسد ؟؟؟؟؟

                                    • پنجشنبه 29 مرداد 1394-15:24

                                      داشتن هواى پاك، كمترين حق زندگى هر فردى هست، از ما دريغ نكنيد،،،

                                      • پنجشنبه 29 مرداد 1394-15:18

                                        بعنوان يك شهروند منطقه، بيشتر از هر چيز ى نياز به هواى پاك و بدور از هر گونه آلودگى صوتى ،همراه با محيطى فزهنگى هنرى دارم. لطفن.

                                        • مادر دو کودکپاسخ به این دیدگاه 7 1
                                          پنجشنبه 29 مرداد 1394-14:36

                                          سلام
                                          تا کی باید به فرزندانم شن و خاک و سنک را برای تفریح نشان دهم و ریه هایشآن را از دود پر کنم ؟!
                                          بچه های ما نیاز به طبیعت دارند
                                          بآ ساخت مجتمع چند طبقه ، فقط دود ماشین ها و ترافیک منطقه افزایش پیدا می کند.
                                          نکته ی دیگر وجود بیمارستان قلب و رساندن به موقع بیمار به آنجا ست .
                                          ما آرامش و فضای سبز میخواهیم

                                          • محمد مهدی کریمی سلیمیپاسخ به این دیدگاه 7 1
                                            پنجشنبه 29 مرداد 1394-14:21

                                            درود بر مهرورزان زمین پاک

                                            • از پایتخت بهار نارنجپاسخ به این دیدگاه 9 2
                                              پنجشنبه 29 مرداد 1394-13:25

                                              واقعا واسه طرز فکرت متاسفم مازند نومه زمینی که ارتش تونسته بود با لابی گری چند سال پیسش تو یه مزایده 78 میلیارد تومان بخره و کلشو قرار بود به صورت خصوصی مجتمع تجاری ارتش بسازه رو جناب عبوری با تلاش خستگی ناپذیر و پیگیری های متعدد تونست 6 هکتار اونو آزاد کنه واسه فضای سبز و باغ ایرانی و کمتر از 3 هکتارش به ارتش رسید به جای تقدیر و تشکر از این شهردار خستگی ناپذیر روز و شب فقط کارتون تخریبه و سیاه نمایی !! حالا سنگ کی و چیو به سینه میزنید بماند ! فقط یک مقدار وجدان داشته باشید بد نیست به خدا تا کی آخه ؟؟؟؟

                                              • بهارنارنج مال بابلهپاسخ به این دیدگاه 7 8
                                                جمعه 30 مرداد 1394-22:56

                                                تا جایی که من در سایتها دیدم پیگیریهای دامادی باعث آزادسازی پادگان شد. اما بحث این نیست. بحث اینه که اگه پادگان قراره بشه محل رفت و آمد ماشینها همون پادگان بمونه بهتر بود. در ضمن به شهردارتون بفرمایید پارک ملل فقط یه خیابانه که آسفالت شده! پادگان رو به این روز درنیاره

                                                • شنبه 31 مرداد 1394-11:16

                                                  عزیز دل برادر همین پارک مللی که میفرمایید غروبها پذیرای خیل عظیمی از مردم استانه(نه فقط ساری) حتما حرفی واسه گفتن داشته

                                              • پنجشنبه 29 مرداد 1394-13:2

                                                باید در کمیته‌های تصمیم‌گیری‌شان یک صندلی برای نمایندگان NGOهای محیط زیست شهرشان در نظر بگیرند. تا کی باید سرمایه داران شهر در جلسات تصمیم‌گیری جای دوستداران محیط زیست را بگیرند؟
                                                هوای آزاد و مطبوع حق هر فردی هست
                                                شهردار و مسولین محترم هر کدامتان هم سهمی از این هوای مطبوع و ااکسیژنه میبرید
                                                تا سلامتی نباشه نیشود حتی قدمی برداشت لطفا این حق مثبته را نه از خود و نه از دیگران دریغ نکنید

                                                • پنجشنبه 29 مرداد 1394-12:46

                                                  بسیارپیشنهادمثبتی بودامید که عملی شود

                                                  • نسترن حسینیپاسخ به این دیدگاه 11 2
                                                    پنجشنبه 29 مرداد 1394-12:33

                                                    من بعنوان یک شهروند ساروی فکر میکنم که ساری متاسفانه ساخت وساز درست شهری نداره ومتاسفنه امکانات شهر در مرکز اون وافع شده که دارای خیابونهای بسیار باریک وپر ترافیک میباشد هر روز حجم الودگی صوتی وهوا رو به افزایش است و متاسفانه اگه فکری نشه تا چند سال اینده تاوان سنگینی رو خواهیم پرداخت
                                                    از شنیدن این که پادگان پارک شده خیلی خوشحال شدم اما متاشفانه خوشحالیم مدت کوتاهی بود اون ساختمان عظیم قراره چه کا رکنه کلی ترافیک وبه دنبال اون حجم وسیعی از دی اکسید کربن و سرب ازاده شده از ماشینهاو بنزینهای نامرغوب مگر ما کم مر کز خرید در سطح شهر داریم الهیه که به ظاهر پر رونق تر است یا پاساز والاتبار ومر کز خرید توکل وبه زودی مرکز خرید پروما که بدترین جای شهر است این مراکز میشود در جای دیگر هم باشد مثل مشهد که خارج شهره مثل الماس شرق من شهروند احتیاج به سلامتی واکسیزن دارم تا بتوانم ارامش را حس کنم این حق قانونی من است که بتوانم نظر بدم وحداقل فضای سبز رو تجربه کنم ای کاش یک نظر خواهی کلی از مردم ساری برای ساخت این مرکز بشه

                                                    • ريه و شش درمونده و تقاضاگر پاسخ به این دیدگاه 6 1
                                                      پنجشنبه 29 مرداد 1394-12:3

                                                      ممنون از نويسنده كه حرف دل كسانيو زد كه ريه هاشون اكسيژن و هواي سالم براي تنفس ميطلبه،فضاي سبز ،آرامش،ترافيك كمتر..جناب شهردار و مسيولين محترم ما چيزي بيشتر از حق شهروندي مطالبه نميكنيم لطفا به حقوق شهروندان احترام گذاريد و همچنين به ريه هامون .سپاسگذاريم از شما بخاطر درك و توجهتون!!!

                                                      • پنجشنبه 29 مرداد 1394-12:0

                                                        ردپای آقای نماینده در سایت وزین و فرهنگی مازندنومه.........شما همشدید ابزاز یک موج سوار که از احمدی نژاد تا قالیباف

                                                        • یکی از اعضای مهرورزان زمین پاکپاسخ به این دیدگاه 9 1
                                                          پنجشنبه 29 مرداد 1394-11:47

                                                          ای کاش که قدری مسئولین شهری به فضای سبز شهرمان اهمیت دهند.ای کاش که ارزش بیشتری برای فرهنگسرا ها و تاثیر آن برای فرزندانمان قائل شوند.ای کاش که بدانند ایجاد فضای بازی برای کودکانمان چه قدر موثر تر از ساختمانهای تجاری چند طبقه است و هزاران ای کاش دیگر .ای کاش هایی که کودکیمان با آن ای کاش ها تمام شد .به امید آن که کودکی کودکانمان با آن ها گم نشود.

                                                          • پنجشنبه 29 مرداد 1394-11:38

                                                            درود.بسیار عالی
                                                            در کمیته‌های تصمیم‌گیری‌شان یک صندلی برای نمایندگان NGOهای محیط زیست شهرشان در نظر بگیرند. تا کی باید سرمایه داران شهر در جلسات تصمیم‌گیری جای دوستداران محیط زیست را بگیرند؟

                                                            • مهرورز زمین پاکپاسخ به این دیدگاه 25 2
                                                              پنجشنبه 29 مرداد 1394-11:12

                                                              ما آرامش میخواهیم
                                                              به صدای ناله شهر در حال احتضار گوش دهید.

                                                              • پنجشنبه 29 مرداد 1394-11:7

                                                                مطلب بسیار مفید و ارزشمندی هست، امیدوارم مدیریت شهری کشور بویژه شهرمان ساری پیشنهاد مطرح شده را مورد استقبال قرار دهند و از نظرات گروههای سمن در همه بخش ها بهره برداری کنند.
                                                                قطعا این بنفع شهر و آینده آن میباشد.

                                                                • ساروی ریکاپاسخ به این دیدگاه 26 6
                                                                  پنجشنبه 29 مرداد 1394-10:57

                                                                  مگر ارتش زمین معوض نگرفت؟زمین در برنت یا .... پس چرا می خواهند ساختمان به آن بزرگی را بسازند؟ساخت این بنای عظیم ترافیک وحشتناکی تولید می کند مردم ساری چه گناهی کردند...

                                                                  • صدیقه بوداغی پاسخ به این دیدگاه 28 4
                                                                    پنجشنبه 29 مرداد 1394-10:34

                                                                    آلودگی هوا در مراکز شهری


                                                                    به گزارش مهر، بی شک ترافیک وسایل نقلیه موتوری و سیستمهای گرمایشی خانگی بزرگترین عوامل آلودگی هوا در شهرها به شمار می روند. به خصوص، وسایل نقلیه به سبب سطح بالای انتشار مواد آلاینده آنها در محیطهای با ترافیک سنگین نقش مرکزی در وضعیت نامناسب هوای شهرهای بزرگ ایفا می کنند.


                                                                    به ویژه در دوره زمستان اغلب به دلیل پدیده های وارونگی گرمایی که موجب می شود هوای سرد در سطوح پایین انباشته شده و مانع رقیق شدن گازهای سمی شود ترافیک سنگین می تواند کیفیت هوا را به شدت در معرض خطر قرار دهد.


                                                                    سطح آلودگی هوا در مراکز شهری می تواند هم با نوسانات فصلی و هم با نوسانات روزانه مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال SO2 با گرمای ساختمانها ارتباط دارد. از آنجا که حداکثر پیک سیستمهای گرمایشی در دوره زمستان است بنابراین سطح این گاز در اتمسفر در دوره فصلی زمستان افزایش می یابد. درحالی که اوزن با "مه دود فتوشیمیایی" ارتباط دارد و بنابراین تمرکز این گاز در فصل تابستان و در ساعات میانی روز به حداکثر میزان خود می رسد.

                                                                    این درحالی است که گازهای منوکسید کربن و منوکسید نیتروژن با پیک فصلی ارتباطی ندارند بلکه به تغییرات روزانه وابسته اند که یکی از مهمترین دلایل این تغییرات روزانه، سطح ترافیک وسایل نقلیه در ساعات مختلف روز است.
                                                                    **************************
                                                                    جناب شهردار محترم ومسئولین شهری این حق شهروندی من و امثال من میباشد در ساری و شهرهای مازندران از هوای پاک برخوردارباشیم ..سرانه فضای سبز شهری ما تقریبا نزدیک به صفر است

                                                                    • پنجشنبه 29 مرداد 1394-10:30

                                                                      دوستان دوستان شما هم ...................
                                                                      انتقال پادگان ساري بحث ملي بود كه الحمدا...درساري با همت والاي عبوري وشهرداري وشورا نتيجه داد
                                                                      نتيجه اين كار:
                                                                      1-انتقال ادوات وتجهيزات پادگان كه اكثرا دود زا بودندوهمچنين ماشين آلات سواري وغيرسواري
                                                                      2-عدم مراجعه سربازان كادر ومردم به پادگان...
                                                                      3- تهيه طرح بسيار زيباي پارك موزه يا باغ موزه ايراني وقتي صحبت از باغ هست يعني فضاي سبز
                                                                      4-حفظ پاركينگ هاي موجود وپيش بيني پاركينگ طبقاتي
                                                                      5- وجود بيش از950اصله درخت چهارفصل دراين محل وعدم قطع يه نهال درپادگان
                                                                      درآخر بايد گفت هرطور نگاه كني هرچقدر ساختمان زده شود باز اين مواردگفته شده ميچربد

                                                                      • پنجشنبه 29 مرداد 1394-11:15

                                                                        یعنی چی که نوشتی: شما هم؟! مگه فعال محیط زیستی مثل تو حقوق بگیر شهرداریه؟ تازه کی گفت پادگان رو عبوری آزاد کرد؟ این داستان از خیلی سال پیش شروع شده و حتی شجاعی گفته من و یوسف نژاد نامه مشترک واسه این موضوع زدیم. دامادی هم کلی پیگیری کرد. نامه ها و اسناد پیگیری دامادی رو هم تو سایها زدند. همه دست به دست هم دادند تا پادگان آزادشد. فقط عبوری نبود. بیشتر دامادی بود که در تهران پیگیری کرد. عبوری که نمیتونه تو ساری پیگیر باشه، نماینده که در تهران هست پیگیری کرده. بعد این که، مطلب درباره این نبود که کی پیگیری کرد که زرتی نوشتی عبوری، هر چیزی هرجا درباره ساری نوشته میشه تو باید یه اعلام وجود بکنی و یه عبوری عبوری سر بدی؟! بده والله! قباحت داره. ملت می فهمند!موضوع چیز دیگه ایه تو الکی می چسبونی به عبوری! حرف حساب زده نویسنده. تشکر از نویسنده

                                                                      • پنجشنبه 29 مرداد 1394-9:24

                                                                        متن خوبی بود تشکر

                                                                        • پنجشنبه 29 مرداد 1394-20:18

                                                                          امیدوارم مسوولین و شهردار محترم به نظرات و خواسته های مردم در جهت ساختن یک شهر پاکیزه و زیبا و بدون هیچ آلاینده ای احترام گذاشته و بدان جامه عمل بپوشانند.

                                                                          • پنجشنبه 29 مرداد 1394-14:46

                                                                            ممنون از نگارنده متن
                                                                            تکلیف ما با اینهمه تفریحگاه و مجتمع خرید چیست ؟ اصلا با کدام پول خرید کنیم جناب شهردار؟
                                                                            تکلیف ریه های ما و فرزندانمان چیست؟
                                                                            سرانه فضای سبز مرکز استان در شمال کشور 30 سانتیمتراست!!!!

                                                                            • پنجشنبه 29 مرداد 1394-13:15

                                                                              اگرقراره این پادگان پربشه ازاتوموبیل بهترکه همان پادگان باقی بمونه


                                                                            ©2013 APG.ir