تعداد بازدید: 4830

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 9 شهريور 1394-18:0

تا 17 شهریور برگزار می شود؛

جشنواره عسل در بابلسر

رئیس مرکز آموزشی شهیدحسن پور بابلسر: مردم نمی دانند عسل طبیعی را از کجا تهیه کنند/اگر همین الان نسل زنبور عسل از بین برود چهار سال دیگر نسل بشر از بین خواهد رفت/مردم ایران یک چهارم اروپایی ها عسل مصرف می کنند.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: نشست خبری رئیس مرکز آموزش شهید حسن پور بابلسر بعد از ظهر امروز در محل این مرکز برگزار شد.

ایوب فلاح در این نشست با بیان اینکه جشنواره عسل طبیعی با مدیریت فارغ التحصیلان همین مرکز برگزار شده است، افزود: ترویج فرهنگ اشتغال و کار آفرینی،ترویج فرهنگ سلامت غذایی و ترویج پرورش زنبورعسل از اهداف مورد نظر ما است.

این مسئول با اشاره به مراسم افتتاحیه این مراسم در روز گذشته اظهار داشت: این جشنواره تا 17 شهریور ماه در این مرکز با 19 غرفه که 15 مورد آن توسط فارغ التحصیلان این مرکز اداره می شود، ادامه خواهد یافت.

وی گفت: برای معرفی کارآموزانی که این توانایی را کسب کردند این جشنواره برگزار شده است تا به بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال کمک کنیم.

فلاح ابراز داشت: عسل های طبیعی و غیرطبیعی را با چشم ظاهر نمی توان تشخیص داد، به همین علت عسل های مورد نظر به آزمایشگاه این مرکز رفته و آنالیزهای لازم صورت گرفته و پس از تایید اجازه ورود به غرفه ها برای عرضه به مردم برای فروش داده می شود.

وی با بیان اینکه با مشخص کردن نوع عسل نرخ گذاری لازم هم صورت گرفته است، افزود: قمیت ها از 30 تا 60 هزار تومن بسته به نوع گیاهی که زنبور استفاده می کند متفاوت است.

این مسئول با بیان اینکه شهد آویشن که زنبور از آن استفاده می کند بسیار غلیظ تر است، افزود:بعضی شهدها نیز با توجه به نوع رطوبت و آب وهوای منطقه رقیق تر است.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره عسل طبیعی در سوادکوه شمالی به علت معرفی شهر عسل بوده است، افزود: هدف اصلی ما این است که دانشجویان این مرکز بنا به مهارتی که کسب کردند، فضای کسب و کار و اشتغال برای خود ایجاد کنند.

رئیس مرکز آموزشی شهیدحسن پور بابلسر با بیان اینکه مردم نمی دانند عسل طبیعی را از کجا تهیه کنند، افزود: این عسل ها شناسنامه دارند و آنالیز طبیعی آن در شناسنامه آن درج شده است و مردم می توانند مطمئن باشند که عسلی که عرضه می شود کاملا طبیعی است.

فلاح با بیان اینکه از ابتدا تاکنون 548 دانشجو در این مرکز داریم که 500 نفر فارغ التحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی هستند، افزود: آمار دقیق زنبورداران توسط اتحادیه تعاونی های زنبور عسل ارائه می شود که به نظر می رسد این آمار بین 3 تا 5 هزار نفر است.

رئیس مرکزآموزشی شهید حسن پور اظهار داشت: آموزش بهره برداران در اولویت کار وزرات جهاد کشاورزی است به همین دلیل آموزش های علمی –کاربردی در اکثر استان ها حذف شده است.

وی با بیان اینکه متقاضیانی داریم که اکنون نیز درخواست تحصیل در این رشته دارند، تاکید کرد: قرار بود در مراکز استان ها تنها آموزش های علمی –کاربردی داده شود که در ساری هم به دلیل پیش بینی نشدن، این کار انجام نشده است و به دنبال این هستیم که مشکل دانشجویان برای تحصیل در این مرکز را حل کنیم.

فلاح گفت: این رشته سرمایه آن چنانی نمی خواهد و بسیار زود بازده است و متقاضیان می توانند با سه یا چهار کندو کار خود را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه یک کندو در حدود 250 تا 300 هزار تومان هزینه دارد، افزود: در حال حاضر یکی از فارغ الحصیلان این مرکز که با چند کندو کار خود را آغاز کرده بود، فعالیت خود را گسترش داده و بیش از 60 کندو دارد.

فلاح با بیان اینکه مهم ترین نقش زنبور عسل گرده افشانی است، گفت: از بین حشرات گرده افشان، زنبورعسل بیشترین گرده افشانی را انجام می دهد.

وی گفت: زنبور عسل ضامن حفظ محیط زیست و حیات بشر است و طبق آماری که سازمان های جهانی دادند اگر همین الان نسل زنبور عسل از بین برود چهار سال دیگر حیات بشر و نسل بشر از بین خواهد رفت.

این مسئول با بیان اینکه مرزعه داران و باغداران در غرب و کشورهای اروپایی به زنبورداران پول می دهند که کندوهای خود را در آن مستقر کنند، افزود: در ایران یا این کار انجام نمی گیر د و یا برعکس است.

وی گفت: ارزش افزوده مصولات باغی زراعی که در نتیجه گرده افشانی زنبور عسل ایجاد می شود 143 برابرخودعسل تولید شده است.

فلاح با اشاره به مصرف سالانه 480 تا 610 گرم عسل به ازای هر نفر در سال اظهار داشت: این سرانه در اروپا در حدود 2 کیلوگرم است و آمار نشان می دهد که مردم ایران تنها یک چهارم اروپایی ها عسل مصرف می کنند.

در ادامه این جلسه از مرکز آزمایشگاهی این مرکز و نحوه استحصال عسل از کندو توسط دستگاه های خارجی بازدید به عمل آمد.

 


  • دوستدارعسلپاسخ به این دیدگاه
    جمعه 13 شهريور 1394-20:5

    اطلاعاتی که گذاشتید خیلی گنگه
    آدرس محل ،
    ساعت کار جشنواره ،
    و ................
    خیلی مجهول و نامعلومه
    اطلاع رسانی هم صفر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    • شنبه 14 شهريور 1394-8:22

      ساعت کارهم بعد از ظهر ها 5 به بعد

      • شنبه 14 شهريور 1394-8:21

        آدرس جشنواره:
        میدان معلم بابلسر مجتمع آموزشی شهید حسن پور
        بنده رفتم تعداد غرفه ها بسیار کمه و اصلا در حد جشنواره نیست متاسفانه.ولی در کل خالی از لطف نیست عزیزانی که اونجا هستند بسیار با حوصله به سوالها جواب و اطلاعات خوبی میدن در مورد عسل و ....

      • پنجشنبه 12 شهريور 1394-23:39

        به خدا خنده داره جشن عسل تمشک انجیر بهار نارنج....بیچاره شهرهایی که جا میمونن باید جشن لمپا کلوش برقی کدو بگیرن.بی صبرانه منتظر جشن کیییی هستیم!!!!!!!

        • پنجشنبه 12 شهريور 1394-13:37

          شک کر هندوستان و شکر مازندران
          هر دلو لب دوزند اما این کجاو آن کجا
          یوسفی یعقوب دارد یوسفی حاجی رضا
          هر دو یوسفند اما این کجا و آن کجا
          عسل در سوادکوه آمل تولید می شود جشنواره در بابلسر معنی ندارد


          ©2013 APG.ir