تعداد بازدید: 2613

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 4 آبان 1385-0:0

نخ‌نما

حفاري درياي خزر توسط چيني‌ها و معطل ماندن آن به دليل آماده نبودن سكوي البرز موضوعي است كه طي ماه‌هاي اخير تقريبا نخ‌نما شده است.(گزارش خبري)


 براساس برنامه‌ريزي‌ها قرار بود شركت صدرا سكوي نيمه شناور البرز را در بهمن سال گذشته به شركت حفاري شمال براي حفاري آزمايشي تحويل دهد تا در ارديبهشت امسال، اين سكو حفاري آزمايشي در مناطق عميق درياي خزر را آغاز كند و در نهايت در تابستان امسال نخستين حفاري سرنوشت‌ساز ايران در خزر آغاز شود، اما تغييرات مدنظر پيمانكار (صدرا) و تاخيرات زياد موجب عقب افتادن انجام اين پروژه شد. طبق اعلام، تحويل اين سكو يك بار آبان‌ماه و بار ديگر بهمن‌ماه ذكر شده است كه هر بار با بازخوردهاي متفاوتي روبه‌رو بوده است.

در آخرين خبرها اعلام شده بود كه صدرا با ارايه نامه‌اي به شركت حفاري شمال، آبان‌ماه را زمان نهايي تحويل سكو اعلام كرده است.

ولي مديرعامل صدرا اين خبر را تكذيب مي‌كند: "نامه‌اي در خصوص زمان تحويل سكوي البرز توسط صدرا به شركت حفاري شمال نوشته نشده است."

جليل خبره مي‌افزايد: در خصوص زمان تحويل سكوي البرز توافقي بين شركت صدرا و كارفرماي طرح صورت گرفته است؛ ولي كارفرما از ما خواسته كه اين زمان را اعلام نكنيم!

البته او تصريح كرده كه زمان مورد توافق، آبان ماه نيست.

از سوي ديگر مديرعامل شركت حفاري شمال در اين باره با بيان اين كه براساس گفته‌هاي شفاهي، صدرا دكل نيمه شناور البرز را بهمن ماه تحويل خواهد داد، به ايسنا اظهار كرد: اگرچه در حال حاضر آمادگي اجراي پروژه حفاري شمال را داريم، ولي تا اعلام نظر مجري و ناظر (شركت نفت خزر) عمليات خود را آغاز نخواهيم كرد.

اصغر رفيعي، با اشاره به اين كه در حال حاضر بيش از 100 نفر از نيرو‌هاي ما روي سكو مستقر هستند كه حدود 35 نفر آن‌ها مهندسان بهره‌برداري هستند كه براي آشنايي با امور به طور مداوم روي سكو هستند، افزود: به دنبال تقاضاي شركت حفاري شمال از مجري طرح مبني بر اعلام زمان مشخصي براي تحويل دكل، شركت نفت خزر در نامه‌اي اعلام كرد كه زمان تحويل دكل آبان ماه پيش‌بيني مي‌شود؛ در صورتي كه به نظر مي‌رسد زمان آبان ماه منتفي شده و به تعويق افتاده است.

وي درباره جريمه ديركرد تحويل دكل براي صدرا توضيح داد: ناظر پروژه بايد جريمه را اعلام كند؛ ولي در حال حاضر بابت نيرو‌هايي كه روي سكو هستند، هزينه‌هاي زيادي متحمل شده‌ايم كه لازم است اين هزينه‌ها را از شركت نفت خزر به عنوان ناظر پروژه بگيريم.

به گفته او 20 نفر نيروي چيني كه مدت يك ماه در ايران براي بهره‌برداري از سكو حضور داشتند، به دليل تاخير در پروژه تا زمان تحويل دكل به كشور خود بازگشته‌اند.

در همين رابطه مجري طرح سكوي حفاري نيمه شناور البرز با اشاره به پايين بودن قيمت پيشنهادي پيمانكار در مناقصه‌هاي بين‌المللي گفت: به همين دليل اجراي پروژه‌ها با مبالغ پيشنهادي ميسر نشده و در نتيجه كارفرما به دليل دلسوزي و اهميت نسبت به انجام وظايف خود اقدام به حمايت مالي پيمانكار به منظور تكميل و راه‌اندازي پروژه‌ها كرده است.

سيد محمدحسين دانا در ادامه توضيح داد: شركت نفت خزر با مجوز شركت ملي نفت ايران تاكنون حدود 10 درصد مبلغ اوليه قرارداد را اضافه بر مبلغ قرارداد به صورت علي الحساب به شركت صدرا پرداخت كرده است. در اين راستا كارفرما با بررسي‌هاي دقيق كارشناسي كه با همكاري مهندس مشاور طرح و شركت صدرا به عمل آورده است، مبالغ باقيمانده موردنياز براي تكميل پروژه و راه‌اندازي و تحويل آن را در مدت زمان توافق شده برآورد و براي دريافت مجوز لازم به مراجع قانوني تصميم‌گيري اعلام كرده است.

به گفته او بررسي تصويب پرداخت اين مبلغ اضافه در مرحله نهايي قرارداد به محض اعلام نتيجه با هدف رفع كمبود نقدينگي پروژه، براساس مبالغ مصوب اقدام خواهد شد.

دانا با بيان اين كه هرگونه مساعدت خارج از مفاد قرارداد به پيمانكار نياز به تهيه گزارش توجيحي دارد، يادآور شد: گزارش تهيه شده براي تصميم‌گيري به مراجع قانوني ارسال خواهد شد. اگرچه تاكنون شركت ملي نفت ايران با دستور وزير نفت و مديرعامل شركت ملي نفت، مبالغ متنابهي را به صورت علي الحساب به پيمانكار پرداخت كرده كه براي اين امر حتي منتظر تصميم‌گيري‌هاي مراجع قانوني نيز نشده است و به اين ترتيب با توجه به مهم و استراتژيك بودن حفاري نيمه شناور، پس از تصميم‌گيري مراجع قانوني، علي الحساب‌هاي پرداختي به پيمانكار از مبالغ مصوب برگشت داده مي‌شود.

وي در پايان گفت: شوراي عالي فني كشور در حال بررسي وضعيت به‌وجود آمده درباره سكوي البرز است كه نتيجه آن به زودي مشخص مي‌شود.

ساخت سكوي حفاري نيمه شناور البرز در اوايل سال 80 به كنسرسيومي‌ متشكل از شركت ايراني صدرا با سهمي‌ بيش از 90 درصد و شركت سوئدي GVA با سهمي‌ كمتر از 10 درصد واگذار شد. براساس تعهدات پيش‌بيني شده در قرارداد اوليه كنسرسيوم بايد سكو را در شهريور 83 تحويل مي‌داد. در اين مدت با وجود پرداخت مبالغ تعهد شده در قرارداد از طرف شركت ملي نفت ايران، شركت صدرا موفق به انجام تعهدات خود در زمان‌هاي مقرر نشده است و هنوز زمان قطعي تحويل سكو مشخص نيست. بروز اين مسايل و تاخير در كار حفاري يكي از بزرگترين ميدان‌هاي نفتي و گازي جهان كه همسايگان شمالي ايران حتي كار برداشت از آن را از مدت‌ها پيش آغاز كرده‌اند، به نظر چندان موجه به نظر نمي‌رسد.(isna)



    ©2013 APG.ir