تعداد بازدید: 1979

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 15 آبان 1385-0:0

جشن روستا تماشايي بود

مردم روستای کندلوس غروب روز پنج شنبه گذشته تیر ما سیزه شو را جشن گرفتند.


در این روز مردم کندلوس که از روزها قبل خود را برای این جشن آماده کرده بودند با گرد هم آمدن در مرکز روستای کندلوس به جشن و شادمانی پرداختند.

 مردم كندلوس در چنين روزي علاوه بر جشن و شادماني به مناسبت سيزدهم ماه معمولا از خوردني ها و نوشيدني ها سيزده چيز مي خورند براي اينكه تعداد خوراكي ها به سيزده برسد از مواد غذايي همچون كدو ، كلم ، چغندر(چنگل) و لوبياي و سيب زميني به صورت پخته كه آن را هكشي مي نامند استفاده مي كنند.

هائيشت نيز يكي ديگر از خوردني هاي اين شب است. هائيشت تركيبي از گندم ،شاهدانه( تخم كنف)،به صورت برشته است که كشمش و گردو نيز به آن اضافه مي شود.

اهالي باور دارند كه: موقع شكستن گردو ها براي درست كردن هائيشت هر يك از گردو ها قبل از شكستن به نيت شخصي كه مورد توجه آن جمع است نامگذاري مي شود؛چنانچه گردو مورد نظرپوك و بدون مغز باشد اين باور را داشتند كه شخص تا قبل از جشن تيرما سيزده شو سال ديگر خواهد مرد .

لازم به ذکر است دراین روز جمعی از کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز کار اجرای طرح بهسازی بافت با ارزش کندلوس را بر عهده دارند خود را به این مراسم رساندند و همراه با مردم کندلوس این روز را با شادی سپری کردند.

محمدحسین ملایی کندلوسی - (kandelous_village@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir