تعداد بازدید: 6286

توصیه به دیگران 4

شنبه 28 شهريور 1394-0:36

نرده های حفاظتی پل محمدحسن خان فرو ریخت!

نرده های حفاظتی پل تاریخی محمدحسن خان در اثر اهمال و بی توجهی مسئولان شهری و استانی فروریخت.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، بابک ابهرزاد: روز جمعه حفاظ جنوبی پل تاریخی محمدحسن خان به میزان حدود 2 متر فرو ریخت.

 با توجه به پیگیری های انجام شده و درخواست اداره کل میراث فرهنگی مازندران، مبنی بر بسته شدن پل تاریخی محمدحسن خان، چندی پیش جلسه ای در این مورد پشت درهای بسته در فرمانداری بابل برگزار شد که از ورود خبرنگاران ممانعت به عمل آمد.

بنا به گفته یک منبع آگاه، در صورتجلسه این تصمیمات آمده که عبور و مرور از این پل بلامانع است.

اینک حسب دستور برخی مسئولان بابل، به خاطر عبور و مرور خودروهای سنگین، پل تاریخی محمدحسن خان در آستانه ریزش قرار گرفته و جمعه هم نرده های حفاظتی پل فرو ریخت.

خاطرنشان می کنیم جعفر آقاجان نتاج -معاون عمرانی فرماندار بابل- در گفت و گو با ما تردد خودروهای سنگین و سبک را تهدیدی برای این پل ندانست و استدلال کرد که این پل از زمان قاجاریه وجود دارد و تخریب نشده است!

گفتنی است برخی فعالان میراث فرهنگی بابل در گفت و گو با مازندنومه، از ریزش حفاظ این پل و بی توجهی مسئولان شهر و استان نسبت به پل محمدحسن خان ابراز نارضایتی کردند  و با انتشار مطالب و عکس هایی در فضای مجازی، اعتراض خود را نسبت به عملکرد ضعیف مسئولان اعلام کردند.

 


  • جعفر آقاجان نتاج پاسخ به این دیدگاه
    سه شنبه 5 آبان 1394-18:21

    به دوستداران آثار تاریخی و میراث فرهنگی شهر بابل سلام عرض میکنم باستحضار برسانم احساس مسولیت و تعهد بنده به پل مهم و تاریخی محمد حسن بیشتر از دوستداران نباشد قطعا کمتر هم نیست مفاد صورتجلسه و تصمیمات فرمانداری می تواند یکی از مصداق واقعی باشد

    • دوشنبه 30 شهريور 1394-15:24

      سلام . چند سال پیش یک بنده خدایی امد محل کار ما برای دیدن ساختمانی که جزو میراث فرهنگی می باشد وقتی ساختمان را دید دلش به حالش سوخت و گفت تو شهر اصفهان برای سبز نگه داشتن یک درخت میلیونها تومان هزینه می کنند ولی چرا اینجا برای اثار تاریخی و قدیمی کسی ارزشی قائل نمی شود. مسیرمن طوری هست که هر روزه از روی پل محمدحسن خان عبور می کنم واقعا وقتی از زیر پل به بالا نگاه می کنی واقعا زیباست امیدوارم که مسئولان یک فکری به حال اینگونه اثار ارزشمند قدیمی فکری بکنند .

      • دکتر سیف الرضا شهابیپاسخ به این دیدگاه 1 0
        يکشنبه 29 شهريور 1394-11:7

        اگر واقعا معاون عمرانی فرمانداری بابل چنین حرف نا صحیحی زده باشد باید در جواب گفت : اگر تا کنون خراب نشده دلیل بر نمی شود که تا ابد خراب ذنمی شود . هر بنائی عمر مفیدی دارد هنگامی که عمر مفیدش به پایان رسید خراب شدن آن شتاب می گیرد . اگر از 200 سال قبل تا الان خراب نشده نمی توانیم بگوئیم خراب شدنی نیست. مخصوصا با این حجم سنگین تردداز ماشین سنگین و سبک که هر دقیقه از روی آن عبور می کنند

        • کمیسون انجمن های دوستداران میراث فرهنگی مازندرانپاسخ به این دیدگاه 2 0
          شنبه 28 شهريور 1394-21:14

          با سلام. از جناب آقای دکتر ربیع فلاح استاندار محترم و ریاست انجمن میراث فرهنگی استان و دکتر بزرگ نیا مدیرکل گرانقدر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و دادستان ارجمند استان مازندران به جد تقاضا داریم تا نسبت به تخلفات عدیده شهرداری بابل اقدام جدی و قانونی به عمل آورند. شهرداری بابل باید در برابر تخریب غیرقانونی گرمابه میرزا یوسف (در روز تعطیل دارای ثبت ملی) ، مخدوش نمودن حریم منظری موزه و خانه های تاریخی آقاجان نسب توسط شورای شهر بابل (هر دو دارای ثبت ملی) و تخلفات عدیده نسبت به پل محمدحسنخان پاسخگو باشد و قانونگزار با توجه به ماده 558، 560 و 568 قانون مجازات اسلامی موارد تخلف را بررسی و اقدامات لازم را بعمل آورد.

          • عبدا... رهگذرپاسخ به این دیدگاه 2 0
            شنبه 28 شهريور 1394-13:20

            باسلام،مسولین محترم ودست اندرکار شهرستان بابل ،قدر این اثرتاریخی رابدانید،ونگذارید بابی مهری شما این اثرتاریخی از بین برود .اگر این بنای ارزشمند تاریخی در استانهای دیگری نظیر اصفهان،فارس و... قرار داشت ضمن حفظ آن مرکز خوبی برای جذب توریسم وگردشگر از آن بوجودمی آوردند.البته مسولین استان هم کمی همت بخرج دهند واز آثار تاریخی شهرستان بابل محافظت نمایند .حیف است بابی توجهی. در دوران بعضی از مسولین کم توجه آثار ارزشمند ملی دراستان و شهرستان بابل از بین برود

            • شنبه 28 شهريور 1394-11:56

              مگر محمدحسن خان دیگری پیدا شود تا این معضلات راحل کند

              • جواد بیژنیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                شنبه 28 شهريور 1394-11:18

                ماده 558 قانون مجازات اسلامی
                هركس به تمام يا قسمتي از ابنيه، اماكن، محوطه‌ها و مجموعه‌هاي فرهنگي- تاريخي يا مذهبي كه در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است يا تزئينات، ملحقات، تاسيسات، اشيا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب يا موجود در اماكن مذكور، كه مستقلا نيز واجد حيثيت فرهنگي- تاريخي يا مذهبي باشد، خرابي وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از يك الي 10 سال محكوم مي شود.

                ای کاش قدر قاطعیت داشت قوه قضائیه در زمینه تخریب آثار تاریخی

                • شنبه 28 شهريور 1394-8:19

                  وقتی شهردار بابل تنها به دنبال کسب رضایت از اعضای شورای شهر می باشد آن هم به هر طریق بهتر از این نمی شود. شورایی که در دور بعد به هیچ کدام رای نخواهیم داد.


                  ©2013 APG.ir