تعداد بازدید: 2125

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 18 آبان 1385-0:0

اقتصاد ایران و جهل مرکب من!

يادداشتي از:دکتر احمد سيف،استاد اقتصاد دانشگاه لندن.


عزیزی از ایران به من نوشت که زیادی خارج مانده ای و معلوم است که مسایل ایران را درک نمی کنی. با این که اول به من برخورده بود، ولی دیدم دروغ چرا! حق به جانب این عزیزمن است. به حساب هرروزه به روزنامه ها سرک کشیدم. این بخش از فرمایشات معاون اول آقای احمدی نژاد توجهم را جلب کرد. یک بار خواندم. چیزی نفهمیدم. دو بار خواندم، باز هم فایده نداشت. بارسوم که خواندم دیدم نه، این عزیز من حرف خیلی دقیقی زده است. من که نمی فهمم آقای دکتر داوودی چی می خواهد بگوید؟ مخصوصا اگر دقت کنید که عنوان فرمایش ایشان این است: « به اقتصاد سرمایه داری تن نمی دهیم؟
 
ولی خودتان بخوانید و شما را به جان مادرتان اگر فهمیدید که د کتر داوودی چه می گوید، به من هم کمک کنید که من هم بفهمم. والله گناه دارد که در این « جهل مرکب ام» باقی بمانم!
«معاون اول رئيس‌جمهور گفت: نظام بودجه تنها در حد حمايت‌هاى ما مى‌تواند به بخش تعاون کمک کند در حالى که منابع مردمى‌ که از کانال بانک‌ها جذب مى‌شود بايد به سيستم تعاون تزريق شود.
 
 به گزارش ايسنا، دکتر پرويز داوودى - معاون اول رئيس‌جمهور - در مراسم توديع و معارفه وزير تعاون گفت: يکى از اقدامات اساسى دولت نهم اصلاح و سازماندهى نظام مالى و بانکى کشور در جهت کمک به بخش تعاون است تا منابع به سمت اين بخش سوق يابد. وى يکى از نقاط عطف سياست‌هاى اقتصادى نظام را اصل 44 قانون اساسى ذکر کرد و افزود: اين اصل نقطه تحول اقتصاد در جهت مردمى‌ کردن آن است؛ کدام نظام مالى قدرت حمايت از محقق شدن اصل 44 را دارد؟ نظام بودجه ما نمى‌تواند پاسخگو باشد در حال حاضر بودجه عمومى‌ کشور 60 هزار ميليارد تومان است در حالى که نقدينگى که نظام بانکى تزريق مى‌کند 106 هزار ميليارد تومان است اين نقدينگى با سرعت دو در اقتصاد مى‌چرخد که به معناى 210 هزار ميليارد تومان قدرت خريد است.»
خوب. چی شد حالا؟(niaak)

  • جمعه 19 آبان 1385-0:0

    راستش من هم نفهميدم. البته به خودم حق مي دهم چون من رشته ام اقتصاد نيست و ايشان احتمالاً براي اقتصاد دانان آنهم از نوع بسيار با سواد اين حرف ها را زده اند كه پس از مراجعه به منابع و پرسش از بزرگترهاي خود آن را بفهمند. هر چه باشد ايشان معاون اول رئيس جمهوري هستند و نبايد حرفهايشان را جوري بزنند كه هر آدم زه وار در رفته اي مثل من آن را بفهمد. حالا ما هم مي خواهيم با نفهمي خود چيزي بگيم كه هيچگس يا نفهمد و يا اگه فهميد به روي خودش نياره!!
    چقدر از اين 60 هزار ميليارد تومان كار توليد مي شه و به درد مردم مي خوره و چقدرش در دستگاهها براي تامين بخور بخور اونايي كه دستشون مي رسه با اون كار كنند صرف مي شه. نوش (كوفت) جونشون!!
    از اين بهتر اينكه اخيراَ رئيس يكي از دانشگاههاي شمال مبلغ ناقابلي از اعتبارات دانشگاه را به طور پنهاني كه هيچكس الا وزير محترم و دستگاههاي ذيربط نفهمند در اختيار بانك عزيز و پر سخاوت ملت قرار داده تا از قبل اون براي كارمنداش وامي دست و پا بكنه. واقعاً خدمتگذاري از اين بهتر مي شه؟
    ايضاً براي اينكه اين دانشگاه تجربه بدهي سال گذشته رو تداشته باشه رئيس محترم ضمن اينكه اين پول رو به عنوان ذخيره براي روز مبادا در اختيار بانك ملت قرار داده هنوز تقريبا هيچ كار عمراني را در عمل شروع نكرده و هنوز تكليف اعتبارات مربوط به زير مجموعه خود را مشخص نكرده و دارد به صورت روز مره و به صورت بخور و نمير زير مجموعه را صدقه مي دهد تا بتواند نفس بكشد و نميرد. واقعا از اين بهتر مي شود دانشگاه رو اداره كرد. مديريت عالي (آلي) اينه ديگه. ادعا اينه كه اين مديريت علم است. و هميشه قبلي رو كه در اثر كار كردن كلي بدهي بر گردن دانشگاه باقي مي گذاشته در خلوت و جلوت مي كوبه كه هرگز به فكر روز مبادا نبوده و هي مي خواسته فقط بسازه و بره و براي بعدي بدهي باقي بگذاره. واقعاً كه حالا چيزي از اين اخبار فهميديد؟!!!


    ©2013 APG.ir