تعداد بازدید: 4552

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 1 مهر 1394-13:49

9 و 10 مهرماه؛

جشنواره انار ترش در قائم شهر برگزار می شود

 نخستین جشنواره ترش انار(انار ترش)، انار کوتنی(تخم انار گیری)، بوم گردی و بازارچه محلی، روزهای نهم و دهم مهرماه 94 در روستای کوتنا، 7 کیلومتری جنوب شرقی قائم شهر برگزار می شود+فهرست برنامه ها


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محسن عزیزی، مدیر موزه مردم شناسی خانه ریحانه کوتنا و دبیر اجرایی جشنواره : نخستین جشنواره ترش انار(انار ترش)، انار کوتنی(تخم انار گیری)، بوم گردی وبازارچه محلی پس از مطالعات فراوان و آگاهي از اثربخشی آن در حوزه های مختلف علمي- پژوهشي و اثرات مثبت فرهنگي، تجاري، آموزشی و گردشگری، نیز بهبود کیفیت و کمیت تولید، فرآوری، بازاریابی و فروش این محصول جنگلی در روستای کوتنای قائم شهر به عنوان یکی از مراکز اصلی انار ترش در منطقه برپا می شود.

 انار خواص درماني بسیاری در طب نوين دارد. مصرف انار غير از جنبه خوراكي آن، از ديدگاه دارويي و اثرات درماني نيز قابل ملاحظه است.

یکی از دغدغه های جامعه امروزی گسترش شکاف نسلی است. زندگی خاص شرایط کنونی  ایجاب می کند که در زمینه آشنایی هرچه بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان با هویت قومی و ملی و دینی اقدامات مختلف، جذاب، متنوع و با نشاطی انجام گیرد؛ ضمن اینکه برگزاری جشنواره ها و مراسم آیینی مربوط به فرهنگ مردم، فرصت مناسبی است تا  اقوام دیگر با آیین ها و مراسم های یکدیگر آشنا شوند.

بدون شک امروزه گسترش ارتباطات اجتماعی بدون آشنایی با فرهنگ مردم، غیرممکن است و جشن ها می توانند یکی از راه های مؤثر در انتقال فرهنگی باشند.

علاوه بر این باید به نیاز مردم  برای شادی و نشاط اشاره کرد. فشار های روانی ناشی از آلودگی صوتی، شرایط اقتصادی، کاهش ارتباطات اجتماعی، تغییر ساختار خانواده، رشد و گسترش تکنولوژی  زمینه را برای افزایش انواع مختلف اختلالات روانی ایجاد کرده است. بنابراین  جشن های ملی و مذهبی بهترین فرصت برای ایجاد شادی و نشاط در جامعه هستند.

 نخستین جشنواره ترش انار(انار ترش)، انار کوتنی(تخم انار گیری)، بوم گردی و بازارچه محلی روزهای نهم و دهم مهرماه 94  برابر با دهم و یازهم هرماه 1527 تبری در روستای کوتنا، 7 کیلومتری جنوب شرقی قائم شهر برگزار می شود.

این برنامه فرهنگی را موزه مردم شناسی "خانه ریحانه" روستای کوتنا با همکاری دستگاه های اجرایی و فرهنگی شهرستان و دهیاری و شورای اسلامی این روستا برگزار می کنند.

در این جشن کتاب " قائمشهر، باستان شناسی و آثار تاریخی" رونمایی و برنامه هایی از قبیل صله رحم، نوروزخوانی، شعر و موسیقی مازندران به همراه هفت سین و آواز محلی، تخم مرغ شکستن که در مازندران به «مرغنه جنگی» معروف است، اجرا خواهد شد.

همچنین نمایشگاه و بازارهای سنتی و پخت انواع غذاهای محلی از برنامه های جانبی مراسم است.

ساعت کار جشنواره از 9 صبح تا 17 است. زمان  مراسم رونمایی کتاب، موسیقی محلی و تجلیل هم روز جمعه 10 مهرماه از ساعت 14 تا 17 است.

در پایان از همه شرکت کنندگان تقاضا داریم در صورت امکان با لباسهای محلی در این جشن حضور یابند.



    ©2013 APG.ir