تعداد بازدید: 2195

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 7 آذر 1385-0:0

فاجعه اي به نام حريم شكني ديجيتالي

يادداشتي از:عليرضا سعيدي كياسري(سرويس فرهنگي روزنامه بشيرمازندران)


چند وقتي است كه انتشار و توزيع سي دي منتسب به يكي از هنر پيشه هاي سريالهاي تلويزيوني افكار عمومي جامعه ما را به خودش مشغول ساخته و در محافل مختلف در اين خصوص صحبت مي شود. از سويي روزنامه ها، هفته نامه ها و ساير نشريات بويژه نشريات موسوم به زرد و هم چنين سايتها و وبلاگ ها در شبكه اينترنت بطور گسترده اي به اين موضوع پرداخته اند و هر روز اخباري را در حواشي اين واقعه درج مي كنند و جالب اينكه پشت سر هم اين اخبار تأييد و تكذيب مي شود.


آنچه كه سبب شده تا در اين مجال به موضوع مورد اشاره بپردازيم نگراني هاي ايجاد شده در نزد جامعه از شكستن حريم خصوصي افراد و خانواده مي باشد كه چگونه در يك چشم بر هم زدن قرباني نيات پليد و شيطاني شخص يا اشخاص بيمار، جاهل و منفعت طلبي مي شود كه عواقب جبران ناپذيري را به دنبال دارد.


در اينجا قصد آن نيست كه به صحت و سقم ماجراي سي دي منتسب به يكي از هنر پيشه هاي سريالهاي تلويزيوني پرداخته شود و يا در مورد آن مطلبي ارائه گردد بلكه اين مسأله بهانه اي است تا اهميت حفظ حريم خصوصي افراد در جامعه را گوشزد نموده و مصرانه به آن تأكيد كنيم.


متأسفانه در سالهاي اخير دسترسي آسان مردم به دوربينهاي ديجيتالي و تلفن هاي همراه مجهز به سيستم عكس برداري و تصويربرداري باعث شده تا مشكل سوء استفاده از اين ابزار در جهت ثبت و ضبط و انتشار مسايل غير اخلاقي و دور از شئونات اسلامي و هنجارهاي اجتماعي روز به روز پر رنگ تر شده و ابعاد گسترده تري پيدا نمايد تا آنجا كه در اخبار گوناگون شاهديم كه چگونه از كوچك ترين فضاي ايجاد شده در محافل خصوصي و خانوادگي و گاهي هم اماكن عمومي مثل استخر شناي بانوان، آرايشگاه ها، فروشگاههاي لباس زنانه، باشگاههاي ورزشي و… به شكلهاي مختلف سوء استفاده شد و در مدت زماني كوتاهي در سطح بسيار وسيعي در سراسر كشور عكس ها و فيلم هاي مربوطه دست به دست شده و برخي اوقات هم با قيمتهاي عجيب و غريبي رد و بدل و توزيع مي شود.


در اين ميان دو نكته حائز اهميت فراواني مي باشد كه توجه به آن بسيار كار ساز است. نخست اينكه خانواده ها بويژه بانوان گرانقدر با كمي دقت نظر و حفظ وجاهت و هم چنين رعايت شوونات اخلاقي و ارزشهاي ديني در محافل و مجالس خانوادگي فاميلي و آشنايان مي توانند ضريب حفظ امنيت اخلاقي خودشان را چند برابر نموده و فرصت هرگونه بهره برداري احتمالي را از سوي شيادان سودجو سلب كنند از سويي همچنانكه براي در امان ماندن از سرقت سارقين، زيور آلات، جواهرات و پول و چك در جايي امن و مطمئن نگهداري مي شود، آلبوم هاي خصوصي و خانوادگي شامل فيلم و عكس نيز بايد با حساسيت خاصي حفظ و مراقبت شود تا دست هر سارق شياد و سودجويي از آن كوتاه باشد ضمن آنكه براي چاپ، ميكس، مونتاژ و تكثير عكسها و فيلم هاي خانوادگي و خصوصي نيز به هر فردي در بازار اعتماد نشود كه چه بسا ممكن است مسايل و مشكلات عديده اي را به وجود آورد.


اما آنچه كه به سيستم هاي انتظامي، نظارتي و قضايي براي جلوگيري از بروز ترويج و اشاعه امور غير اخلاقي و فساد و هم چنين حريم شكني اخلاقي خانوادگي توسط آدمهاي نا اهل، منفعت جو، جاهل و شياد مربوط مي شود پيگيري و برخورد فوري، جدي و قانوني با اين افراد و مجازات آنها مي باشد كه مي تواند عامل مهم و عمده اي براي پيشگيري از بروز مجدد چنين مسايلي باشد و متعديان به حريم خصوصي افراد نيز جرأت حرمت شكني را در جامعه پيدا نكنند.


متأسفانه تعدادي از نشريات و سايتها و وبلاگها نيز با تيترها و مطالب تهيج كننده و غالبا غير معتبر و كذب كه صرفا براي سودجويي و جلب مخاطب صورت مي گيرد افكار عمومي را به خودشان مشغول مي سازند. همين موضوع سبب مي شود تا ميل و انگيزه براي بدست آوردن اين سي دي هاي غير مجاز افزايش يابد كه به تبع آن علاوه بر اشاعه يك امر غير اخلاقي و ضد هنجار، سود سرشاري هم نصيب عوامل و دست هاي پنهان اين پديده شوم مي شود.


البته اين سودآوري غير قانوني و غير مجاز تا آنجا رشد كرده حتي دامن فيلم هاي سينمايي را نيز گرفته و تهيه كنندگان و كارگردانان سينماي ايران از عدم وجود امنيت براي حفظ محصول و توليدات سينمايي خود خبر داده اند و از مسوولين انتظامي و قضايي خواستار پيگيري و برخورد با متخلفين شده اند.
در اين ميان مسلما بي ارتباط نيست كه روانشناسان و كارشناسان مسايل اجتماعي به آسيب شناسي در اين باره بپردازند و ضمن شناسايي ريشه هاي اخلاقي و اجتماعي انجام چنين كاري، راه حلهاي ملموس و مناسبي را هم براي رهايي از هنجار شكنيهايي از اين دست ارائه نمايند.


به طور قطع و يقين آگاهي بخشي و اطلاع رساني در شبكه هاي مختلف راديويي و تلويزيوني، مطبوعات و سايتهاي اينترنتي نقش موثر و سازنده اي در كاهش اشاعه امور غير اخلاقي و خلاف قانون در جامعه دارد كه باعث حفظ سلامت و امنيت حريم خصوصي افراد خواهد شد.



    ©2013 APG.ir