تعداد بازدید: 5620

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 14 آذر 1385-0:0

بایدهاونبایدهای مازندران

گفت و گو با تعدادي از مديران استان،به بهانه سفر رييس جمهوري به مازندران.(محمدعلی روشن)


" سفر دکتر محمود احمدی نژاد -رئیس جمهور به استان مازندران- بهانه اي شد تا alborznews با برخي از مديران بومي گفت و گوی ویژه ای ترتيب دهد.نظرها در آستانه اين سفر ارائه شده كه در پي آمده است:

استاندارمازندران :سفر رئیس جمهور به توسعه مازندران شتاب می بخشد

 سفر رئیس جمهور به توسعه مازندران شتاب می بخشد وی عدم توسعه یافتگی صنعتی، محدودیت های زیست محیطی و آماده نبودن زیر ساخت های کشاورزی را از مهم ترین مشکلات استان برشمرد و افزود شما خبرنگاران و رسانه های گروهی باید با زبان مطبوعات و رسانه ای مشکلات زیر بنایی استان را بیان نمایید.

 ایشان در پاسخ به این سوال که آیا مازندران استانی فقیر است؟ بیان داشت: بررسی و تحلیل از وضعیت گذشته نشان می دهد که مازندران استانی فقیر نیست و در مقایسه با استان های دیگر در وضعیت مناسبی قرار دارد.

 وی مهم ترین و اساسی ترین علت عدم سرمایه گذاری در استان را نبود توسعه در بخش حمل و نقل ذکر کرد و افزود: مازندران به رغم همه مشکلات، نظیر عدم توسعه صنعت و رونق تولید از داشتن نیروی انسانی نخبه و دانشگاهی با ظرفیت علمی بالا به خود می بالد.

 مهندس شفقت در خصوص علت آزاد نبودن سواحل دریای خزر اعلام داشت: تاکنون درخصوص نحوه استفاده صحیح از سواحل استان برخورد منطقی صورت نگرفت و از سوی دولت نیز متولی مشخصی نداشته است ولی سند راهبردی استان در بخش گردشگری به عنوان قطب توریستی جهان اسلام تدوین شده است.

وی در پاسخ به این سوال که برای خواسته های بحق مردم مازندران از جمله رشد صنعتی و اقتصادی، رونق تولید، توسعه مراکز فرهنگی و هنری، احداث فرهنگسراها در جریان سفر رئیس جمهور به استان چه برنامه هایی دارید؟

وی خاطر نشان کرد: رفاه و آسایش، بازشناسی تاریخ و فرهنگ مازندران از خواسته های مهم مردم استان است که همزمان با سفر رئیس جمهور به استان به نمایندگی از مردم شریف استان و با همکاری مدیران استانی پیگیری های جدی را به عمل خواهیم آورد.

وی در خصوص ورزش استان بیان داشت: برای ورزش استان برنامه هایی داریم و در خصوص ورزش پرطرفدار فوتبال، تیم نساجی مازندران را تقویت خواهیم کرد.

 استاندار مازندران با اشاره به سفر بازرگانان و تجار گل و گیاه مازندرانی به کشور قزاقستان خاطرنشان ساخت: سفر به کشور قزاقستان برای بازرگانان و تاجران گل و گیاه مازندرانی موفقیت آمیز و پر بار بود و در این راستا ابلاغیه ای برای اتحادیه گل و گیاه استان صادر شد تا بازارچه های گل و گیاه در مبادی ورودی و خروجی برای عرضه و فروش گل و گیاه تاسیس شود .

 وی در پایان اظهار داشت: تعداد 16 شهرک دامپروری در مناطق کوهستانی مازندران برای دامداران و دامپروران تاسیس می شود.

 وی ابراز امیدواری کرد با سفر رئیس جمهور و هیئت دولت نهم به استان مشکلات و موانع گریبانگیر توسعه و پیشرفت مازندران برطرف شود و ما نیز به طور جدی تمام توان خود را برای تحقق تصمیمات هیئت دولت مصروف خواهیم داشت .

رعیت :فرصت مغتنم است

رعیت نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبارگفت :وفاق و همدلی مردم و مسئولان رمز بالندگی مازندران است سفررئیس جمهور محترم فرصت خوب و مغتنمی است که مسئولین دستگاه ها و مدیران ارشد استان در اقدامی هماهنگ و همسو نسبت به طرح مهمترین مشکلات و مسائل اقدام نمایند و پر واضح است که هرچه هماهنگی و همخوانی بیشتر باشد میزان اثرگذاری نیز مطلوب تر خواهد بود.

رعیت در پاسخ به این سوال که چرا مازندران به توسعه ای که شایسته آن است نرسیده بایستی به مواردی از قبیل عمر کوتاه مدت مدیریت ارشد استان، رقابت های شدید بخشی و شهرستانی، عدم تعامل مدیران و نیز عدم وفاق و همدلی عمومی میان مدیران استان اشاره کرد.

لذا چنین مجموعه ای توان جذب و هدایت سرمایه های ملی را در سطح حاکمیت نخواهد داشت و در نتیجه توسعه مطلوب حاصل نمی گردد.

واقعیت آن است که باید به یک تعریف واحد از منافع استانی برسیم و برآن پافشاری کنیم و تمامی تصمیمات را در جذب منافع کلان استانی درآوریم. مشکلات عدم توسعه شهرهای مازندران منحصر به یک شهر نیست مسئله کل استان است.

همه شهرها مشکل فاضلاب دارند، آب شرب عالی می خواهند، جوانان بیکارند، راه دسترسی روستایی مشکل دارد لذا باید در بعد کلان استانی به حل معضلات بپردازیم

دبیراتاق فکرمازندران : درآستانه یک فرصت طلایی هستیم

مشاور علمی استاندار و دبیر اتاق فکر توسعه مازندران تشریح مزیت سفرهای استانی رئیس جمهور و هیأت دولت گفت : سفر رئیس جمهور فرصت طلایی را برای رونق اقتصادی در استان مازندران فراهم می کند.

دکتر صادقعلی موحدمنش در گفتگو با خبر نگار البرز گفت : همه باید تلاش کنند تا سفر رئیس جمهور و اعضای کابینه اش به نقطه عطف تحولات توسعه مازندران تبدیل شود.

 وی تصویب طرح های مهم و زیربنایی ، اختصاص اعتبارات مورد نیاز ، اجرایی شدن برنامه های اقتصادی مصوب و نظارت و پیگیری پروژه ها را از فوریت های سفر رئیس جمهور به مازندران خواند و اظهار داشت : مازندران در آستانه یک فرصت طلایی است و اگر از این فرصت به خوبی استفاده شود بسیاری از مشکلات و مسایل مزمن توسعه نیافتگی استان حل خواهد شد.

 موحد منش با بیان اینکه باید از تمامی فرصت و ظرفیت های مدیریتی استان برای ارائه طرح ها به رئیس جمهور استفاده کرد افزود: مدیران دستگاههای اجرایی ، نمایندگان مجلس و نخبگان علمی و فکری مازندران بیشترین تأ ثیر را در ارائه طرح و پیشنهادهای اقتصادی دارند.

 وی با یاد آوری تنظیم سند ملی و راهبردی استان مازندران اضافه کرد: توسعه کشاورزی ، صنعت ، بازرگانی و گردشگری باید در این سفر به صورت متعادل و متوازن مورد حمایت قرار گیرد تا شاهد شکوفایی این بخش ها باشیم .

موحدمنش در پایان اظهاراتش با اشاره به وجود 35 درصد نیروی بیکار از فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان خاطرنشان کرد : با رفع محدودیت های سرمایه گذاری و حمایت از فرصت های قانونی باید گامی اساسی در اشتغال جوانان به ویژه فارغ التحصیلان برداشته شود.

راهب :میزبان 15میلیون مسافرهستیم

مهندس راهب نماینده مردم تنکابن و رامسر :سفر رئیس جمهور سرآغاز تحول اساسی مازندران است.

راهب نماینده مردم تنکابن و رامسر طی گفتگویی با خبرنگار البرزبیان داشت: سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به مازندران سرآغاز تحول فرهنگی، اقتصادی و زیر بنایی استان خواهد بود.

 وی گفت: حضور رئیس جمهور در استانها علاوه بر افزایش اعتبارات استانی، موجب تحکیم پیوند مردم با دولت خواهد شد.

 راهب اظهار داشت: مازندران به دلیل وجود جنگل و دریا و همچنین آب و هوای مناسب در طول سال میزبان بیش از 15 میلیون مسافر از اقصاء نقاط کشور می باشد.

وی افزود: استان ما فقط به مازندرانی ها اختصاص ندارد بلکه به همه مردم کشور تعلق دارد و به همین جهت باید با اختصاص اعتبارات ملی کاستی های آن جبران شود. راهب تصریح کرد: مهمترین نیاز استان صنعت پتروشیمی، استخراج و پالایشگاه نفت، کارخانه سیمان و همچنین صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، مهار آب با احداث سدهای بزرگ و کوچک جهت آبیاری مرکبات و مزارع برنج، گندم، پنبه و ... است.

 راهب ضرورت تسریع و تکمیل آزاد راه تهران ـ شمال، بندرهای صیادی و تجاری ، چهار بانده کردن جاده اصلی رامسرـ ساری و تسریح در تکمیل کمربندی ها و بهبود و بهینه سازی کارخانجات شالی کوبی در سراسر مازندران به منظور کاهش ضایعات عرصه تولید محصولات یادآور شد.

نعمت زاده : به شهرک های کشاورزی نیازمندیم

احداث شهرک های کشاورزی برای توسعه مازندران حیاتی است دکتر قربانعلی نعمت زاده نماینده مردم قائم شهر، جویبار، سوادکوه در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان مطلب فوق گفت: باید برای رشد و توسعه استان یک استراتژی معین در بخش های مختلف اقتصادی ـ کشاورزی ـ صنایع و خدمات مهندسی صورت گیرد.

 وی اظهار داشت: باید ظرفیت های استان را در زمینه های مختلف از جمله جغرافیای حمل و نقل ـ منابع انسانی و مجموعه امکانات طبیعی موجود را ارتقاء بخشید. و تعریف جامع و دقیقی از آمایش سرزمین صورت گیرد.

وی در خصوص علل عقب ماندگی استان گفت: یکی از مهمترین علت های عقب ماندگی استان در گذشته این است که متولیان امور در دهه های گذشته به اندازه ای که در زمینه های سیاسی تلاش داشته اند در خصوص برنامه ریزی مسائل اقتصادی ، زیربنایی و ... توسعه استان است می گماشتند قطعاً وضعیت استان بهتر از امروز می بود.

نعمت زاده در خصوص چگونگی بهره مندی بیشتر از سفر رئیس جمهور به استان افزود: برای استفاده بهتر از سفر رئیس جمهوری به استان باید از ظرفیت های استان از جمله ظرفیت های دریایی و بنادر و حمل و نقل ریلی و اتصال خط آهن ساری به رشت و رشت به آستارا استفاده کرد یکی از جدی ترین اقدامات می تواند ایجاد شهرک کشاورزی در استان می تواند نقش بسزایی در توسعه استان داشته باشد

قاسم زاده :ظاهرنگرنباشیم

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: مازندران به دلیل نداشتن رویکرد واقع بینانه دستگاههای اجرایی کشور تاکنون از پیشرفت چشم گیری برخوردار نبوده است.

حسینعلی قاسم زاده افزود: در واقع نگرش دولت به استان، نگاه به ظاهر امر بدون توجه به عمق بوده است و همین امر باعث شده در برنامه اول و دوم توسعه، استانهای کشور قطب کشاورزی به شمار آید.

وی گفت: معرفی شدن مازندران به عنوان قطب کشاورزی نیز به خاطر سرمایه گذاری کلان دولت بلکه بیشتر به سبب استعداد و ظرفیتهای خدادادی است که اگر نظام با نگاه جدی وارد عرصه عمل شود مشکل استان حل خواهد شد.

 وی با اشاره به میزان 20 درصدی آبهای سطحی مهار نشده اظهار داشت: میزان آبهای سطحی مهار نشده در استان قابل قیاس با آبهای مهار شده نیست که این منجر به احداث قریب به 50 هزار حلقه چاه در استان برای آب زراعی و شرب و ... شده که میلیاردها تومان هزینه برای مردم در برداشته است.

دکتر قاسم زاده تصریح کرد: مازندران به عنوان قطب کشاورزی در زمینه منابع مالی برای ایجاد تاسیسات و توسعه صنایع کشاورزی با نگاه انقباضی بانکها روبروست. وی خاطر نشان کرد: نگرش دولت نسبت به استان باید تغییر کند و با نگاه واقع بینانه به مازندران برخورد شود.

ناصری:اشتغال زایی نمی کنیم

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون صنایع زیربنایی و اشتغال زا به مازندران وارد نشده است و در سفر هیأت دولت به مازندران احیاء و راه اندازی صنایع اشتغال زا در اولویت قرار می گیرد.

حجت الاسلام علی اکبر ناصری در گفتگویی کوتاه با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت به مازندران اظهار داشت: کشاورزی بودن استان باعث شده است که مازندران از غافله صنعتی شدن عقب بماند.

وی با بیان این که رونق کشاورزی، احیای صنایع تبدیلی و سازه های دریایی در مازندران نیاز ضروری برای توسعه استان است افزود: اعضای هیأت دولت باید برای رفع محرومیت پنهان مازندران تلاش کنند تا اهداف سفر محقق شود .

محسنی :عقب ماندگی درتوسعه قابل لمس است

با توجه به این که مازندران از قافله توسعه عقب مانده در سفر رئیس جمهور زیر ساختهای توسعه در استان فراهم می شود.

دکتر انوشیروان محسنی نماینده مردم نوشهر ، چالوس در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان مطلب فوق بیان داشت: سفر رئیس جمهور فرصت مناسبی است تا با مصوبات هیأت دولت مشکلات اساسی و ریشه ای توسعه استان حل شود.

وی یکی از علل عقب ماندگی مازندران را نداشتن برنامه کاری برای رشد توسعه استان در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی برشمرد و افزود: توجه به این که مازندران به عنوان قطب کشاورزی به شمار می آید.

 نه تنها نهادهای کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار نمی گیرد، به بخش صنعت هم توجه کافی نشده است. در طول 5 سال گذشته برنامه ریزی فراگیر و جامع برای استان انجام گرفت که به همه توانمندی ها، ظرفیت ها و استعدادهای مازندران نگاه علمی و کارشناسی شد، تا همزمان با توسعه کشاورزی، بخش صنعت نیز پیشرفت کند.

دکتر محسنی گفت: از دیگر مشکلات استان از نداشتن زیر ساختهای مناسب بخصوص در بخش راه است که در این زمینه با عقب ماندگی تاریخی روبرو هستیم به طوری که سه جاده ارتباطی مازندران با تهران دچار مشکل عدیده ای است که نمی تواند جوابگوی ظرفیتهای استان در زمینه حمل و نقل، جابجایی مسافرین باشد و جاده های هراز، کندوان، فیروزکوه از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

 وی اظهار داشت: به توجه به اینکه عمده درآمد مازندران در بخش کشاورزی است و چون درآمد این بخش، از معافیت مالیاتی برخوردار است بنابراین ضریب عمرانی از درآمدهای مالیاتی پایین است و در نتیجه این استان از ضریب تملک دارایی پایین برخوردار است. دکتر محسنی خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور طرح های احداث 5 بیمارستان، توسعه تجهیزات بهداشتی و درمانی و همچنین برخورداری تمام روستائیان استان از بیمه تامین اجتماعی از پروژه های مهم پیشنهادی به هیئت دولت است.

روحی :ضریب تملک دارایی های سرمایه ای بالابرود

نماینده مردم بابلسر، فریدونکنار:مشوق های سرمایه گذاری توسعه مازندران را سرعت می بخشد دکتر حجت الله روحی نماینده مردم بابلسر در مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی با خبرنگار ما بیان داشت: رئیس جمهور و هیئت دولت در سفرهای استانی بین 70 تا 80 مصوبه داشته اند که سهم مازندران با هماهنگی های صورت گرفته 75 مصوبه خواهد بود.

 وی افزود: تصحیح ضریب تملک دارایی های سرمایه ای استان که حدود 80 درصد است باید به حداقل استان های همجوار «130» برسد، همچنین ضریب عمرانی استان که حدود 6 درصد می باشد، باید به حد 1 و بالاتر افزایش یابد. دکتر روحی گفت: یکی از مشکلات مازندران بیکاری است که از علتهای آن نیز عدم توسعه صنعتی می باشد.

وی با اشاره به مصوبه سال گذشته دولت در مورد چگونگی توسعه یافتگی استان ها گفت: براساس این مصوبه استان هایی که شاخص توسعه یافتگی آن ها از حد میانگین پایین تر است از مشوق های صنعتی برخوردار می شوند.

 وی در خصوص علت عقب ماندگی مازندران تصریح کرد: براساس شاخصه های توسعه یافتگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مازندران جزو استانهای برخوردار به حساب می آید که این امر باعث بروز مشکلات در استان شده و امیدواریم با هماهنگی سازمان مدیریت بتوانیم شاخصه ها را واقعی کنیم.

شجاعی :دستگاه ها همت کنند

شجاعی نماینده ساری در مجلس:توسعه مازندران در گرو همکاری بین بخشی دستگاههاست .

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رئیس جمهور به مازندران گفت: مازندران روستایی بزرگ است که دولت نهم باید برای آبادانی و توسعه آن تلاش کند.

 سید حسن شجاعی در گفتگویی کوتاه اظهار داشت: منابع طبیعی و محیط زیست برای رسیدن به توسعه به خوبی همکاری نمی کنند و این سفر می تواند مقدمات ایجاد صنایع بزرگ از جمله پتروشیمی و پالایشگاه را در مازندران فراهم کند.

 وی با بیان این که تاکنون مازندران از اعتبارات ملی مناسبی استفاده نکرده است افزود: دولت نهم در بودجه گذاری توجه کمی به مازندران داشته و این از دلایل عدم توسعه یافتگی استان بوده است.


  • چهارشنبه 1 خرداد 1392-0:0

    بابا توسعه کاری نداره فقط باید به جای حرف عمل کرد ساخت و ساز کرد با فکر یا بی فکرس فرقی نداره تو ایران هر دوش خوب جواب میده.


    ©2013 APG.ir