تعداد بازدید: 4452

توصیه به دیگران 2

شنبه 11 مهر 1394-17:49

دور جوانیِ سونات

دو شب اجرای کم نظیر ارکستر فیلارمونیک سونات در ساری

گزارشی از دوشب اجرای ارکستر فیلارمونیک سونات در سالن هلال احمر ساری/ سونات و بافنده در اجراهای پنج شنبه و جمعه شب  گذشته نمره قبولی گرفتند و مردم نیز کارها را پسند کردند و خستگی بر تن ارکستر نماند.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، سردبیر: زمستان سال 1388 بود که محسن بافنده -موسیقیدان جوان قائم شهری- برای معرفی موسیقی کلاسیک در مازندران، آرام و عاشقانه گروهی را گرد آورد.

او ارکستر فیلارمونیک و گروه کر "سونات" را راه اندازی کرد که بعدها در داخل و خارج از استان برای مردم علاقه مند به موسیقی فاخر، اجراهای گوناگونی داشت.

کار ارکستر فیلارمونیک و گروه کر سونات مهرماه سال 1392 به نقطه اوج خود رسید، شب هایی که قطعه رکوییم موتزارت را روی صحنه بردند.

بافنده و گروهش در چهار دوره پیاپی در جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بخش رقابتی آواز جمعی حضور یافته اند که در جشنواره بیست و هشتم عنوان سوم و در جشنواره بیست و نهم عنوان نخست را به دست آوردند.

سونات و بافنده در پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت نیز رتبه نخست را به دست آورده، برای مازندرانی ها افتخارآفرینی کردند.

* شب هایی رویایی سونات در ساری

برای آنانی که شب های نهم و دهم مهرماه به سالن هلال احمر استان آمده بودند، دو شب رویایی بود.

 گروه 72 نفره سونات مرکب از 42 نوازنده و 30 عضو گروه کر در دو پارت، قطعات باکلام و بی کلام خاطره انگیزی را از موسیقی ایرانی اجرا کردند.

از این تعداد هنرمند، فقط 12 نفر بومی نبودند. نوازند‌ه‌‌ها بیشتر جوان‌ بودند و یکی از آن ها فقط 15 سال داشت. بافنده در پی کشف استعدادهای جدید شهر و استان خودش است و در هر اجرایش تعداد نوازنده های بومی را بیشتر می کند.

سونات برای دو شب اجرا در ساری بیشتر از 5 ماه تمرین کرد. برای 12 نوازنده حرفه ای که از تهران آمده بودند، قطعات فرستاده شد و یک جلسه هم قبل از اجرای رسمی، تمرین کردند.

رهبر ارکستر تصمیم دارد سالانه دو برنامه داشته باشد؛ یکی برای اجرای آثار ایرانی و یکی هم کلاسیک غربی.

اجراهای امسال سونات، همه ایرانی بود با چند ساز ایرانی از جمله تار، سنتور و عود.

* احترام به ساز ونوای ایرانی

در اجرای نهم و دهم مهرماه امسال در ساری، ویولن‌های اول و دوم، ویولا، ویولنسل ، کنترباس، آبوا، فلوت، کلارینت، فاگوت، سازهای کوبه‌ای، سنتور، تار، عود، تنبک و پیانو  سازبندی سازهای ارکستر بود که از نظر رنگ‌آمیزی صوتی، فضایی ایرانی را در سالن ایجاد کرد.

ارکستر در 2 بخش به اجرای برنامه پرداخت که بخش نخست آثار استاد «حسین دهلوی» شامل «سبکبال»، «فانتزی برای تار و ارکستر»، «کنسرتینو برای سنتور و ارکستر» و «فروغ عشق» اجرا شد. دو قطعه «فروغ عشق» استاد دهلوی و «ایران» استاد سریر را «بهادر رحمانی‌جو» -خواننده جوان اهل بابل- خواند که البته جویای نام است و کارش هر چند اشکال هایی داشت، قابل اغماض است.

حضور دو ساز ایرانی تار و سنتور و تکنوازی آن ها، نوعی ادای احترام محسن بافنده به موسیقی و ساز ایرانی تلقی می شود. در دو شب اجرا، سونات نشان داد که به ایران و فرهنگ ایرانی می اندیشد و احترام خاصی به ساز و نوای این دیار کهن دارد.

رهبر ارکستر دل بر آن دارد که در اجراهای پس از این شان، قطعات مازندرانی را نیز اجرا کنند که حتما" شنیدنی خواهد بود.

*  هشت تصنیف

بخش دوم برنامه تصنیف خوانی بود که اجرای آن بر عهده وحید تاج بود.

این خواننده جوان، اهل دزفول و شاگرد مکتب استاد محمدرضاشجریان است که خود در دانشگاه درس هم می دهد.

او کارهای موفقی را با گروه آوازی تهران داشته و خواننده آلبوم «برف خوانی» به آهنگسازی علی قمصری هم بوده است. «خانه غریب» و «شیدا و عارف» از جمله آلبوم‌های این خواننده است.

تاج ابتدا «وای از شب من» را خواند که آهنگ ساز آن استاد همایون خرم بود. تصنیف «دورجوانی» از بزرگ لشکری کار دوم بود که اجرا شد. تصنیف مشهور «خوشه چین» اثر استاد روح الله خالقی اجرای پارت دوم را با شکوه تر کرد و نقطه اوج هم تصنیف شاد دخترکولی» بود به آهنگ سازی عباس شاپوری.

ارکستر یک تصنیف از زنده یاد حبیب الله بدیعی -آهنگ ساز برجسته مازندرانی- هم در برنامه داشت و وحید تاج تصنیف «بیا»ی استاد بدیعی را هم خوب خواند.

تصنیف «خاک مهرآیین» ساخته علی اکبر قربانی  یکی دیگر از اجراهای ملی-میهنی برنامه بود و در ادامه هم «سردار جنگل» از محمد میرزمانی که خاطره سریال میرزاکوچک و صدای جاودانه ناصرمسعودی را زنده کرد. تاج بعد از این اجرا پشت میکروفن ابراز خرسندی کرد که در شمال می خواند و عذرخواهی کرد که چون گویش جنوبی دارد، شاید نتوانسته به خوبی این تصنیف را اجرا کند.

 بالاخره تصنیف هشتم که تیتراژ سریال «مدار صفر درجه» بود، ساخته فردین خلعتبری که پیش تر علیرضا قربانی آن را اجرا کرده بود و البته وحید تاج نتوانست به زیبایی و توانایی قربانی، از عهده کار برآید.

حاضران که دست زدند و گل ها که به گروه اهدا شد، بار دیگر «خاک مهرآیین» به اجرا درآمد تا تکمله ای باشد بر حس خوب وطن دوستی ومیهن پرستی محسن بافنده و گروهش که در دو شب برای ایران و فرهنگ ایرانی سنگ تمام گذاشتند.



*خستگی بر تن ارکستر نماند

در دو شب اجرای سونات برخی مسئولان نیز دعوت بودند که آمدند؛ از جمله احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران و محمد دامادی نماینده ساری و میاندورود در مجلس که به احترام سونات دقایقی نشست و رفت.

قاسم فرجی در صدابرداری این ارکستر بزرگ، شب های دشواری را سپری کرد. کار او جز در چند مورد کوچک، در مجموع  قابل قبول بود

پدرام طهماسبیان -مدیر قائم شهری برنامه- نیز این روزها در داخل و خارج از کشور، مشتری فراوان دارد. برنامه ها و کنسرت هایی که او تهیه و مدیریت می کند منظم و بی حاشیه است و کلاس استانداردی دارد.

سولیست سنتور -مجید رییسیان- و سولیست تار -مهران معمارنژاد- هم با مهارت نواختند، هر چند صدای سنتور به تقویت بیشتری نیاز داشت و پرطنین و مهیج به گوش نمی رسید.

سونات جوان است و مطمئنا" در آینده حرف های بیشتر خواهد داشت. تنها دو نکته را می توان در پایان دو شب اجرای بسیار خوب گفت؛ نخست آن که منتظر آثار تالیفی و تولیدی سونات و کم تر شدن اجرای کارهای ساخته شده از سوی دیگران هستیم و دوم آن که گروه کمی از ناحیه خواننده می لنگد و وزن نوازنده ها بر خواننده ها می چربد.

سونات و بافنده در اجراهای پنج شنبه و جمعه شب  گذشته نمره قبولی گرفتند و مردم نیز کارها را پسند کردند و خستگی بر تن ارکستر نماند.

*مطلب مرتبط:

وحید تاج: مردم مازندران حامیان خوبی برای موسیقی هستند

ارکستر بزرگ فیلارمونیک در ساری روی صحنه می‌رود




  • دوشنبه 5 بهمن 1394-0:19

    آقای مهران معمارنژاد در آینده ای نه چندان دور، بر بام موسیقی سنتی ایران خواهد ایستاد. اگر چه در حال حاضر هم فاصله ای چندان ندارد.

    • سه شنبه 14 مهر 1394-3:15

      استاد مهران معمارنژاد واقعا تار بی نظیری نواختند

      • دوشنبه 13 مهر 1394-8:48

        این که در ایران و به خصوص در شهرستان و استان عده ای پیدا می شوند که موسیقی فاخر بنوازند و گوش بدهند جای خوشوقتی است. باید به این دوستان دست مریزاد گفت.
        اما در مورد نام آن، ارکستر فیلارمونیک در شهرهای بزرگ اروپا و امریکا و سایر نقاط معمولا دارای سازمان و مکان و حامیان مالی مشخص و سازمان هستند. بنابراین هر چند کار سونات در این دوره بی مهری به موسیقی فاخر ستودنی است، اما نامش چندان مناسب نیست. گروهی که نه سازمانی دارد، نه تالاری و ... نمی تواند ارکستر فیلارمونیک باشد.

        • يکشنبه 12 مهر 1394-20:47

          آفرین سونات. گل کاشتید عزیزان


          ©2013 APG.ir