تعداد بازدید: 2414

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 13 مهر 1394-8:39

اختلاف سلیقه ها به کنار/ در پی احقاق حقوق مازندران باشیم

و حالا سفر آقای رییس جمهوری(36)/ نکته ای که نباید از آن غافل شد آن است که در حضور رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت، سیاسیون استان باید از اختلاف سلیقه ها جدا شده و همه با هم در پی احقاق خواسته های اصلی و به حق مازندران، آوازی موزون و هماهنگ سر دهند/ اختلاف نظرها بر سر پروژه هایی چون ایجاد منطقه آزاد وجود دارد که باید با پافشاری بر ایجاد حداقل یک منطقه آزاد در مازندران، در مورد جزییات آن از نظرات کارشناسی هیات دولت و یا دستگاه های مرتبط استفاده شود، نه اینکه از هر گوشه ای از استان عده ای علم منطقه آزاد بودن برافرازند.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، یادداشت ارسالی کمیته رسانه ستاد استقبال مردمی از رییس جمهوری: مازندران 19 مهرماه میزبان رییس دولت تدبیر و امید است و این مهم فرصتی بسیار ارزشمند برای شناساندن استان مازندران به دولتمردان اسلامی است.

آنچه از حافظه تاریخی انقلاب اسلامی پاک شدنی نیست توجه به این مطلب بسیار مهم است که مردم نشان دادند در بسیاری از موارد از سیاسیون و خواص جامعه جلوترند و همچنان بر تبعیت از ولایت فقیه، حفظ دستاوردهای نظام و انقلاب و پیمودن راه امام و شهدای عزیز با عزمی راسخ و استوار ایستاده اند.

نقش غیرقابل انکار خواص و سیاسیون استان در رقم زدن حوادث سیاسی و تاریخی اجتناب ناپذیر است، اما در این میان برخی مسایل می تواند در نحوه دستیابی به اهداف ترسیم شده برای استان، قابل توجه باشد.

دستیبابی به قدرت و هدایت احزاب و گروه های تابعه از موارد غیرقابل انکاری است که توسط سیاسیون هر جامعه ای انجام می شود، اما نکته مهم خروج از مرزهای اخلاقی و منافع جمعی است که در صورت نادیده انگاشتن، ممکن است منافع و مصالح استان را به مخاطره بیندازد.

*خواص در تاریخ

آنچه از تاریخ صدر اسلام نیز می توان دریافت آن است که خروج خواص و سیاسیون راهبر در جامعه، می تواند به فاجعه ای چون عاشورا منجر شود.

حوادث تاریخ اسلام در دوران مختلف تکرار شد و تکفیری ها و داعشی ها و همچنین آل سعود امروز، نمونه بارز تفکری هستند که با افراطی گری، چهره ای زشت و مطرود از دین و اسلام به نمایش گذاشتند. این تفکر قادر به تمایز بین دوست و دشمن نیست، اولویت های جامعه اسلام را تشخیص نمی دهد و تنها خود را ملاک و معیار دینداری قلمداد می کند و با برچسب جهالت و کفر بر دیگران آنها را از دایره اسلام خارج و کمر به حذف هر چه غیر خودی است می بندد.

این تفکر در پایان به این نقطه می رسد که در نهایت حماقت، معادلات سیاسی را به نفع دشمنان اسلام تغییر داده، منتج به غلبه مشرکان و دشمنان بر مسلمین می شود.

*خواص در مازندران

خواص مازندران اما در عرصه های مختلف سیاسی ضمن پایبندی در اصول کلی نظام و آرمان های امام و شهدا در روش اداره جامعه با هم اختلاف سلیقه دارند.

عده ای از این سیاسیون را باید در زمره افرادی قلمداد کرد که تنها در پی منافع شخصی و گروهی و عده ای دیگر نیز، پایبند به آرمان حزب و جناح خود هستند که از اصول تعریف شده جناح سیاسی خود، به هیچ عنوان کوتاه نمی آیند.

آنچه در مازندران خود را به روشنی نشان می دهد این است که بین مدعیان سیاسی و افراد منتسب به احزاب، منفعت خواهی های شخصی و حفظ منافع فردی، رسیدن به قدرت و یا ماندن بر مسند قدرت، بر اصول تعریف شده احزاب پیشی گرفته و به همین دلیل است که در دوره های مختلف، افراد از احزاب متفاوت به جای حمایت از فرد منتسب به حزب خود، از فرد دیگری از جناح مقابل حمایت می کنند و این خود نمونه بارز مخالفت با رای ملت قلمداد می شود.

این مطلب از آن رو طرح می شود که بدانیم گاهی همین زیاده خواهی های فردی، در حضور نماینده دولت و یا نماینده ای از پایتخت بارها خود را نشان داده است و در نشست های مختلف، احزاب و گروه های سیاسی به جای دیالوگ و گفتگو فضا را به سمت و سوی مشاجرات بی حاصل پیش بردند و جالب تر آنکه این مشاجرات در بین خود افراد متعلق به یک حزب نیز، رخ می دهد که نشان از تفرق و تشتت بیش از اندازه در بین سیاسیون استان است.

  نکته ای که نباید از آن غافل شد آن است که در حضور رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت سیاسیون استان باید از این اختلاف سلیقه ها جدا شده، همه با هم در پی احقاق خواسته های اصلی و به حق مازندران، آوازی با یک سمفونی مشترک و هماهنگ سر دهند.

حرف آخر اینکه سیاسیون و نمایندگان استان باید به دنبال مطالبه ی خواسته های بحق و قابل پذیرش برای مازندران در سفر هیات دولت باشند، چرا که فردگرایی و منفعت طلبی های منطقه ای، افراد را به همان دگم گرایی صدر اسلام و تحجر حاکم بر مصادره منافع عمومی به نفع منافع فردی، گسیل خواهد داد.

قطعاً در این راستا اختلاف نظرها بر سر پروژه هایی چون ایجاد منطقه آزاد وجود دارد که باید با پافشاری بر ایجاد حداقل یک منطقه آزاد در مازندران ، در مورد جزییات آن از نظرات کارشناسی هیات دولت و یا دستگاه های مرتبط استفاده شود، نه اینکه از هر گوشه ای از استان عده ای علم منطقه آزاد بودن برافرازند.

نویسنده یادداشت: محمداسماعیل بخشی سورکی



    ©2013 APG.ir