تعداد بازدید: 2526

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 15 مهر 1394-8:2

نگاهی به دستاوردهای اقتصادی، سیاسی، عمرانی ودرمانی دولت یازدهم

روحانی؛ رییس جمهوری صلح و رفاه

و حالا سفر آقای رییس جمهوری(45)/ رئیس‌جمهوری بارها در طول این دو سال تاکید کرد که در کنار چرخیدن چرخ‌های سانتریفیوژ، باید چرخ زندگی مردم و اقتصاد بچرخد و بیان این مورد که ما هم حقوق هسته‌اي خويش را كه حق مسلم ماست مي‌خواهيم و هم رونق اقتصادي را، رفاه اجتماعي بايد براي مردم فراهم شود.


 

مازندنومه؛ سرویس سیاسی، مقاله ارسالی کمیته رسانه ستاد استقبال مردمی از رییس جمهوری: اكنون كه در آستانه سفر كاروان تدبير و اميد به استان مازندران و حضور حماسي مردم ولايتمدار و هميشه در صحنه در استقبال از رياست‌جمهوري جناب آقاي دكتر روحاني قرار داريم، فرصت را مغتنم شمرده، نگاهي هر چند مختصر به برخي از مهم‌ترين دستاوردهاي دولت تدبير و اميد می‌اندازیم.

 نگاه ژرف دولت به مقولات مهمي چون قانون‌محوري، برنامه‌ريزي، اهتمام جدي دكتر روحاني در عمل به وعده‌هاي انتخاباتي 24 خرداد 1392 به مردم است؛ دولتي كه چشم‌انداز اميد، برنامه تدبير و روش همواره مبتني بر اعتدال دارد.

حمايت‌های مکرر مقام معظم رهبري همراه با نصايح ارزشمند به ويژه مواضع حكيمانه معظم له در حمايت از تيم مذاكره‌کننده هسته‌اي و يا تاكيدات ايشان بر تلاش دولت در زمینه‌ کاهش تورم، آرامش و ثبات اقتصادی، سلامت و بهداشت و پایان مذاکرات هسته‌ای،(ديدار با هيات محترم دولت، 4 شهریور 1394) پشتوانه محكمي است براي حركت شوق‌انگيز دولت در تحقق وعده‌ها و گواهي است روشن بر عملكرد موفق دولت كه در چهار محور عمده به آن اشاره می‌کنیم:

1-اقتصادي

يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي دولت در طول اين مدت كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري نيز قرار گرفته كاهش نرخ تورم و ثبات و آرامش اقتصادي است. اما سوال اينجاست آيا این اتفاق به راحتي يا يك شبه به صرف تغيير در بدنه قوه مجريه حاصل شده يا نه ؟

 دكتر روحاني در شرايطي سكان هدايت قوه مجريه را به دست گرفت که مشکلات بسیار به ویژه در حوزه اقتصادي در سطح جامعه مشاهده مي‌شد. از تورم بی‌سابقه بالای 40درصدی همراه با رکود اقتصادی گرفته تا رشد اقتصادی منفی(6.8درصد پایان سال 1391) تا مصوبات به زمین مانده سفرهای استانی، بدهی چند ده هزار میلیاردی به پیمانکاران، طرح‌های نیمه تمام عمراني ، بیکاری فزاينده جوانان به ويژه دانش‌آموختگان دانشگاهي در كنار تحريم‌هاي فلج كننده كه به وضوح در زندگي روزانه مردم مشهود بود. اين مشكلات درحالي در زندگی مردم سایه‌ افکند كه غني‌ترين دولت بعد انقلاب از نظر درآمد را بر سر کار داشتیم.

 فراموش نكرديم و هيچ‌گاه از حافظه مردم پاك نمی‌شود که دولت نهم و دهم بيش از 864 ميليارد دلار درآمد ناشی از محل فروش نفت، مالیات، اوراق مشارکت و خصوصی‌سازی به دست آورد. دولتي كه با شعار «آوردن پول نفت بر سر سفره‌های مردم» نظر مردم را به خود جلب و فقط از محل فروش نفت رقمی بالغ بر 578 میلیون دلار کسب کرد اما هیچ‌گاه حتی بوی نفت به مشام مردم نرسید و در عوض این تورم بود که سر سفره‌ها دیده می‌شد و روز به روز سفره‌های مردم را کوچک‌تر می‌‌کرد. به همین دلیل مردم مي‌پرسيدند چرا با وجود درآمدهای سرشار، روز به روز بر تنگناهای اقتصادي مردم افزوده مي‌شود؟

در اين شرایط سخت اقتصادي اما دولت يازدهم با جسارت تمام وعده داد كه اين نرخ را ظرف 6 ماه به کم‌تر از 25 درصد می‌رساند و اين كار را عملي كرد و هم اكنون نرخ تورم به كم‌تر از 14 درصد رسيده است. اين امر يك گام مثبت براي حركت در مسير رونق اقتصادي، ثبات در بازار و رسیدن به وعده دولت در تحقق رشد اقتصادي بالای 5درصد تا پایان سال‌جاری است. آخرین آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی 2.8 درصد در 9 ماهه سال 1393 را نشان می‌دهد.

 2-سیاسی

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل اقبال مردم به دولت تدبیر وعده‌های رئیس دولت یازدهم در جریان تبلیغات انتخاباتی در حوزه سیاست داخلی و خارجی بود. در عرصه دیپلماسی خارجی که ایران به دلیل مواضع و عملکردهای دولتمردان سابق دچار تنزل جایگاه شده بود و مشکلاتی همچون انزوای منطقه‌ای و جهانی و گسترش فشارها و تحریم‌ها، گریبانگیر کشورمان شد به طوري كه صدور 6 قطعنامه فلج كننده توسط شورای امنیت (فصل هفتم منشور ملل) علیه ایران و وضع تحریم‌های ظالمانه صورت گرفت. اما به جای تلاش برای کاهش این فشارهای مضاعف بین‌المللی و بالا بردن قدرت چانه‌زنی برای کاهش اثرات تحریم، قطعنامه‌ها را کاغذپاره قلمداد کردند و همین کاغذپاره‌ها سبب شد ما نه تنها از دریافت درآمد حاصل از فروش نفت کشور نیز محروم شویم بلکه در زمینه دارو، بسياري از اقلام و کالاهاي اساسي، فناوری، تجهیزات هواپیما، بانک‌ها،کشتیرانی و ... نیز تحریم شویم .

روحانی اولویت سیاست خارجی دولت را مبتنی بر روابط دوستانه و نزدیک با همه ی همسایگان عنوان کرد، رویکردی که تحریم‌ها را ناکارآمد و بدون مبنای درست می‌دانست که حتی به غرب نیز ضرر خواهد رساند.

در این مدت نیز دولت توانست با مذاکرات فشرده توسط فرزندان انقلابی این مملکت در راستای نرمش قهرمانانه مد نظر مقام معظم رهبری، ضمن قبولاندن حقوق مسلم هسته‌ای ملت ایران که بارها توسط سران 1+5 به رسمیت شناخته شده، به این حقوق نیز اعتراف کردند، موجب فروریختن تحریم‌ها نیز شود. تحریم‌های ظالمانه‌ای که اتحادیه اروپا، کنگره و دولت آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل وضع کرده بودند به مدد دولت روحانی، تبدیل به حنایی بی‌رنگ شده است.

صدور قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل و خط بطلان كشيدن بر قطعنامه‌هاي ظالمانه پيشين كه در تاريخ بي‌سابقه است دستاوردي بزرگ براي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به شمار می‌آید.

رئیس‌جمهوری محترم بارها در طول این دو سال تاکید کرد که در کنار چرخیدن چرخ‌های سانتریفیوژ، باید چرخ زندگی مردم و اقتصاد بچرخد و بیان این مورد که ما هم حقوق هسته‌اي خويش را كه حق مسلم ماست مي‌خواهيم و هم رونق اقتصادي را، رفاه اجتماعي بايد براي مردم فراهم شود.

به همین دلیل سیاست تعاملی همراه با عقلانیت، انتخاب دیپلماسی برد_برد در روابط بین‌الملل مبنای کار دستگاه سیاست خارجی قرار گرفت و اکنون نیز مذاکرات به نتیجه قابل قبولي رسيده و مورد حمايت 85 درصدي ملت نيز قرار گرفته وانشاا... با حمايت همه دلسوزان نظام، مردم هميشه در صحنه و عنايت مقام معظم رهبري، پوزه دشمن به خاك ماليده و نصرت الهي نصيب مردم می‌شود.

در حوزه داخلی، سياست دولت نیز حول سه محور بنا شد. نخستین محور، تامین امنیت و ایجاد آرامش برای همه مردم ایران در تمام ابعاد زندگی‌. «بگم بگم»‌های بی‌پایه و اساس، دامن زدن به اختلافات و حاشیه‌سازی و اقدامات تنش‌زای داخلی چند سال اخیر واقعا مردم را خسته کرده واقدامات تفرقه افکنانه‌ای که بی‌اعتمادی مردم به مسئولان و در نهایت فرسایش سرمایه اجتماعی ملت را فراهم كرده بود .

دومین محور آزادی مصرح در چهارچوب قانون اساسي است و روحانی معتقد بود مردم باید در همه ابعاد زندگی، آزادی مسئولانه را احساس و نظرات خود را اعلام کنند. سومین‌ محور از وعده‌های دکتر روحانی عدالت و حقوق شهروندی بود.

اینکه همه مردم کشور باید از هر قبیله و نژادی که هستند احساس کنند شهروند یک کشور واحد هستند و از حقوق مساوی و عادلانه برخوردارند. شاید به همین خاطر بود که آن جمله معروف را در مناظره بیان کردند که من یک حقوقدان هستم نه سرهنگ.

تاکید بر اصل شایسته سالاری و فراجناحی عمل کردن در واگذاری مسئولیت‌ها، تعلق نداشتن دولت به احزاب و جناح‌های مختلف و وامدار بودن به آنها، پرهیز از افراط و تفریط، پایان دادن به بد اخلاقی سیاسی و... همه و همه از اهداف دولت یازدهم است که اگر منصفانه نگاه کنیم در بسیاری از موارد موفقیت درخشاني حاصل شده كه البته این همه راه نبوده و انتقاداتی نیز از سوی منتقدان منصف همواره در خیلی از زمینه‌ها وجود داشته که ضمن احترام به همه نظرات، تلاش برای تحقق آن نیازمند همدلی همه دوستداران نظام و رهبری عزیز است که بارها و بارها بر این مسئله تاکید کردند و همگان را به حمایت و کمک دولت فراخواندند.

3-بهداشت ودرمان

در کنار توفیقات مثبت دولت در حوزه اقتصاد و سیاست (داخلی وخارجی) شاید بزرگ‌ترین دستاورد دولت تدبیر و امید اجرای طرح نظام سلامت است. دولت تدبیر و امید در راستای عملی کردن سیاست‌های حکیمانه رهبری عزیز مبنی بر اینکه بیمار دردی جز رنج بیماری را نباید تحمل کند این طرح را از اردیبهشت سال گذشته با هدف سر و سامان دادن به نظام سلامت ایران اجرا کرد به طوری که سهم پرداختی بیماران بستری از 36 درصد به کمتر از 7درصد در بیمارستان‌های دولتی کاهش یافت، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشكان متخصص مقیم در بيمارستان‌هاي دولتی، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌های دولتی و برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند از مهم‌ترین اهداف این طرح بزرگ بوده که توانسته به موفقیت‌های خوبی در همین یک سال عمر طرح دست یابد. اعزام 3900 پزشك متخصص به مناطق محروم، احداث هزاران خانه بهداشت روستايي، پوشش 9 ميليون نفري خدمات درماني در سراسر كشور در طول اين دوسال و ... در این راستا است.

 4- عمرانی

از توفیقات مهم دولت افزایش 210 درصدی پرداختی عمرانی دولت در سال 1393 است. رقمی معادل 11هزار میلیارد تومان که 5 برابر مدت مشابه سال قبل بود. بر اساس سلسله گزارش‌های بانک مرکزی بین سال‌های 88 تا 93 بالاترین میزان پرداخت عمرانی صورت گرفته توسط دولت در سال 1390 با رقمی معادل 9.4 هزار میلیارد تومان بوده است که حدود 1.8 هزار میلیارد تومان کم‌تر از میزان پرداخت‌های عمرانی دولت یازدهم در سال جاری است.

همچنین دولت خود را مکلف به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و طرح‌هایی که بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، کرده است. این درحالی است که با وجود مشکلات مالی فراوان از جمله کاهش قیمت نفت شاهد اختصاص بیش از 75 درصد اعتبارات عمرانی کل کشور بوده‌ایم که این رقم برای استان مازندران 100 درصد است که در طول تاریخ انقلاب سابقه ندارد.
 دولت در این زمینه توجه جدی به روستاها داشته است.

توزیع بیش از 3 هزار میلیارد تومان برای بهسازی واحدهای فرسوده مسکن روستایی در سال گذشته، اختصاص 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری برای توسعه آب آشامیدنی روستایی، اجراي طرح آبياري نوين در سطح صدها هزار هكتار اراضي كشور، احيای تالاب‌هاي در معرض خشكسالي كشور و محيط زيست طبيعي از جمله درياچه هامون و اروميه نمونه‌هایی از توفیقات دولت است که باید به استحضار مردم رسانده شود چرا كه بيان عملكردها و خدمات نظام در كنار پيگيري مشكلات، نواقص و تنگناها مي‌تواند گام موثري برای ایجاد همدلی و همزبانی دولت و مردم برداشت .

البته این نکته هم قابل ذکر است در کنار همه توفقیات دولت، مشکلات و نواقصي در بسیاری از مناطق كشور و از جمله در همین شهرستان جویبار در حوزه زيرساخت‌هاي اساسي، مشاهده مي‌شود كه مردم هر روز در زندگی روزانه خود آن را لمس می‌کنند.

اميد است سفر دولت يازدهم و حضور حماسي مردم در استقبال از فرزندان انقلابي وخدمتگزار به ويژه شخص رياست محترم جمهوري جناب آقاي دكتر روحاني منشاء آثار و بركات ارزشمندي براي استان مازندران و زمينه‌ساز رونق اقتصادي و ايجاد توسعه پايدار و روشني‌بخش آينده پر اميد براي مردم عزيز ما باشد.

نویسنده: محمد مدانلو، بخشدار مركزي جويبار

 


  • چهارشنبه 15 مهر 1394-20:23

    دولت راستگویان...عزت رو به پاسپورت ایرانی برمیگردانم..از رکود خارج شدیم و دوران شکوفایی هستش. شیب ملایم ....خخخخخخ

    • چهارشنبه 15 مهر 1394-11:31

      محمد جان
      عملكرد دولت راستگويان شما چه بود درهمين جويبار چه كرد
      1- اقتصادي كه نامه اخير وزراي روحاني خط بطلاني بود برسياستهاي وي
      2- سياسي برجام را كه نگو مناظره امشب راببين
      3- بهداشت ودرمان طرح اصلاح نظام سلامت مال قبله تازه دراجرا بسياربد عمل شده
      4- عمراني درجويبار چه اتفاق افتاد جاده اي كه دردولت قبل جاده ساري جويبارتكميل كرده بودند وجويبارقا ئمشهر كه نيمه تمام بود دست نخورده باقي ماند حداقل چندين كار دولت قبل انجام دادشما چه كردين
      هرچند بنده محمد آقا را ازلحاظ اخلاقي ورفتاري قبولش ذارم ولي ايشان منتصب اين دولت وكاريش نميشه كردمحمد جون دوست داريم

      • صداقت کمیابپاسخ به این دیدگاه 0 2
        چهارشنبه 15 مهر 1394-17:31

        این همون عرشیا نیست که مواجب بگیر عبوریه و توشهردای می شینه و کامنت میزاره علیه دامادی و دولت روحانی؟! این دوستان چون نتوانستند عبوری رو استاندار کنند حالا گرگیجه گرفته اند و به در و دیوار میزنند! روحانی دست غارتگران بیت المال را قطع کرد. دست کوتوله ها رو قطع کرد. درود بر روحانی و خاتمی. مقدمش مبارک

        • چهارشنبه 15 مهر 1394-16:24

          مطلب خوبی بود. اما در جواب این آقاتی عزیز دلواپس بگویم که همین که احمدی نژاد غارتگر بیت المال و اذنابش رفتند ما برنده ایم. دست دزدها قطع شد و رحیمی و بقایی و بقیه به زندان افتادند ما خوشحالیم. کار دیگه ای لازم نیست این دولت بکنه. تازه دزدها را بیرون کردیم حالا باید بشینیم جشن بگیریم

        • چهارشنبه 15 مهر 1394-10:30

          واقعا رییس جمهور صلح و رفاه ...

          • جمعه 17 مهر 1394-17:38

            بهترین و آگاه ترین و با کفایت ترین روسای جمهور از بعد از انقلاب تا به حال است ..


          ©2013 APG.ir